آفتاب
فجر 92، حماسه وحدت و امید

برگزاری جشن های پیروزی انقلاب در ترکیه در کنار محل های تبعید امام راحل

برگزاری جشن های پیروزی انقلاب در ترکیه در کنار محل های تبعید امام راحل

آنکارا - ایرنا - ایرانیان مقیم ترکیه جشن های پیروزی انقلاب اسلامی را همسان با دیگر هموطنان کشورمان، با شکوهتر از گذشته در شهرهای مختلف این کشور و در اماکنی که بنیانگذار جمهوری اسلامی در هنگام تبعید به ترکیه در آنها اسکان داشتند ، برگزار کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، ایرانیان مقیم ترکیه به همراه علاقه مندان ترک به انقلاب اسلامی در سی و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند اسلامی در شهرهای مختلف این کشور از جمله آنکارا و استانبول با برگزاری مراسم هایی ضمن برگزاری جشن های پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی میثاقی دوباره بستند .

آیین جشن های پیروزی انقلاب اسلامی هم زمان با میهن اسلامی در ترکیه از روز دوازدهم بهمن ماه و با حضور سفیر ایران در آنکارا ، کارکنان سفارت و روسای نهادهای ایرانی و با ادای احترام به بنیانگذار جمهوری اسلامی در آرامگاه ˈسید حسین غازیˈ آنکارا آغاز شد و با برگزاری مراسم جشن پیروزی انقلاب اسلامی که امشب با حضور مقامات ترکیه و دیپلمات های مقیم آنکارا در هتل سوییس برگزار می شود ، به پایان خواهد رسید.

سید حسین غازی از نوادگان رسول اکرم (ص) است که در راه گسترش اسلام مبارزات بسیاری انجام داد و مقبره اش در نزدیکی آنکارا قرار دارد و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هنگام تبعید به ترکیه به زیارت مقبره وی پرداخت.

ادای احترام به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در بورسا تبعیدگاه ایشان در ترکیه برای نخستین بار با حضور شمار بسیاری از ایرانیان مقیم در دهمین روز از سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل از دیگر برنامه های گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر در ترکیه بود.

ˈ علیرضا بیکدلی ˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه به همراه شماری از کارکنان سفارت ، روسای نمایندگی ها ، معلمان و ایرانیان مقیم با سفر به شهر بورسا و حضور در محل تبعیدگاه معمار انقلاب اسلامی ، با برگزاری مراسمی یاد و خاطره امام راحل را گرامی داشتند و با آرمان های ایشان میثاق دو باره بستند.

سفیر ایران در ترکیه در این مراسم در سخنانی با تقدیر از حضور مسوولان شهر بورسا در این مراسم ، به تاریخ و مشترکات نزدیک دو کشور اشاره کرد .

او در ادامه به زمان تبعید بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به ترکیه در شهر بورسا اشاره کرد و گفت : امام خمینی ( ره ) حدود یک سال دوران تبعید خود را در بورسا گذراند و همین امر باعث علاقه مندی ایرانیان به این شهر شده است.

سفیر ایران در ترکیه به باور بنیانگذار جمهوری اسلامی به تشکیل دولت اسلامی اشاره کرد و اظهارداشت ایشان معتقد به تشکیل جمهوری اسلامی بودند و با صبر و استقامت به این مهم دست یافتند.

بیکدلی تصریح کرد 50 سال پیش کسی باور نمی کرد که جمهوری اسلامی در ایران تاسیس شود ولی ایشان خود به این امر باور داشت و چنین شد.

بیکدلی در پایان ابراز امیدواری کرد که تمامی مردم ایران در راستای آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی گام بردارند.

ˈ مصطفی دوندار ˈ شهردار منطقه عثمان قاضی شهر بورسا نیز در این مراسم به روابط دو کشور ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت: حضور شما در این مکان نشان از روابط دوستی دو ملت ایران و ترکیه دارد.

وی افزود: آیت الله خمینی ( ره ) پنجاه سال پیش به ترکیه و به شهر بورسا تبعید شدکه ما میزبان ایشان بودیم.

ما در زمانی که بنیانگذار جمهوری اسلامی دوران سختی را طی می کرد میزبان ایشان بودیم و از ایشان پذیرایی کردیم و امیدوارم نزدیکی و دوستی دو ملت ایران و ترکیه در زمان آسایش بیشتر شود.

