آفتاب

تاکید حسینی‌بوشهری بر لزوم تدوین سیره جامع ائمه(ع)

تاکید حسینی‌بوشهری بر لزوم تدوین سیره جامع ائمه(ع)

مدیر حوزه‌های علمیه کشور، گفت: انجمن تاریخ‌پژوهان یک دوره سیره کامل از زندگی اهل‌ بیت(ع) و با تفاوتی که در روش و سیره آنان وجود دارد تدوین کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری روز دوشنبه 21 بهمن‌ماه در همایش سیره و زمانه امام موسی کاظم(ع)، با بیان اینکه این مهم الگویی عملی برای جامعه شیعی و اسلامی است، افزود: اگر سیره اهل‌ بیت(ع) به عنوان فرهنگ در جامعه نهادینه شود همه آحاد جامعه بر اساس تکلیف عمل کرده و احساس پیروزی خواهند کرد و عمل به وظیفه عین موفقیت خواهد بود.

حسینی بوشهری، گفت: امام موسی کاظم(ع) تکلیف‌گرایی، حقیقت‌گرایی و واقع‌بینی را ملاک هر اقدامی می‌دانست که مهمترین ویژگی مشترک همه ائمه(ع)است.

مدیرحوزه های علمیه افزود: پیش‌داوری‌های افراد بدون توجه به ژرفای هر قضیه نباید انسان را از هدفش بازدارد و امام کاظم(ع) تکلیف‌گرایی، حقیقت‌گرایی و واقع‌بینی را ملاک هر اقدامی می‌داند و نباید حقیقت‌ها جای خود را به پیش‌داوری‌ها بدهند.

عضو خبرگان رهبری گفت: در زیارت‌نامه‌های امامان شاهدیم جملات، بیان‌گر اوج تکلیف‌گرایی امامان است و اگر به تناسبی انجمن تاریخ‌پژوهان مروری روی زیارت‌نامه‌های امامان انجام دهد می‌تواند مجموعه معرفتی ارزشمندی را بوجود آورد.

حسینی بوشهری، با اشاره به تکلیف‌گرایی، تلفیق بین عرفان و مبارزه در سیره نورانی امام موسی کاظم(ع) افزود: همه پیشوایان و ائمه اطهار(ع) در مقام عمل به تکلیف‌گرایی و تکلیف‌محور بودن پای‌بند بودند.

مدیر حوزه‌های علمیه، ادامه داد: گرچه شرایط و ظرفیت‌های اجتماعی در هر برهه‌ای برای هر امامی اقتضائات خاص خود را داشته باشد، اما مسیر تکلیف‌گرایی یک حرکت با تفاوت‌های تاکتیکی است.

وی تاکید کرد: فضای انجمن‌های علمی ظرفیت قابل توجهی است و مسئولان حوزه می‌توانند با این پشتوانه علمی و معنوی انجمن‌ها کارهای بزرگی را در حوزه سامان دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: ظرفیت انجمن‌های علمی و توانمندی‌های آن‌ها بسیار بالا است و باید با برنامه‌ریزی مناسب از این ظرفیت ارزشمند استفاده کنیم.

انتهای پیام

کد N116027

وبگردی