آفتاب

گزارش لوموند از سمیه، بانوی نمونۀ ایرانی

گزارش لوموند از سمیه، بانوی نمونۀ ایرانی

روزنامۀ لوموند در گزارشی، سمیه را سمبل بانوی مدرن امروز ایران معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین روزنامۀ لوموند، در گزارشی به معرفی خانم سمیه بلوچ زی، شهردار کلات پرداخته است. در این گزارش آمده است:
خانم، جوان، سنی، بلوچ و مجرد؛ این پروفایل سمیۀ بلوچ زی است؛ خانمی که در نوامبر 2013 به عنوان شهردار کلات از توابع استان استان سیستان بلوچستان انتخاب شد. انتخاب این خانم 26 ساله از اقلیتی مذهبی سنی(با توجه به اینکه سنی‌ها 10% جمعیت ایران را در مقابل جمعیت 90% شیعه تشکیل می دهند) و همچنین اقلیت بلوچ تفاسیر مختلفی به همراه داشته است.
روزنامۀ فرانسوی لوموند در ادامه می افزاید: این خانم جوان شهر کلات را پس از اخذ دیپلم ترک کرد و برای ادامۀ تحصیل به دانشگاه آزاد اسلامی رفت؛ البته تصمیمی که به ندرت در مورد دخترهای مثل سمیه در آن شهر گرفته می شود. خانم بلوچ زی پس از اخذ مدرک فوق لیسانس در رشتۀ مهندسی منابع طبیعی، برخلاف همۀ دخترانی که متولد مناطق فقیر ایران هستند و ترجیح می دهند در یک پایتخت زندگی کنند، به شهر زادگاهش بازگشت.
خود سمیه در این باره می گوید: "می خواستم به شهرم خدمت کنم. محرومیت اینجا غیرقابل تحمل است. می خواستم با این مشکلات وارد مبارزه شوم تا آنها را از پای درآورم". این صحبت های سمیه است در مصاحبه با روزنامۀ شرق. سمیه بعد از آن تصمیم می گیرد با ارائه پروژه ها و طرحهای مختلفش، خود را کاندیدای انتخابات شهرداری کند؛ طرحهایی که بخش قابل توجهی از آنها موضوع توسعه مراکز فرهنگی و ورزشی در آن منطقه بود.
سمیه در این باره می گوید: دلم نمی خواهد بچه های کلات ناامید باشند. وقتی آنها یک پارک را در شهر دیگری می بینند، آنقدر هیجان زده می شوند که نگو. متأسفانه شهر ما هیچ امکاناتی ندارد. صحبت های سمیه اعضای شورا که او را برای شهرداری انتخاب کردند، متقاعد کرد. سمیه از زمان انتخاب شدنش به عنوان شهردار، ایجاد تأسیسات زیربنایی و تفریحی برای زنان و کودکان در حوزۀ فرهنگی و آموزشی را در دستور کار خود قرار داده است.
نویسندۀ گزارش در آخر می نویسد: سمیه بلوچ زی، چند وقتی است که در کانون توجه رسانه های ایرانی قرار گرفته است؛ رسانه هایی که سمیه را سمبل مدرنیته و سمبل تغییر در روحیات و فضای جامعۀ ایرانی می دانند. تصاویری که از  او منتشر می شود، خانمی است مصمم، بااراده با آرایشی ملایم و چادر سیاه بر سر با روسری رنگ روشن که یا پشت لپ تاپ در حال کار کردن است و یا در حال بازدید از مدارس.
خانم شهردار یک آرزو دارد؛ شهری پر از پارک با آسمانی آبی.

5252

کد N116437

وبگردی