آفتاب

قضات اسپانیایی از تعقیب متهمان بین المللی منع شدند

قضات اسپانیایی از تعقیب متهمان بین المللی منع شدند

تهران – پارلمان اسپانیا لایحه قانونی را لغو کرد که به موجب آن قضات این کشور را از پیگیری پرونده های حقوق بشری مربوط به مقامات سایر کشورها منع می کند.

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی یورونیوز روز چهارشنبه گزارش داد، تا پیش از این قضات اسپانیایی قادر بودند در اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر از جمله نسل کشی یا شکنجه برای هر فردی در هر کشوری قرار تعقیب صادر کنند.

بنابراین گزارش لایحه لغو این قانون که با حمایت دولت تصویب شد، یک روز پس از آن در پارلمان به بحث و بررسی گذاشته شد که یک قاضی اسپانیایی به اتهام نسل کشی مردم تبت، حکم بازداشت ˈجیانگ زمینˈ، رئیس جمهوری سابق چین را صادر کرده بود.

این حکم باعث ایجاد تنش سیاسی بین اسپانیا و چین شد، چرا که به موجب حکم صادره، پلیس اسپانیا ناگزیر بود از پلیس بین الملل (اینترپل) بخواهد تا رئیس جمهوری سابق چین را بازداشت کند.

یورونیوز گزارش داد، پکن صدور این حکم بازداشت را ˈکاری اشتباهˈ خواند و ابراز امیدواری کرد تا اسپانیا بتواند این مشکل را حل کند.

ˈتابتن وانگ هنˈ Thubten wangc Henمدیر ˈبنیاد خانه تبتˈ در بارسلون اسپانیا دراین باره گفت: پکن فشار زیادی را به دولت مادرید وارد کرده است.

وی گفت: پکن تلاش دارد تا دولت اسپانیا را در دست خود گیرد و آن را مجبور به تغییر قوانین کند.

این شبکه تلویزیونی گزارش داد که دولت اسپانیا یکی از کشورهای پیشرو در حوزه ˈقضایی بین المللیˈ به شمار می رود.

به استناد قانون قبلی که اکنون از سوی پارلمان اسپانیا لغو شد، قضات اسپانیایی توانستند حکم بازداشت ˈآگوستو پینوشهˈ رهبر سابق شیلی را صادر کنند.

آگوستو پینوشه در سال 1998 و زمانی که در لندن بود و بنابر حکم جلب صادره از سوی قضات اسپانیایی بازداشت شد.

مترجمام **1302** 1337
کد N119252

وبگردی