آفتاب
در پی استعفای 9 نماینده؛

حزب حاکم ترکیه همچنان حائز اکثریت مجلس ملی است

حزب حاکم ترکیه همچنان حائز اکثریت مجلس ملی است

آنکارا- ایرنا- حزب حاکم ترکیه با وجود آغاز استعفاهای نمایندگان وابسته به ˈجماعت گولنˈ و کناره گیری اعضای خود در برخی از استان ها، همچنان اکثریت کرسی ها در مجلس ملی ترکیه را در اختیار دارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، با استعفای ˈلوونت ایشبیلینˈ نماینده مردم ازمیر از حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ ترکیه در مجلس ملی این کشور، از آغاز بحران سیاسی در نتیجه رسوایی مالی، شمار نمایندگانی که از حزب حاکم ترکیه استفعا داده اند به 9 تن ر رسید.

ایشبیلین در گفت وگو با خبرنگاران در مجلس ملی ترکیه، استعفای خود را از حزب حاکم ترکیه اعلام کرد.

وی به داشتن روابط نزدیک با جماعت نور به رهبری ˈفتح الله گولنˈ مشهور است.

ˈمحمد چتینˈ نماینده معترض حزب حاکم که پیشتر پرونده اش از سوی مسؤولان حزب حاکم ترکیه برای اخراج قطعی به کمیته انضباطی ارجاع شده بود، هفته گذشته استعفا داده بود.

منابع نزدیک به حزب حاکم ترکیه گفتند که محمد چتین نماینده این حزب به تازگی ضمن انتقاد شدید علیه فعالیت های حزب عدالت و توسعه، در مورد فساد مالی اخیر، دولت آنکارا را متهم کرده است.

روزنامه حریت نوشت که محمد چتین با ˈجماعت گولنˈ ارتباط دارد.

جماعت گولن، یار سابق دولت ترکیه به تازگی درمورد فساد مالی در دستگاه های دولتی این کشور پس از 10 سال همکاری با حزب حاکم و دولت اردوغان، اکنون به دشمن درجه یک دولت آنکارا تبدیل شده است.

پلیس استانبول 26 آذرماه گذشته در عملیاتی، 53 تن از جمله فرزندان دو تن از وزیران کابینه اردوغان، مدیرعامل یک بانک دولتی این کشور، چند تن از کارفرمایان و تاجران سرشناس ترکیه را دستگیر کرد که همانند زلزله بر سیاست ترکیه تأثیر گذاشت.

ˈحسن حامی ییلدریمˈ نماینده مردم بوردور، ˈاردکال کالکانˈ نماینده مردم ازمیر، ˈارطغرل گونایˈ وزیر فرهنگ سابق و نماینده ازمیر از حزب حاکم، ˈحالوک اوزدالگاˈ دیگر نماینده این حزب در ازمیر، ˈادریس نعیم شاهینˈ نماینده حزب حاکم ترکیه و وزیر کشور پیشین این کشور، ˈهاکان شوکورˈ فوتبالیست سابق و نماینده مجلس ملی ترکیه و ˈادریس بالˈ نماینده مردم کوتاهیه، هفت نماینده دیگر حزب حاکم ترکیه بودند که پیش از این از این حزب کناره گیری کرده بودند.

شوکور، در سخنرانی خود در مجلس ملی ترکیه با عنوان اینکه بروز مشاجره میان دولت ترکیه با ˈفتح الله گولنˈ رهبر جماعت نور موجب این استعفا شده است، گفت: سیاست حزب حاکم در قبال گولن را قبول ندارد.

ˈادریس بالˈ نماینده مردم کوتاهیه از حزب حاکم عدالت و توسعه در مجلس ترکیه نیز به تازگی در اعتراض به آنچه خود کامگی ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر این کشور خوانده است از این حزب کناره گیری کرد.

افشای رسوایی مالی در ترکیه به دنبال عملیات گسترده پلیس این کشور در دستگیری فرزندان برخی وزیران کابینه اردوغان، رییس یک بانک دولتی و بازرگانان مطرح این کشور زلزله بزرگی در صحنه سیاسی ترکیه ایجاد کرده است. رهبران حزب حاکم در واکنش به استعفاها گفته اند که این حزب کسانی را که با سیاست های حزب حاکم به تضاد بیفتند، کنار خواهد گذاشت.

افزون بر استعفا در میان نمایندگان حزب حاکم ترکیه، موج کناره گیری در بین اعضای این حزب نیز افزایش یافته است.

براساس این گزارش، 288 تن از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه روز گذشته در استان آفیون در بخش مرکزی این کشور، در اعتراض به سیاست های این حزب به صورت دسته جمعی استعفا کردند.

استعفای این افراد در اعتراض به معرفی نشدن نامزدی پیشنهادی خود برای ریاست شهرداری از سوی مسوولان حزب بود. آنان با ارایه استعفای خود به حزب حاکم، به حزب مخالف جمهوریخواه خلق بزرگترین حزب مخالف در مجلس ترکیه پیوستند.

همچنین دو هفته پیش 50 تن از اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه در استان آدانا در اعتراض به سیاست های حزب، به صورت دسته جمعی استعفا کردند. این افراد همگی عضو هیات رییسه تشکیلات استانی حزب عدالت و توسعه در استان آدانا بودند.

استعفای افراد یاد شده در حمایت از رییس تشکیلات حزب در آدانا که از سمت خود استعفا داد و در اعتراض به سیاست های حزب حاکم عدالت و توسعه بود.

حزب حاکم عدالت و توسعه، با نزدیک شدن به زمان انتخابات شهرداری ها در ترکیه و استعفای برخی نمایندگان از احزاب سیاسی حاضر در مجلس ملی این کشور، همچنان اکثریت قاطع نمایندگان را در اختیار دارد.

درپی این استعفاها، حزب حاکم عدالت و توسعه هم اکنون 318 نماینده، حزب جمهوری خواه خلق 133 نماینده، حزب حرکت ملی 52 نماینده، حزب صلح و دمکراسی 26 نماینده، نمایندگان مستقل 15 تن وحزب دمکراسی مردم 4 نماینده در مجلس ملی ترکیه دارند.

انتخابات شهرداری ها درترکیه با حضور نمایندگان 27 حزب دهم فروردین ماه آتی برگزار می شود.

این انتخابات در پی عملیات مبارزه با ارتشا و فساد مالی توسط پلیس و دادستان استانبول و تنش های سیاسی حاصل از آن، برای احزاب ترکیه بسیار با اهمیت است.

کارشناسان معتقدند با افزایش درگیری ها بین جمایت نور به رهبری ˈ فتح الله گولن ˈ و دولت آنکارا با نزدیک شدن به زمان انتخابات شهرداری ها در ترکیه، برخی دیگر از نمایندگان حزب حاکم وابسته به این جماعت نیز از این حزب کناره گیری خواهند کرد.

خاورم**230 ** 2023
کد N117734

وبگردی