آفتاب

تهدید مخالفان سوری به ترک مذاکرات ژنو

تهدید مخالفان سوری به ترک مذاکرات ژنو

ایسنا نوشت:

در حالی که هیات‌های اعزامی دولت و مخالفان سوریه امروز (سه شنبه) دیدار رو در رویی را با حضور اخضرالابراهیمی در ژنو برگزار می‌کنند، مخالفان تهدید کردند که در صورت عدم دستیابی به نتیجه‌ای مشخص درباره حل سیاسی بحران سوریه، مذاکرات را ترک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، هیات اعزامی ائتلاف مخالفان سوریه به ژنو اعلام کرد که امروز دیداری رو در رو با هیات دولت سوریه برگزار خواهند کرد. این دیدار با حضور اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه برگزار می‌شود.

در همین حال منابع آگاه در ژنو اعلام کردند که الابراهیمی یادداشتی را به هیات‌های دولت و مخالفان سوریه ارائه کرده که در آن ضمن ابراز امیدواری نسبت به موفقیت دور دوم مذاکرات صلح، تاکید شده که دور اول مذاکرات تاکیدی بود بر اینکه ژنو2 بر اصول توافقنامه ژنو یک و با هدف پایان دادن به بحران سوریه و برقراری مجدد صلح در این کشور، مبتنی می‌باشد.

از سوی دیگر لوی صافی، سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه در میان جمعی از خبرنگاران گفت: اگر در دور دوم مذاکرات که از روز دوشنبه آغاز شده به موفقیتی برای حل سیاسی بحران سوریه دست نیابد، دوره‌های بعد مذاکرات ژنو را تحریم می کنیم.

وی افزود: در صورت شکست در دور دوم مذاکرات، دور بعدی در کار نخواهد بود و به عقیده من اندیشیدن به دور سوم وقت تلف کردن است.

از سوی دیگر میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که دیداری سه جانبه با حضور نمایندگان روسیه، آمریکا و اخضرالابراهیمی روز جمعه 14 فوریه در حاشیه مذاکرات ژنو 2 برگزار خواهد شد.

بنا به گفته بوگدانف در این دیدار گنادی گاتیلف، معاون وزیر خارجه روسیه و وندی شرمن، همتای آمریکایی وی به عنوان نمایندگان کشور‌هایشان حضور خواهند داشت.

بوگدانف همچنین تاکید کرد که احتمال دارد نمایندگان روسیه آمریکا و سازمان ملل نشستی مشترک را با دو طرف درگیر سوری یا نشست‌هایی را به طور جداگانه با دولت و مخالفان سوریه برگزار کند.

هنوز جزئیات دقیق دیدار روز جمعه نمایندگان آمریکا سازمان ملل و روسیه مشخص نیست.

دور دوم مذاکرات ژنو 2 از روز دوشنبه میان طرفین درگیر سوری آغاز شد. در این مذاکرات دمشق بر مساله مبارزه با تروریسم به عنوان اولویت اصلی تاکید دارد و مخالفان بر انتقال قدرت و تشکیل دولت انتقالی پافشاری می‌کنند.

5252

کد N116469

وبگردی