آفتاب
باحضور گسترده مقامات لبنانی و سفرای خارجی

جشن سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در لبنان برگزار شد

جشن سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در لبنان برگزار شد

بیروت – ایرنا - مراسم جشن سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی ایران دوشنبه شب با حضور شخصیت های سیاسی ، مذهبی ، نظامی ، امنیتی ، انتظامی و رسانه ای لبنان و همچنین سفرا و وابسته های نظامی خارجی مقیم این کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا این مراسم با شکوه با نواخته شدن سرودهای جمهوری اسلامی ایران و لبنان در سالن « البیال» قصر حکومتی در بیروت پایتخت لبنان آغاز شد.

دراین مراسم «عدنان منصور» وزیر امور خارجه به نمایندگی از «میشل سلیمان» رییس جمهوری و «نجیب میقاتی» نخست وزیر، «علی حسن خلیل» وزیر بهداشت به نمایندگی از «نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان ، شیخ «نعیم قاسم» به نمایندگی از « سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله و «محمد المشنوق» به نمایندگی از «تمام سلام» نخست وزیر مکلف حضور یافتند.

نمایندگان امین الجمیل و امیل لحود روسای جمهوری سابق ، ، نمایندگان « عمرکرامی » و« سلیم الحص» نخست وزیران اسبق ، نمایندگان رهبران مذهبی مسیحی ، اهل تسنن ، تشیع و دروزی ، وزیران کشور ، صنعت ، اقتصاد و بازرگانی، دادگستری ، کشاورزی و توسعه اداری ، نمایندگان مجلس لبنان ، سفرای واتیکان ، روسیه ، سوریه ، فلسطین ، اتحادیه اروپا، سودان ، بلژیک ، ترکیه، سوئیس، جمهوری چک، آلمان ، اسلواکی ، اروگوئه، ونزوئلا، ارمنستان ، سوئد ، نروژ ، هلند، مکزیک ، کارداران کویت و یمن ، وابستگان نظامی کشورها از جمله ژاپن ، بولونیا و ترکیه و همچنین « درک بلامبلی» فرستاده ویژه « بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد در لبنان در این مراسم حضور یافتند.

نمایندگان رهبران مذاهب مختلف مسیحی و اهل تسنن و تشیع لبنان از جمله نماینده «بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان، نماینده « محمدرشید قبانی» مفتی لبنان ،نماینده رییس مجلس عالی شیعه لبنان، رییس دفتر حضرت آیت الله سیستانی در لبنان ، هیاتی از جنبش امل، دبیرکل اتحادیه حقوقدانان عرب ، نمایندگان اتحادیه ها و اصناف لبنان، رییس و دبیرکل صلیب سرخ لبنان ،روسا و دبیران کل احزاب از جمله وفاق ملی ، گفت وگوی ملی، دموکراتیک، جمعیت اسلامی، کتائب و همچنین نمایندگان احزاب و گروه های فلسطینی و شهرداران شهرهای مختلف لبنان حضور داشتند.

شرکت کنندگان در این مراسم در گفت وگوهای کوتاه با « غضنفر رکن آبادی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفتند.

رسانه های لبنانی با حضوری گسترده این مراسم را پوشش خبری و تصویری دادند.

سفیر ایران در این مراسم با گرامیداشت یاد حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت که جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری حکیمانه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و ریاست جمهوری دکتر حسن روحانی با ثبات قدم و عزم راسخ مسیر خود را می پیماید و موفقیت های بزرگ را در زمینه های مختلف از جمله ، سیاسی ، اقتصادی ، علمی ، نظامی و فناوری رقم می زند.

رکن آبادی با تاکید بر حق ملت ایران در استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای ، گفت که تحریم ها تاکنون فقط به افزایش قدرت و عزم ایران برای حرکت شتابان خود به سوی پیشرفت منجر شده است.

وی گفت که توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 دلیلی بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و تصمیم تهران برای برطرف کردن تردیدها و اعتمادسازی است.

سفیر ایران به پیشنهاد دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل متحد برای داشتن جهانی عاری از خشونت و افراط و تصویب قاطع این پیشنهاد اشاره کرد و افزود: مردم جهان با وجود اختلافات دینی ، نژادی ، زبانی و قومیتی خواستار کرامت ، مهربانی و اعتدال هستند و از تندروی ، خشونت ، کشتار انسان های بی گناه و نقض حقوق بشر متنفر می باشند.

رکن آبادی با تاکید به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره از حق ، عدالت ، وحدت وگفت وگو حمایت می کند، گفت که ایران مدافع واقعی و عمق استراتژیک ملت های عزیز و بزرگ همچون لبنان ، سوریه و فلسطین در رویارویی با دشمن اشغالگر صهیونیستی و تروریسم تکفیری باقی می ماند.

وی با بیان اینکه ایران خواستار گفت وگوی همه طرف های سوری و عدم دخالت خارجی در امور این کشور است، تاکید کرد که گزینه سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است و مشکلات این کشور تنها بدست ملت و دولت آن قابل حل است.

سفیر ایران با تاکید به اینکه گزینه نظامی راه حل بحران سوریه نیست|، هشدار داد که گسترش و رشد تروریسم در سوریه همه منطقه و حتی جهان را تهدید می کند.

رکن آبادی در بخش دیگری از سخنان خود به روابط دیرینه و ممتاز ایران و لبنان اشاره کرد و گفت که همبستگی و وفاق ملی مهمترین گزینه ها برای حمایت از امنیت و ثبات لبنان در مواجهه با تهدیدها و چالش ها است.

وی به اقدامات تروریستی اخیر گروه های تروریستی در لبنان از جمله انفجارهای مقابل سفارت ایران در بیروت و دیگر نقاط لبنان که به شهادت انسان های بی گناه از طوایف مختلف منجر شده و همچنین ترور محمد شطح وزیر پیشین دارایی لبنان اشاره کرد و از جامعه جهانی خواست که با تحمل مسئولیت خود برای مبارزه با تروریسم جدی و قاطع باشد.

خاورم ** 1324
کد N116651

وبگردی