آفتاب
فجر 92، حماسه وحدت و امید؛

همبستگی ملی

همبستگی ملی

تهران - ایرنا - راهپیمایی امروز سه شنبه بیست و دوم بهمن 1392 خورشیدی که با حضور میلیونی قشرهای گوناگون مردم در سراسر ایران، برگزار شد نمادی از انسجام، اقتدار و همبستگی ملی بود؛ همبستگی و انسجامی که می تواند مهم ترین مسایل و مشکلات داخلی و خارجی ما را حل و فصل کند.

همبستگی ملی که بار دیگر خود را در راهپیمایی امروز نشان داد چندین کارکرد مثبت اجتماعی و سیاسی دارد. از جمله سطح و میزان دلخوری میان شخصیت ها و گروه های مختلف مردمی که اصل انقلاب و قانون اساسی را پذیرفته اند کاهش و سطح همکاری میان خود و نیز میان آن ها با دولت تازه ی برآمده از انتخابات 24 خرداد را افزایش می دهد.

همبستگی ملی که امروز 22 بهمن در مرکز و دیگر شهرهای ایران زمین، تجلی پیدا کرد می تواند اصل نزاع و درگیری، شدت درگیری های احساسی، جناحی و سیاسی که به طور معمول ریشه اش اختلاف نظرها هستند، کاهش دهد و درجه ی آمادگی برای پذیرش شیوه های مسالمت آمیز ِرفع اختلاف نظرها میان افراد، شخصیت ها، مسوولان، سازمان ها، نهادهای دولتی و گروه های مختلف اجتماعی را کاهش و همکاری و تعاون اجتماعی را ارتقا ببخشد.

اهمیت نقش و کارکرد وفاق و همبستگی ملی این است که به طور طبیعی یا مصنوعی میان افراد و گروه های مختلف جامعه و میان آن ها با دولت، به معنای مجموعه ی قوا، نزاع و اختلاف منافع و نظر به وجود می آید. یکی از مهم ترین دلایل نزاع و اختلاف، کمبود منابع و فزونی ِتقاضاها است. عوامل ِ دیگر ایجاد اختلاف و نزاع را باید در شکاف نسل ها و شوون اجتماعی و سیاسی و نیز شکاف اقوام و گروه های فرهنگی و مذهبی یافت.

شکاف ها و تعارض های اجتماعی و سیاسی، اگر به درستی مدیریت نشود و مردم و رسانه ها کمک نکنند، موجب از میان رفتن وحدت و خدای نخواسته تجزیه ی جمعیت کشور و تکوین گروه های مخرب عقیدتی ( ایدئولوژیک)، قومی و مذهبی می گردد که ممکن است در پی آن بحران های عمیق اجتماعی و سیاسی پدیدار گردد.

همبستگی ملی که بار دیگر در راهپیمایی امروز پدیدار شد راه را بر تشدید تعارض ها و شکاف های پیش گفته می بندد و به قوای مختلف حاکمیت به ویژه قوه ی مجریه به ریاست «حسن روحانی» و دیگر دست اندرکاران دولت تدبیر و امید کمک می کند تا با روحیه بالا، مسایل کشور از جمله مساله ی هسته ای را حل و فصل کنند.

راهپیمایان تهرانی و ساکنان دیگر شهرهای ایران، امروز در شعارهای خود از دولت تدبیر و امید و دیپلماسی هسته یی این دولت، پشتیبانی و بر ضرورت حفظ وحدت و همبستگی ملی برای حل مسایل داخلی و رویارویی با دسیسه های خارجی تاکید کردند. آنان تفرقه افکنی در درون را دسیسه ای به سود دشمن خارجی دانستند و برخی بداخلاقی های سیاسی را که مانع اجرای تدابیر رهبری و تلاش های دولت روحانی می شود، تقبیح نمودند.

مردم ایران، در راهپیمایی امروز که به نماد همبستگی و اقتدار ملی تبدیل شد، شعارها و اصول انقلاب 1357 از جمله استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را فریاد زدند و تحقق کامل این اصول را خواستند. آنان آمادگی خود را برای مشارکت در برنامه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دولت تدبیر، اعلام و تاکید کردند به اقدام های این دولت اعتماد دارند و وجود برخی مشکلات و نقاظ ضعف در داخل کشور در اراده شان برای حمایت از جمهوری اسلامی، خللی ایجاد نمی کند.

