آفتاب
اختصاصی

استاد ایرانی دانشگاه ترکیه: غربی ها از شرارتهای خود دست بر نمی دارند

استاد ایرانی دانشگاه ترکیه: غربی ها از شرارتهای خود دست بر نمی دارند

آنکارا - ایرنا - ˈعباس قره آغاجیˈ استاد ایرانی روابط بین الملل دانشگاه ˈ گیرسونˈ ترکیه گفت: کشورهای غربی با امضای تفاهمنامه اصلی هسته ای با ایران نیز از شرارت های خود دست بر نخواهند برداشت.

قره آغاجی امروز - سه شنبه - در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به چگونگی روند مذاکرات ایران و گروه 1+5 و انعقاد تفاهمانه ژنو گفت : مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 از چند سال پیش به تناوب در شهرهای مختلف برگزار شد.

موضع ایران در این مذاکرات در راستای اهداف بلند مدت ، حقوقی و منافع ملی و برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای استوار بود.

ایران پس از ممانعت کشورهای غربی در تامین سوخت لازم برای نیروگاه تحقیقاتی دانشگاه تهران که با استفاده از مواد رادیواکتیو به تهیه دارو جهت استفاده بیماران سرطانی مورد بهره برداری قرار می گرفت مجبور شد اورانیوم مورد احتیاج راکتور تحقیقاتی را در داخل کشور با کوشش دانشمندان ایرانی تهیه کند.

بدین ترتیب اعتماد به نفس طرف ایرانی در تمامی مراحل مذاکرات ژنو راهبرد اساسی را تشکیل می داد. در این مرحله تیم مذاکره کننده ایران با حفظ منافع به حق این کشور توانست توطئه لابی صهیونیستی را شکسته و مقدمات مذاکرات دو طرف و رو در رو را آماده کند.

وی در باره دستاوردهای تفاهمنامه ایران و گروه 1+5 اظهارداشت :عقد این تفاهنامه لغو برخی از تحریم ها را به دنبال داشت و پس از آن سفر های مقامات و هیات های بلند پایه اقتصادی سیاسی کشورهای غربی به تهران برای عقد قراردادهای همکاری تجاری آغاز شد که این موضوع یکی از دستاوردهای کوتاه مدت این تفاهمنامه است .

با امضای تفاهنامه اصلی موانع موجود در افزایش تبادلات تجاری ایران با کشورهای دیگر از بین خواهد رفت و با جذب سرمایه های خارجی و امکان سرمایه گذاری های کلان در کشور بویژه در بخش انرژی فراهم خواهد شد و دیگر شاخه های زیر بنایی منابع سر شار زیر زمینی و دیگر منابع در خدمت پیشرفت و ترقی بیشتر کشور قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد : امضای قرارداد اصلی بین ایران و کشورهای غربی مانع از دست برداشتن این کشورها از شرارت های خود نخواهد شد . از یک سو هنوز شاهد سنگ اندازی لابی صهیونیست در مجلس نمایندگان و سنای امریکا هستیم ضمن آن کشورهای مرتجع عرب که از روند عادی سازی روابط ایران با غرب وحشت دارند به تلاشهای مذبوحانه خود در جهت خدشه دار کردن این روند ادامه خواهند دارد.

عربستان سعودی همانند گذشته با همکاری صهیونیست ها در صدد ایجاد ناامنی در منطقه و به ویژه ایران خواهد بود.

خاورم**230 **1575
کد N117066

وبگردی