آفتاب

رسانه آلمانی: عربستان عامل اصلی ایجاد اخلال در مذاکرات سوریه است

رسانه آلمانی: عربستان عامل اصلی ایجاد اخلال در مذاکرات سوریه است

برلین - ایرنا - روزنامه آلمانی ˈنویس دویچلندˈ با اشاره به آغاز دور جدیدی از مذاکرات حل بحران سوریه در ژنو،به نقش عربستان سعودی در تشدید بحران این کشور با حمایت از گروه های مخالف بشار اسد اشاره کرد و نوشت: دولت ریاض عامل اصلی ایجاد اخلال در مذاکرات بین المللی برای پایان دادن به بحران سوریه است.

به گزارش ایرنا، این روزنامه در مقاله ای نوشت: عربستان فاکتور و عامل اصلی ایجاد اخلال در مذاکرات بین المللی برای پایان دادن به بحران سوریه است و تا زمانی که خاندان سلطنتی ریاض سیاستی مناقشه برانگیز در سوریه را دنبال می کنند، نمی توان برای موفقیت مذاکرات بین المللی درمورد سوریه بختی قائل شد.

این نشریه آلمانی با پیش بینی اینکه اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای رسیدن به توافق با طرفین درگیر در این کشور کار سختی در پیش دارد، نوشت: مواضع مخالفان سوری و دولت بشار اسد بسیار از هم فاصله دارد و با توجه به حمایت هایی که از سوی مخالفان از سوی برخی از کشورها از جمله عربستان انجام می شود،نزدیک کردن دیدگاه های دوطرف برای حل بحران کار آسانی نخواهد بود.

نویس دویچلند افزود: در حالی که به نظر می رسد در پشت صحنه مذاکرات سوریه، آمریکا و برخی کشورها به دنبال این هستند که عاملان منطقه ای جنگ داخلی در سوریه را به پای میز مذاکره بکشانند، عربستان سعودی آماده نیست از سیاست ها و تلاش خود در راه بی ثبات کردن دولت سوریه، دست بردارد.

روزنامه آلمانی با اشاره به سخنان ˈترکی فیصلˈ رییس سابق دستگاه امنیتی عربستان در این باره نوشت: این مقام سعودی آمریکا را متهم کرده است که مواضع محکمی در قبال دولت اسد اتخاذ نمی کند و همچنین در سخنان خود بر انجام عملیات نظامی در این کشور برای پایان دادن به بحران تاکید می کند.

نویس دویچلند در ادامه به خبر منتشر شده در روزنامه الاخبار لبنان اشاره کرده که براساس آن واشنگتن پارسال اسناد متعددی به خاندان سلطنتی سعودی ارائه کرده که رابطه عربستان را با عملیات تروریستی در سوریه،عراق ،لبنان ، یمن و حتی روسیه تایید می کند.

به نوشته این روزنامه اسناد مذکور به شورای امنیت سازمان ملل نیز ارائه شده و دولت آلمان نیز درجریان آن قرار دارد.

نویس دویچلند اضافه کرد: ارائه این اسناد بلافاصله با واکنش سریع دولت ریاض مواجه شده و در راستای آن ابلاغیه ای سلطنتی صادر شده مبنی بر اینکه هر شهروند سعودی که در عملیات تروریستی حضور داشته باشد، دستگیر و زندانی خواهد شد.

رادیو دویچلند فونک نیز در همین رابطه با اشاره به آغاز دور جدیدی از مذاکرات حل بحران سوریه در ژنو، نوشت: چشم انداز چندانی برای موفقیت نشست سوریه مشاهده نمی شود و همچنان امید چندانی نیست که این مذاکرات منجر به پایان یافتن جنگ داخلی در این کشور شود.

رادیوی آلمانی در ادامه افزود: ˈکارشناسانی که بحران سوریه را دنبال می کنند، همچنان بر این عقیده هستند که دستیابی به هر نوع راه حل جامع برای پایان دادن به بحران سوریه، نیازمند این است که ایران در مذاکرات مربوط به آن حضور داشته باشد.

ˈ ترس دولت آمریکا از این است که جهادگران گروه های تندرو و افراطی همچون القاعده که در سوریه حضور دارند روز به روز به خطری مهم برای آمریکا تبدیل می شوند و جان برنن رییس سیا نیز تاکید کرده که مسئله جهادگران تندرو در سوریه به چالشی برای امنیت و منافع ملی آمریکا تبدیل شده است.

ˈ اگر قرار است راهبرد ضد القاعده آمریکایی ها موفقیت آمیز باشد، نیازمند آن است که قدرت های منطقه ای از جمله ایران نیز در این سیاست راهبردی دخیل باشند و نظرات آنها مد نظر قرار گیردˈ.

دویچلند فونک در پایان پس گرفتن دعوت از ایران را برای حضور در نشست ژنو 2 یک ˈاشتباه بزرگˈ خواند.

اروپام** 2051** 1701**1479
کد N117401

وبگردی