آفتاب

فلسطینی‌ها طرح صلح چارچوبی کری را قبول ندارند

فلسطینی‌ها طرح صلح چارچوبی کری را قبول ندارند

براساس گزارش‌ها، طرح توافق چارچوبی ترسیم شده از سوی جان کری برای فرآیند صلح خاورمیانه قید کرده که باید رژیم صهیونیستی را به عنوان یک "کشور یهودی" به رسمیت شناخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام نمایانگر یک نتیجه مهم برای رهبران اسرائیل بوده اما با خطر مخالفت شدید فلسطینی‌ها روبه رو است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با نادیده گرفتن مخالفت‌های صریح فلسطینی‌ها در توافق چارچوبی خود عنوان کرده که باید مشخصه یهودی اسرائیل، یکی از بخش‌های صریح هر توافق مربوط به وضعیت نهایی دو طرف باشد.

بنا به گزارش روزنامه معاریو انتظار می‌رود جان کری هنگامی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اوایل ماه آینده میلادی به منظور ملاقات با باراک اوباما و سخنرانی در کنفرانس سالانه آیپک به واشنگتن سفر کند، یک نسخه از این توافق به اصطلاح چارچوبی را به نتانیاهو دهد.

براساس گزارش‌ها دیپلمات‌های اروپایی هشدار دادند که فلسطینی‌ها این سند را مغرضانه و به نفع اسرائیل می‌دانند و بعید است که آن را بپذیرند. این سند که تهیه آن چند هفته به طول انجامیده از اسرائیل به عنوان "کشور مردم یهود" یاد می‌کند.

براساس طرح صلح جان کری، اسرائیل در کنار فلسطین به عنوان "کشور مردم فلسطین" موجودیت خواهد یافت. هم‌چنین این سند در امتیاز دیگری به اسرائیل پیشنهاد داده تا یک توافق صلح براساس مرزهای پیش از سال 1967 اما با تبادل اراضی که تغییرات جمعیتی در منطقه را به حساب بیاورد انجام شود. فلسطینی‌ها این جمله را با هدف اجازه به اسرائیل برای حفظ شهرک‌ها در مناطق اشغال شده کرانه باختری و بیت المقدس شرقی تلقی می‌کنند.

پذیرش تقاضای اسرائیل برای رسمیت یافتن به عنوان یک کشور یهودی از جانب وزیر امور خارجه آمریکا به نوعی ضربه به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است چرا که وی عنوان کرده بود چنین مساله‌ای وضعیت 5 / 1 میلیون شهروند عرب فلسطین را به خطر خواهد انداخت.

فلسطینی‌ها همچنین می‌گویند که این مساله به معنی تسلیم در قبال تقاضای حق بازگشت پنج میلیون آواره فلسطینی و فرزندان آن‌ها که در زمان جنگ سال 1948 از خانه‌هایشان فرار کردند، است.

نبیل شعث، مقام بلند پایه فلسطینی و وزیر خارجه سابق تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: هنگامی که از یک کشور یهودی صحبت می‌شود شما به نوعی درباره پایان راه حل آوارگان فلسطینی صحبت می‌کنید. آیا عقیده دارید که فلسطینی‌ها می‌توانند چنین چیزی را بپذیرند؟!

وی در سخنان خود در شهر رام‌الله گفت: اگر جان کری تصور می‌کند که این نشان دهنده کل هوش درخشان وی است این سند به هیچ جا نخواهد رسید! این غیر ممکن است که فلسطینی‌ها چنین توافقی را با اسرائیل امضا کنند.

مقامات فلسطینی تاکید کردند که مصر و اردن با اسرائیل توافق صلح بدون به رسمیت شناختن یهودی بودن آن امضا کردند. در مقابل نتانیاهو چنین مساله‌ای را بزرگترین مانع بر سر راه توافق صلح دانسته و آن را در مذاکرات با جان کری تبدیل به موضوع محوری کرده است.

وزیر خارجه آمریکا طی این توافق چارچوبی قصد دارد پس از تاریخ 29 آوریل یعنی زمان انقضای دور فعلی مذاکرات آن را تمدید کند.

انتهای پیام

کد N119100

وبگردی