دوندار در ادامه گفت پنجاه سال پیش بنیانگذار جمهوری اسلامی در این شهر اقامت داشتند و اکنون شما برای ادای احترام به رهبر ایران به شهر بورسا آمده اید . حضور شما در شهر بورسا می تواند گامی درراستای گسترش دوستی بین دو ملت ایران و ترکیه باشد.

شهردار منطقه قاضی عثمان در پایان گفت: اینگونه سفرها موجب گسترش روابط دو کشور در بخش های مختلف خواهد شد.

یکی از همسایگان بنیانگذار جمهوری اسلامی در زمان تبعید در شهر بورسا نیز در سخنانی در این مراسم گفت من آن زمان که آیت الله خمینی در این شهر تبعید بودند نوجوان بودم و حضور ایشان در این شهر بسیار خاطره انگیز بود.

وی افزود ایشان در مدتی که در این محل تبعید بودند بیشتر زمان خود رابه خواندن کتاب و دست نویس های خود می گذراندند و من شاهد این امر بودم .

او تصریح کرد آیت الله خمینی( ره ) در مدتی که در بورسا حضور داشتند در مراسم دینی و مذهبی به ویژه در نماز جمعه شرکت می کردند.

وی در باره شخصیت امام راحل اظهارداشت ایشان رفتار و شخصیت شان همه را مجذوب می کرد و در کارهای خود بسیار جدی بودند.

نشست ادبی ˈبررسی ادبیات امروز ایرانˈ به مناسبت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مرکز آموزش زبان فارسی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز برگزار شد.

در این نشست که رییسان و استادان گروه های زبان فارسی دانشگاه های آنکارا و قونیه و رییس مرکز مولاناشناسی ترکیه و مسوولین و اعضای انجمن های ادبی و برخی از نویسندگان ترکیه و گروهی از دانشجویان و علاقمندان به زبان و ادبیات فارسی حضور داشتند، سخنرانان درباره وضعیت ادبیات ایران پس ازپیروزی انقلاب اسلامی سخن گفتند.

در ایام الله دهه مبارک فجر همچنین نمایشگاهی از آثار مینیاتور استاد ˈ همتی رادˈ و صنایع دستی به مناسبت فرا رسیدن سی وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران در محل گالری هنری دولما باغچه استانبول وابسته به مجلس ترکیه گشایش یافت.

این نمایشگاه به همت وابستگی فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول و با همکاری و پشتیبانی اداره کل همکاریهای فرهنگی و هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برپا شد.

این نمایشگاه که بیانگر گوشه ای از دریای عمیق هنر و فرهنگ کشورمان می باشد به نمایش آثاری از مینیاتور و صنایع خاتم و صنایع دستی اختصاص پیدا کرده است.

در نمایشگاه مینیاتور و صنایع دستی ایران که تا 23 بهمن ماه ادامه دارد ؛ هنرمندان معروف کشورمان ˈ همتی راد ˈ در رشته مینیاتور و ˈ چابوکˈ در رشته خاتم کاری به ارائه و نمایش هنر خود می پردازند.

دانش آموزان ایرانی مجمتع آموزشی 22 بهمن آنکارا پایتخت ترکیه نیز سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند.

در ایام الله دهه مبارک فجر و گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، دانش آموزان ایرانی مجمع آموزشی 22 بهمن آنکارا ضمن برگزاری جشنی، یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی را نیز گرامی داشتند.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و سپس سرود جمهوری اسلامی ایران نواخته شد .

ایراد سخنرانی، اجرای سرود توسط دانش آموزان، خواندن دکلمه و به یاد آوردن ایثارگری های شهدای انقلاب اسلامی در شکوفا شدن نهال انقلاب از جمله برنامه های این جشن بود.

در خلال این جشن، نمایشگاهی از تصاویری پیروزی انقلاب اسلامی و نقاشی های دانش آموزان به نمایش گذاشته شد که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

افزون بر آن جشن سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با شکوه فراوان و با حضور شماری از ایرانیان مقیم آنکارا و علاقه مندان ترک به انقلاب اسلامی در سالن شهرداری چانکایا پایتخت ترکیه نیز برگزار شد.