حسن روحانی رییس جمهوری در اجتماع عظیم راهپیمایان 22 بهمن در تهران، 22 بهمن 57را روز پیروزی حرکت اعتدالی مردم سراسر ایران توصیف کرد و با بیان این که سیاست خارجی در چارچوب منافع ملی خواهد بود، گفت: سیاست دولت در زمینه مسایل خارجی اعتدال است نه تسلیم، نه انفعال و نه تقابل.

«علی یونسی» دستیار ویژه ی رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های مذهبی نیز امروز سه شنبه به ایرنا، گفت: دولت برای دفاع از حقوق مردم در حال مذاکره با کشورهای غربی و بین الملل است. ما در شرایطی به سر می بریم که تحریم های ضد انسانی بر ما تحمیل شده است و دولت باید با حمایت و پشتیبانی مردم این تحریم ها را بشکند.

وی افزود: مردم هرچه بیشتر از دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای دفاع کنند دولت با پشت گرمی، قوت و اقتدار بیشتری می تواند در مذاکرات بین المللی چانه زنی و از حقوق مردم دفاع کند و تحریم های شکسته شده را از بین ببرد.

آیت الله «محمدرضا مهدوی کنی» رییس مجلس خبرگان رهبری نیز روز سه شنبه در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به پرسشی درمورد دور آتی مذاکرات ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: اعضای تیم مذاکره کننده ایران که نماینده ملت در مذاکرات هسته ای هستند، وقتی بدانند ملت پشتیبان آنها است در مذاکرات با صراحت و حفظ کامل مصالح ملی حضور می یابند.

وی افزود: اگر مردم از تیم مذاکره کننده هسته ای پشتیبانی نکنند، آنها سست می شوند و این خیل عظیم مردم در راهپیمایی 22 بهمن می تواند آنها را تقویت کند همچنان که اعضای تیم مذاکره کننده نیز بر این موضوع تاکید کرده اند.

در این میان، اقدام غیر عقلانی عده یی از افراد در توزیع اعلامیه علیه توافق ژنو میان راهپیمایان 22بهمن در تهران که دسته های پرشمار اعلامیه را بین جمعیت پرتاب می کردند و شعار متفاوت با مردم می دادند،به عنوان اقدام ضد همبستگی و اقتدار ملی، قلمداد شد و خشم و انزجار راهپیمایان از آنان را برانگیخت، به گونه یی که مجبور شدند به فعالیت تفرقه افکنانه ی خود را پایان دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در حالی که محور شعارهای راهپیمایان، وحدت، جشن پیروزی و یادبود شهیدان بود، اعلامیه ضد توافق ژنو که با عنوان «جنبش مردمی دفاع از استقلال ایران» چاپ و هم زمان در چند نقطه پخش شد، زیر پای راهپیمایان قرار گرفت.

بر پایه ی این گزارش، راهپیمایان پس از خواندن این بیانیه، با شعارهای استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، روحانی، روحانی حمایتت می کنیم، و ... برگه ها را روی زمین انداختند.

تنظیم کنندگان این بیانیه بدون اشاره به تاکید چندین باره ی رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم حمایت از راهبرد دیپلماسی هسته ای ایران و همچنین هیات مذاکره کننده، بندهای مورد توافق در مذاکرات کارشناسی در ژنو را زیر سوال برده بودند.

به یقین، همبستگی ملی که امروز و در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی جلوه گر شد نه تنها اهداف این گونه اقدام های وحدت شکنانه را خنثی می کند که قادر است کدورت های سیاسی و حتی بالاتر، تعارض هات اجتماعی را نیز از میان ببرد.

بی شک اعتقاد به حفظ همبستگی و اقتدار ملی، لازمه ی اصلاح تدریجی و گام به گام امور و مشکلات موجود است. هنوز تا بارور شدن نهال مردمسالاری در ایران راه طولانی وجود دارد. در این راه، توسل به گفتمان اصلاح طلبی، روش اعتدال گرایی و اندیشه و سیره ی امام خمینی (ره) می تواند وحدت و همدلی مردم را در عین تکثر رأی و رویکرد، حفظ کند و آرمان ها و اصول انقلاب به ویژه اصل آزادی، جمهوریت و اسلامیت را محقق سازد.

گروه پژوهش های خبری

پژوهش**ع.م**7304**1459
کد N117724

وبگردی