آفتاب

همایش علمی فرهنگی سالگرد انقلاب در کویت

همایش علمی فرهنگی سالگرد انقلاب در کویت

همایش باشکوه "فرهنگ برادری ، اعتدال و همزیستی مسالمت آمیز" به مناسبت بزرگداشت سالگرد یوم الله 22 بهمن با حضور جمع کثیری از علمای اعلام ، نخبگان فرهنگی ، نمایندگان مجلس ، سفرای کشورهای اسلامی ، اسقف مسیحیان کویت و دهها تن از شیفتگان و دلباختگان امام امت و انقلاب اسلامی در تالار رایزنی فرهنگی کشورمان در کویت برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این مراسم عباس خامه یار، رایزن فرهنگی ایران در کویت به تشریح اهداف والای قیام ملت مسلمان ایران و دیدگاه مسالمت آمیز بنیانگذار انقلاب اسلامی نسبت به سرنگونی رژیم طاغوت بدون توسل به خشونت ، جنگ مسلحانه و خونریزی پرداخت .

وی افزود : اخوت اسلامی اصلی ترین محور قیام امام بود و کلمه توحید و وحدت کلمه شعار راستین انقلاب بود ، انقلابی که رهبر و بنیانگذار آن از چشمه زلال نبوت سیراب و از اندیشه های ناب امامت الهام گرفته بود .

رایزن فرهنگی کشورمان در کویت تفاهم، همزیستی مسالمت آمیز ، تسامح ، اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط و تندروی را راز موفقیت و تداوم عزتمند انقلاب دانست و با تشریح بیانات مقام معظم رهبری در مراسم اخیر هفته وحدت اسلامی خطاب به علمای جهان اسلام گفت : باید دستورات و رهنمودهای آیت الله خامنه ای را نصب العین خود قرار داده و همدلی ، برادری و همزیستی را یک تکلیف و وظیفه شرعی بدانیم .

عبدالهادی الصالح، دبیر کل تجمع میثاق ملی و وزیر سابق دولت کویت بود که ضمن عرض تبریک پیروزی انقلاب اسلامی به ملت قهرمان ایران گفت : امام خمینی (ره) بزگترین رهبر مذهبی بود که با طرحهای تفرقه افکنانه و خشونت بار مقابله کرد و با دور اندیشی و تدبیر داهیانه زیر بنای مستحکم دولت اسلامی را بنیان نهاد .

وی افزود : امام امت در نخستین روزهای انقلاب با طرد دیپلماتهای صهیونیست و بستن سفارت اسرائیل و افتتاح اولین سفارت فلسطین در جهان بر ضرورت همبستگی جهان اسلام برای آزادی اولین قبله مسلمانان از لوث غاصبان اشغالگر تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد که امام وحدت و همگرایی را قویترین سلاح برنده علیه دشمنان اسلام می دانست و با تعیین آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس و تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و هفته وحدت و افتتاح دانشگاه مذاهب اسلامی و برگزاری دهها اجلاس حمایت از انتفاضه فلسطین و وحدت اسلامی موفق شد مسأله آزادی بیت مقدس را از محدود تنگ و ناچیز عربی به یک مسأله گسترده و فراگیر جهانی تبدیل کند .

دبیر کل تجمع میثاق ملی کویت از علمای اعلام جهان عرب خواست از امام راحل و رهبر معظم انقلاب الگو بگیرند و منادی وحدت و همدلی باشند و رسانه های گروهی عربی را فراخواند تا بجای تبلیغ مسائل اختلاف برانگیز و تفرقه افکنانه در جهت وحدت و برادری به خصوص با ملت مسلمان ایران گام بردارند .

وی پذیرایی ملت ایران از مردم کویت در دوران اشغال این کشور توسط رژیم صدام را نماد سعه صدر و گذشت ایرانیان دانست و گفت اجازه ندهید اشتباهات گذشته اعراب در حمایت از صدام کافر مجدداً تکرار شود و بیائید دست دوستی و مودت با ملت ایران دراز کنیم.