ˈ ابوالحسن خلج منفرد ˈ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در سخنانی به عوامل پیروزی انقلاب اسلامی در سی و پنج سال پیش اشاره کرد و گفت : اسلام ، رهبری و مردم عواملی هستند که این پیروزی شکوهمند را برای ایران به ارمغان آورد.

وی افزود : مکتب اسلامی دارای ارزش هایی همچون عدالت خواهی ، خداجویی ، آزادی طلبی و ایرانیان نیز به ظلم ستیزی ، خرد ورزی ، علم گرایی و حق جو اشتهار دارند.

خلج منفرد از بنیانگذار جمهوی اسلامی به عنوان الگوی مکتب اسلامی یاد کرد و گفت : امام خمینی (ره ) در زمان خود اسوه ای در جهان اسلام بود که زمینه ساز پیروزی انقلاب اسلامی شد.

بازگو کردن خاطره از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ، اجرای سرود توسط دانش آموزان مجتمع آموزشی 22 بهمن ، اجرای برنامه توسط گروه موسیقی آذری و اجرای نمایش رزمی توسط نونهالان از جمله برنامه های سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پایتخت ترکیه بود.

به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر همچنین ، نمایشگاه عکس ، مینیاتور و صنایع دستی ایران به همت سرکنسولگری ایران در استانبول، در ازمیر ترکیه برپا شد.

در این نمایشگاه که با همکاری شهرداری ازمیر برگزار می شود، آثار خانم ˈصدیقه میرصالحیانˈ هنرمند ایرانی به نمایش گذاشته شده است.

براساس این گزارش ، زنگ پیروزی انقلاب اسلامی نیز باحضور مسوولان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول و جمعی از فرهنگیان و دانش آموزش در مجتمع آموزشی ایرانیان فجر استانبول نواخته شد.

آیین نواخته شدن زنگ پیروزی انقلاب بعد از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید در فضایی صمیمی و روحانی در استانبول نواخته شد.

در این مراسم دانش آموزان با پوشش های رنگی مزین به پرچم جمهوری اسلامی در این جشن شرکت کردند.

و پرچم سه رنگ و پر افتخار جمهوری اسلامی ایران را برافراشتند.

زنگ انقلاب یادآور رشادت های زنان و مردان ایران اسلامی در ورود تاریخی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران به میهن است.

دیپلمات های ایرانی نیز جشن های سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را با برگزاری مراسم صبحگاهی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گرامی داشتند.

این مراسم با حضور سفیر ایران، کارکنان سفارت، رایزنی فرهنگی و روسای نهادهای ایرانی در ترکیه برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی آغاز و سپس ˈ علیرضا بیکدلیˈ سفیر ایران در ترکیه در سخنانی فرا رسیدن ایام الله دهه مبارک فجر را تبریک گفت.

وی انقلاب اسلامی را هدیه ای به مردم ایران برپایه اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و ظرفیت های مردم کشورمان برای تحقق آن دانست.

بیکدلی اندیشه امام راحل ، اسلام و مردم ایران را سه عامل مهم در پیروزی انقلاب اسلامی در ایران عنوان کرد و گفت: ما اکنون میراث دار این انقلاب عظیم هستیم .

سفیر ایران در ترکیه با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی در سی و پنج سال پیش اظهارداشت : این انقلاب پس از پیروزی با دشمنی های قدرت های جهانی مواجه شده است، غرب و شرق در دورانی به مقابله با این انقلاب مردمی پرداختند .

او به تاثیر انقلاب اسلامی در جهان نیز اشاره کرد و افزود :ایرانیان که در خارج از کشور به سر می برند، این تاثیر را به خوبی مشاهده می کنند.

بیکدلی در ادامه به مقاومت مردم ایران در مقابله با مشکلاتی که غرب در پی پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد نیز اشاره و تصریح کرد مقاومت مردم ایران در مقابله با هجمه غرب علیه انقلاب ستودنی است.

وی در پایان گفت : ما امروز عهد می بندیم با تمام توان در راستای خدمتگذاری به مردم ایران گام برداریم .

در ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی همچنین یک نمایشگاه هنری از آثار دانشجویان کشورمان در آنکارا دایر می شود و در کنار این نمایشگاه غرفه ای از کتاب های ایران شناسی به نمایش گذاشته خواهد شد.

خاورم ** 230**1479
کد N117550

وبگردی