آفتاب

ژاپن احتمالا ممنوعیت صادرات تسلیحات را لغو می‌کند

ژاپن احتمالا ممنوعیت صادرات تسلیحات را لغو می‌کند

ژاپن احتمالا فروش مشروط تجهیزات دفاعی به سازمان‌های بین‌المللی نظیر آنهایی که در عملیات حافظان صلح سازمان ملل مشارکت دارند را آزاد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت شینزو آبه، نخست‌وزیر ژان در حال بررسی استراتژی‌های مختلف دفاعی از جمله ممنوعیت خودخواسته صادرات تسلیحات است. اما عصبانیت و انزجار چین و کره جنوبی ناشی از تهاجم ژاپن در دوران جنگ، هر روز بیشتر می‌شود و هرگونه تصمیم از سوی توکیو برای انجام اقدامات خصمانه و نظامی بر این تنش‌ها می‌افزاید.

ژاپن در سال 1967 سه اصل و اولویت را درباره صادرات تسلیحات به مرحله اجرا درآورد و از جمله آن ممنوعیت فروش تسلیحات به کشورهایی است که دارای دولت‌های کمونیست بودند، در درگیری‌های بین‌المللی دخیل بودند یا ‌آنکه در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار داشتند.

این قوانین در نهایت به ضرر صادرات تسلیحات ژاپن تمام شد چرا که این کشور به جز ‌آمریکا نمی‌تواند با کشور دیگری در زمینه تسلیحات وارد معامله شود و این امر، برای مقاطعه‌کاران دفاعی ژاپن کار را مشکل کرده است.

خبرگزاری کیودو نیز گزارش داد، دولت توکیو به دنبال تسهیل این قوانین در انتقال تجهیزات دفاعی به یک طرف ثالث است. تحت قوانین کنونی، کشورهایی که خواهان خرید تجهیزات دفاعی از ژاپن هستند باید ابتدا و پیش از انتقال آنها به یک کشور سوم، از ژاپن کسب اجازه کنند.

شینزو آبه که اواخر 2012 نخست‌وزیر ژاپن شد، قصد دارد این ممنوعیت‌های دست و پاگیر بر جای مانده از زمان جنگ جهانی دوم را لغو کند. بند 9 این قانون که از سوی نیروهای آمریکایی پس از جنگ جهانی دوم تدوین شده، ژاپن را از حق جنگیدن منع می‌کند.

انتهای پیام

کد N118988

وبگردی