وی همچنین با اشاره به حضور شکوهمند نخبگان در این همایش گفت : حضور فراگیر شما نخبگان مسلمان ، مسیحی ، زن و مرد و پیر و جوان و شیعه و سنی خود نماد عنوان این همایش یعنی " فرهنگ برداری ، اعتدال و همزیستی مسالمت آمیز " است و این خود برای اعتلای هدف والای برگزار کنندگان این همایش کافی است .

به گزارش ایسنا، عبدالحسین السلطان از فعالان برجسته سیاسی کویت دیگر سخنران این همایش بود که گفت : انقلاب اسلامی ایران توانست بزرگترین ، طاغوت منطقه را سرنگون کند و همه موانع و سنگ اندازیهای بیگانگان را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد و همچون کوهی استوار قد علم کند.

وی راز موفقیت انقلاب اسلامی را رهبری حکیمانه و اطاعت و پیروی مردم از رهنمودهای رهبری دانست و گفت ملتی که با تقدیم بیش از 60 هزار شهید بزرگترین دستگاه مخوف امنیتی (ساواک) را منهدم کرد هرگز دست از جهاد و مبارزه بر نمیدارد و در طول 35 سال گذشته شاهد صحنه های شکوهمند دلاوری آن در جنگ 8 ساله و ایستادگی در برابر فتنه ها و دسیسه های بیگانگان بوده ایم .

السلطان افزود: انقلاب اسلامی نقشه سیاسی منطقه را دگرگون ساخت و مسیر تاریخی ایران را تغییر داد و اگر ملت های عرب در انقلاب های اخیر خود از تجربه موفق ملت ایران استفاده می کردند امروزه شاهد انحراف و کجروی آنان نبوده ایم . انقلاب ایران با دو بال رهبری حکیمانه و ملت مطیع رهبری به پرواز در آمد در حالی که اوضاع بسیاری از کشورهای عربی پس از انقلاب بدتر از گذشته شده است .

ناصر العبدلی رئیس جمعیت توسعه دمکراسی در کویت سخنران بعدی این همایش بود که گفت انقلاب اسلامی یک اسطوره منحصر بفرد و غیر قابل تکرار در تاریخ معاصر است زیرا نه تنها سیمای خاورمیانه را متحول کرد بلکه در همه مسائل جهان تأثیر گذاشت .

وی گفت انقلاب امام امت یک نمونه استثنایی در تاریخ جهان اسلام بود زیرا همواره به صندوقهای رای تکیه می کرد و با همه سیستم ها حکومتی دمکراتیک رایج در جهان متفاوت است .

العبدلی افزود : انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران و پیروی از سیاست تفاهم و آشتی با کشورهای جهان افق تازه ای فراروی این کشور گشود و این خط مشی و نگرش انعکاس خوبی در افکار عمومی کشورهای شورای همکاری داشته است .

رئیس جمعیت توسعه دمکراسی گفت : کشورهای منطقه به جمهوری اسلامی چشم دوخته اند تا با اجرای سیاستهای دکتر روحانی و پیروی از خط مشی رهبر معظم انقلاب آنان را از بحران های گریبانگیر کنونی نجات دهد .

وی موفقیت ملت ایران در مهار تهاجم فرهنگی و سرکوب نقشه های استکباری را مایه مباهات و سربلندی همه مسلمانان دانست .

محمد السنعوسی، وزیر پیشین اطلاع رسانی آخرین سخنران این همایش بود که گفت : ما به ایران قدرتمند و پرتوان نیاز داریم زیرا ملت ایران علی رغم همه فشارهای طاقت فرسا و محاصره اقتصادی چندین ساله سرانجام پیروز شد و به پیشرفت های شگرفی در زمینه های علمی و صنعتی نایل آمد .

وی که از شخصیت های برجسته فرهنگی کویت است گفت : من به این همایش آمدم تا مراتب شگفتی و غبطه خود را از این تحولات عظیم در احداث بیمارستانها ، تونلها و دیگر تاسیسات زیربنایی نشان دهم ، ما ایران را پشتوانه قدرتمند خود می دانیم و به حمایت این امت بزرگ با سابقه درخشان تاریخی نیازمندیم .

در پایان این همایش جمعی از نمایندگان مجلس الامه و حقوقدانان عرب به اظهار نظر و نقد و بررسی تحولات سی و پنج ساله ایران و نقش امام و رهبری پرداختند.

انتهای پیام

کد N117555

وبگردی