آفتاب

انتقاد اوباما و اولاند در کنفرانس خبری مشترک خود از روسیه

انتقاد اوباما و اولاند در کنفرانس خبری مشترک خود از روسیه

باراک اوباما در کنفرانس خبری مشترک با همتای فرانسوی‌اش از اقدامات روسیه و مخالفت این کشور با "تلاش‌های بین‌المللی برای کمک به میلیون‌ها سوری"، به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید میزبان فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه بود.

اوباما در جریان سخنان خود گفت: اتحاد مستحکمی میان اکثر اعضای شورای امنیت درباره قطعنامه‌ پیشنهادی وجود دارد اما روسیه مخالفت می‌کند.

طبق این قطعنامه در صورتی که دولت سوریه اجازه ارسال کمک‌ها به غیرنظامیان سوری را ندهد، شورای امنیت سازمان ملل باید سوریه را تحریم کند.

بسیاری از کشورهای غربی اعلام کرده‌اند که به رغم مخالفت مسکو، هیچ تمایلی ندارند که از این قطعنامه عقب نشینی کنند.

اوباما در ادامه گفت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سایر مقام‌های ارشد پیام‌های واضحی را به مسکو برای اعمال فشار بر این کشور ارسال کرده‌اند تا کاخ کرملین از مخالفت خود دست بردارد.

وی افزود: این تنها دولت سوریه نیست که مسئول است. اگر روسیه به مخالفت خود ادامه دهد آن‌ها نیز مسئول جان میلیون‌ها غیرنظامی سوری هستند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز حمایت خود را از این قطعنامه اعلام کرد و گفت: شما چطور می‌توانید با کمک‌های بشردوستانه مخالفت کنید؟ شما چرا باید جلوی رای گیری در این باره را بگیرید؟ تمام این اقدامات در راستای حفظ جان انسان‌هاست.

خبرنگاران همچنین از اوباما در خصوص سفر اولاند و همچنین احتمال انعقاد "توافقنامه پس از جاسوسی" با متحدان اروپایی آمریکا سوالاتی مطرح کردند. اوباما گفت: آمریکا با هیچ کشوری توافقنامه "جاسوسی نه" ندارد.

ایالات متحده آمریکا مدت‌هاست به دلیل برنامه‌های جاسوسی گسترده خود به همراه پنج متحد دیگرش موسوم به "پنج چشم" مورد انتقاد واقع شده است. استرالیا، کانادا، نیوزیلند و انگلیس کشورهایی هستند که آمریکا را در این راه کمک کرده‌اند.

اولاند در این رابطه گفت: دو کشور مشکلات خود را پشت سر گذاشته‌اند و حفظ حریم شخصی شهروندان خارجی باید در برخی سطوح رعایت شود.

وی افزود: اعتماد متقابل باید براساس احترام متقابل کشورها باشد، این اعتماد همچنین باید در راستای حفظ و حمایت از حریم خصوصی و اطلاعات شخصی قرار داشته باشد.

رهبر فرانسه در سخنان خود اشاره‌ای به جاسوسی‌های آمریکا از خود نکرد اما گفت: پس از افشاگری‌هایی که ادوارد اسنودن (کارمند سابق سازمان اطلاعات ملی آمریکا) انجام داد، ما همه چیز را روشن کردیم. من و آقای اوباما همه چیز را روشن کردیم. این حرف‌ها دیگر برای گذشته است و اعتماد دو جانبه دو کشور بازسازی شده است.

اوباما نیز در رابطه با مناسبات کشورش و فرانسه گفت: فرانسه از قدیمی‌ترین متحد آمریکاست و طی سال‌های اخیر ما اتحاد خود را عمیق‌تر کرده‌ایم.

انتهای پیام

کد N118876

وبگردی