آفتاب
پایگاه خبری رأی الیوم:

عربستان سیاست خود را در سوریه و لبنان تغییر می دهد

عربستان سیاست خود را در سوریه و لبنان تغییر می دهد

تهران-ایرنا – پایگاه خبری ˈ رأی الیومˈ در گزارشی در مورد سیاست های عربستان در کشورهای منطقه و حمایت از تندروها در کشورهای عربی همسایه به ویژه سوریه و لبنان نوشت: مقام های این کشور در حال پیشبرد طرحی در خصوص کاهش حمایت از تندروها در این کشورها هستند.

رأی الیوم نوشت: اخیرا و در غیاب ˈبندر بن سلطانˈ رییس دستگاه اطلاعاتی عربستان و به مرخصی استعلاجی رفتن طولانی مدت وی، وزیر کشور عربستان قدرت زیادی یافته است و وی با هماهنگی با پادشاه عربستان تصمیم گرفته است تغییرات زیادی در موضع گیری های این کشور ایجاد کند.

اخیرا مقام های عربستانی با مسئولان جریان المستقبل لبنان در چارچوب جلسات مشورتی با هم در مورد طرحی در خصوص مبارزه با تروریسم رایزنی کرده اند.

بر اساس این طرح که قرار است از نیمه های ماه مارس به اجرا در آید و البته پادشاه عربستان و ˈمحمد بن نایفˈ وزیر عربستان به طور مستقیم از آن حمایت می کنند، مقام های عربستانی قصد دارند تندروهای به اصطلاح جهادی را در لبنان و سوریه مهار کنند.

این پایگاه خبری افزود: در چارچوب مقدمه سازی برای اجرای این طرح، سفارت عربستان در ترکیه برای استقبال و پذیرش شهروندان عربستانی که برای جنگ به سوریه رفته اند و قصد دارند به کشورشان بازگردند، اعلام آمادگی کرده است.

سفارت عربستان در آنکارا همچنین پیام ها و نامه هایی از طریق برخی طرف های ثالث برای شماری از عربستانی هایی فرستاده است که در اداره عملیات نظامی در شمال و جنوب سوریه نقش دارند و با گروه جبهه النصره همکاری می کنند و به آنان پیشنهاد داده است که به کشورشان بازگردند و در مقابل مورد عفو قرار گیرند.

بر اساس این پیشنهاد جنگجویان و فرماندهان عربستانی در الانبار عراق و دیرالزور و درعا سوریه اگرتا 15 ماه مارس(24 اسفند ماه امسال) به کشورشان بازگردند، مورد عفو قرار می گیرند و قانون مبارزه به تروریسم در مورد آن ها به اجرا گذاشته نمی شود.

گفتنی است جلسه مقام های عربستانی با مسئولان جریان المستقبل لبنان با حضور ˈعلی عسیریˈ سفیر عربستان در لبنان و ˈ فواد سنیوره ˈ یکی از رهبران جریان المستقبل و چند نفر دیگر در لبنان برگزار شده است و بر اساس اخبار فاش شده از این جلسه، عربستان قصد دارد دست از حمایت از گروه های تازه تاسیس سنی مذهب در شمال لبنان و همچنین برخی گروه ها در اردوگاه های پناهندگان فلسطینی در بیروت و صیدا بر دارد.

عسیری سفیر عربستان در این جلسه به اطلاع سنیوره رسانده است که اجرای طرح های سابق با نظارت بندر بن سلطان به حالت تعلیق در می آید و همچین برنامه حمایت از معارضان تندرو سوری در شمال و جنوب سوریه که تحت نظارت شاهزاده ˈسلمان بن سلطانˈ معاون وزیر دفاع عربستان درحال اجرا بود نیز متوقف می شود .

خاورم **2041**1515
کد N118760

وبگردی