آفتاب

بی اعتنایی روسیه و چین به دیگر قدرتهای دارای حق وتو در شورای امنیت در مورد سوریه

بی اعتنایی روسیه و چین به دیگر قدرتهای دارای حق وتو در شورای امنیت در مورد سوریه

تهران - ایرنا- دیپلمات های مستقر در مقر سازمان ملل در نیویورک گفتند : روسیه و چین روز دوشنبه با بی اعتنایی نسبت به امریکا ، فرانسه و انگلیس و دیگر کشورهای عضو شورای امنیت از حضور در مذاکرات مربوط به پیش نویس قطعنامه ای برای تقویت دسترسی به سوریه سرباز زدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک، استرالیا ، لوکزامبورگ و اردن روز پنجشنبه پیش نویس خود را به قدرتهای دارای حق وتو در شورای امنیت ارائه داده و قرار بود که روز دوشنبه با این قدرتها جلسه ای تشکیل دهند ولی ویتالی چورکین سفیر روسیه و ˈ لیو جیئی ˈ سفیر چین در سازمان ملل حضور نیافتند.

چورکین سریعا روز جمعه این پیش نویس را رد کرد و به رویترز گفت : این پیش نویس بسیار ناامید کننده و حتی به مراتب بدتر از متن هایی بود که ما چند ماه پیش دیده بودیم .

به گفته دیپلمات ها ، پیش نویس قطعنامه احتمالا در اوایل سه شنبه در بین دیگر کشورهای شورای پانزده عضوی شورای امنیت توزیع خواهد شد و سپس مذاکرات بعداز ظهر سه شنبه شروع خواهد شد.

یک دیپلمات غربی به شرط عدم افشای هویت خود گفت :ˈ ما کماکان امیدواریم که ( روسیه و چین ) خود را در گیر این مسئله کنند. ˈ

روسیه با حمایت پکن طی سه سال گذشته سوریه را در جریان جنگ داخلی این کشور زیر چتر حفاظتی خود قرار داده است. این دوکشور سه قطعنامه را در محکومیت دولت سوریه و تهدید دمشق به اعمال تحریم، وتو کرده اند.

سازمان ملل می گوید،حدود 3/9 میلیون سوری - حدود نیمی از جمعیت این کشور - به کمک نیاز دارند و والری آموس مسوول عملیات بشردوستانه بارها از ممانعت در امدادرسانی به آنان ابراز نگرانی کرده است.

مترجمام 1403 ** 1917
کد N116283

وبگردی