آفتاب

روسیه ازعملکرد شورای امنیت در قبال تروریست های سوریه انتقاد کرد

روسیه ازعملکرد شورای امنیت در قبال تروریست های سوریه انتقاد کرد

مسکو- ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی غرب درباره مساله سوریه به شورای امنیت را یکجانبه و غیرقابل قبول خواند و از بی تحرکی شورای امنیت سازمان ملل درمحکوم نکردن اقدامات تروریست های ضدسوری انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف روز چهارشنبه درباره پیش نویس قطعنامه غربی درشورای امنیت گفت: شرکای غربی در شورای امنیت به طرف روسی پیشنهاد همکاری در قطعنامه جدیدی در باره سوریه را دادند.

وی افزود: ایده هایی که مطرح کردند کاملا یکجانبه و دور از واقعیت های سوریه بود و بر اساس آن دولت سوریه مسئول بروز بحران در این کشور شناخته می شد.

لاوروف درباره پیش نویس قطعنامه جدید گفت: در این سند تلاش ها برای انتقال کمک های انسانی و نیز ارزیابی سازمان های بین المللی فعال در سوریه نادیده گرفته شده است.

وی ادامه داد: مطابق مفاد این سند چنین تصور می شود که هیچ گونه اطلاعاتی از گزارش های این سازمان ها وجود ندارد که مانع اصلی انتقال محموله های انسانی را اقدامات ضدقانونی گروه های مسلح ضددولتی اعلام کرده اند و این در حالی است که همه در جریان انتقال کمک های انسانی به شهر حمص شاهد چندین مورد حملات این گروه ها بودند.

وی اضافه کرد: اما با وجود تمام اقدامات تحریک آمیز معارضان در حمص و اردوگاه فلسطینی یرموک، کمک های انسانی به مناطق ارسال می شود و روسیه با همکاری سازمان ملل و دولت سوریه و جمعیت هلال احمر این کشور به این روند کمک می کند.

لاوروف در ادامه سخنان خود به انتقاد از رویکرد غربی ها در شورای امنیت در باره مساله سوریه پرداخت و گفت: ایده های آنها درباره مسایل سوریه غیرقابل قبول است که در آن به دولت سوریه هشدار داده می شود در صورتی که مسایل این کشور ظرف دو هفته حل نشود، تحریم هایی علیه دمشق به کار گرفته خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه گفت: این رویکرد جدی نیست و به وجهه شورای امنیت که مسئول حل مناقشات و بحران ها و حل و فصل مسایل از طریق مذاکره و توافق طرف های مناقشه است، ضربه می زند.

لاوروف در ادامه سخنان خود خطر تروریسم را در سوریه بسیار جدی توصیف کرد و گفت: زمان آن فرا رسیده است که شورای امنیت به طور جدی به این مساله واکنش نشان دهد.

وی افزود: تهدید تروریستی در سوریه با گسترش دامنه مناقشه تشدید شده است و تروریست ها از نقاط مختلف جهان این کشور را مورد حمله قرار داده اند.

وزیر خارجه روسیه از این که شورای امنیت در بسیاری موارد اعمال تروریستی در سوریه را محکوم نمی کند، انتقاد کرد.

وی افزود: شرکای غربی از واکنش به اعمال تروریستی درسوریه طفره می روند و رویکرد خود را چنین توضیح می دهند که تا زمانی که بشار اسد در سوریه حکومت می کند، هیچ کاری نمی توانند، بکنند.

لاوروف گفت: این رویکرد تلاش برای موجه جلوه دادن تروریسم است که با مواضع سازمان ملل مغایرت دارد و هر گونه توجیه این پدیده شرارت آمیز را غیرقابل قبول می دانیم.

اروپام/2242**518 ** 1064
کد N119046

وبگردی