آفتاب

وزیر خارجه جمهوری چک به دولت اوکراین هشدار داد

وزیر خارجه جمهوری چک به دولت اوکراین هشدار داد

تهران-ایرنا- وزیر خارجه جمهوری چک روز دوشنبه اعلام کرد که اگر دولت اوکراین همچنان به استفاده از اهرم زور و خشونت علیه معترضان در این کشور ادامه دهد، اتحادیه اروپا باید آماده اعمال تحریم ها علیه دولت ˈکی یف ˈباشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز،ˈلوبومیرزائورالک ˈ وزیر امور خارجه جمهوری چک پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل که انتظار می رود بحران اوکراین یکی از محورهای مورد بحث در آن باشد،خاطر نشان کرد: نقض حقوق بشر در مرزهای اتحادیه اروپا غیر قابل قبول است.

وی گفت: اقدامات خشونت آمیز علیه غیرنظامیان در مرزهای اتحادیه اروپا و استفاده از اهرم خشونت و زور برای ارعاب افراد پذیرفتنی نیست . این اقدامات در کشورهای مستبد سال های دور اجرا می شد و نباید در این مقطع زمانی در دستور کار دولت ها قرار بگیرد.

این مقام ارشد جمهوری چک در مصاحبه با خبرگزاری رویترز افزود: اگر خشونت ها در اوکراین ادامه داشته باشد،باید جلوی آن گرفته شود و اتحادیه اروپا می بایست از ابرازهای خود استفاده کند.

این اظهارات وزیر امور خارجه جمهوری چک درحالی مطرح شده است که پیش از این نیز صحبت هایی از اعمال تحریم ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه دولت و برخی از مقام های اوکراین که در خشونت ها علیه معترضان دست داشته اند، مطرح بوده است.

در حالی که آمریکا همچنان به دنبال اعمال فشار به ویکتور یانکوویچ رییس جمهوری اوکراین است و گفته شده که پیشتر بسته تحریمی در کنگره آمریکا علیه اوکراین آماده شده، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مورد اعمال تحریم ها علیه دولت کی یف شک و تردید دارند.

دیپلماتها اعلام کرده اند که آلمان، انگلیس و فرانسه در میان کشورهایی قرار دارند که با تحریم اوکراین مخالف هستند. به گفته این دیپلمات ها اعمال تحریم ها علیه دولت اوکراین اوضاع را پیچیده تر خواهد شد و در نتیجه رییس جمهوری اوکراین بیش از پیش به سوی روسیه کشیده می شود.

بحران اخیر در اوکراین از اواخر ماه نوامبر زمانی که یانکوویچ از امضای توافق نامه تجارت آزاد میان کشورش با اتحادیه اروپا امتناع کرد، آغاز شد. بحران سیاسی در اوکراین همچنین به صحنه نبرد روسیه با غرب نیز تبدیل شده است.

وزیر خارجه جمهوری چک تصریح کرد که لحظه سرنوشت ساز و مهم برای اتحادیه اروپا اواسط ماه فوریه خواهد بود زمانی که اعتبارعفو پیشنهاد شده توسط یانکوویچ پایان خواهد یافت.

وزیر خارجه جمهوری چک افزود: اگرپس از 17 فوریه دولت فعلی در اوکراین از خشونت برای سرکوب معترضان استفاده کند، باید از تمامی ابزارهای لازم در اتحادیه اروپا برای پاسخ دادن به این اقدامات دولت کی یف استفاده شود.

از زمان تشدید درگیری و خشونت ها در اوکراین تاکنون شش نفرکشته شده اند.

براساس اعلام وزارت کشور اوکراین از زمان آغاز اعتراض ها علیه دولت یانکوویچ در نوامبر گذشته تاکنون حدود 234معترض ضد دولتی دستگیر و 500 نفر نیز زخمی شدند. اعتراض ها در اوکراین اختلافات شدیدی میان بروکسل و واشنگتن در یک سو و مسکو درطرف دیگر ایجاد کرده است به طوری که مسکو، غرب را به مداخله مستقیم درامور داخلی اوکراین و حمایت از افراطیون راست گرا در اوکراین متهم کرده است.

مترجمام**9234**5981
کد N115967

وبگردی