آفتاب
تحولات آسیا/

احضار سفیر ژاپن از سوی نیوزیلند/ اعتصاب غذای 16 نفر از کارگران در کامبوج

احضار سفیر ژاپن از سوی نیوزیلند/ اعتصاب غذای 16 نفر از کارگران در کامبوج

احضار سفیر ژاپن از سوی نیوزیلند، آمادگی حزب کنگره نپال برای تشکیل دولت، اختلال در فعالیت های بانکی در هند و اعتصاب غذای 16 نفر از کارگران بازداشتی در کامبوج از جمله خبرهای قاره آسیا به شمار می رود.

نپال

شینهوا از آمادگی حزب کنگره نپال برای تشکیل دولت با مسئولیت سوشیل کویرالا همزمان با حمایت‌ حزب اصلی دیگر این کشور خبر داد.

هند

رویترز نیز از اختلال در فعالیت های بانکی در هند همزمان با اعتصاب دو روزه بیش از یک میلیون کارمند بانک دولتی و خصوصی هند در اعتراض به اصلاحات جدید بانکی و میزان دستمزدها در سراسر این کشور خبر داد.

مجمع اتحادیه بانک های هند که متشکل از نمایندگان پنج اتحادیه کارمندان و چهار اتحادیه مسئولان بانک ها است، ماه گذشته از اعتصاب خود در اعتراض به وضعیت دستمزدها خبر داد و بر لزوم افزایش 30 درصدی حقوق کارمندان تاکید کرد که انجمن بانک های هند تنها با افزایش 10 درصدی دستمزدها موافقت کرد و همین موضوع باعث شد تا اعتصاب ماه گذشته لغو شود.

خبرگزاری فرانسه نیز از دیدار شیوشانکارمنون و یانگ جیه چی مشاوران امنیت ملی هند وچین با هدف حل اختلافات مرزی مشاوران امنیت ملی این دو کشور و اوضاع افغانستان با نزدیک شدن به زمان خروج نظامیان از این کشور در سال 2014 خبر داد.

خبرگزاری هند نیز از کشته شدن 10 نفر و مفقود شدن هفت فرد دیگر در پی غرق شدن یک قایق حامل گردشگران در منطقه محافظت شده هیراکود در ایالت اودیشا در شرق هند خبر داد و نوشت نیروهای امداد و نجات حدود 80 نفر از  سرنشینان این قایق 100 نفره را نجات دادند.

ژاپن

رویترز نیز از احضار یاسواکی نوگاوا سفیر ژاپن در ولینگتون از سوی نیوزیلند در اعتراض به ورود یک فروند کشتی صید نهنگ ژاپن به آبهای این کشور خبر داد که در حال تعقیب و گریز با چند کشتی فعالان حامی محیط زیست بود.

کامبوج

خبرگزاری فرانسه نیز از ناآرام شدن مجدد شهر پنوم پن و تجمع معترضان مقابل ساختمان وزارت دادگستری و دادگاه استیناف کامبوج با هدف آزادی 23 فعال کارگری خبر داد که در جریان ناآرامی های کارگران صنعت پوشاک کامبوج در ماه گذشته بازداشت شده بودند.

این رسانه غربی در ادامه از اعتصاب 16 نفر از کارگران بازداشتی در کامبوج خبر داد و نوشت سازمانهای حقوق بشر بین المللی در نامه ای به هون سن نخست وزیر کامبوج خواستار آزادی بازداشت شدگان شده اند.

فیلیپین

خبرگزاری فرانسه همچنین از کشته شدن شش تفنگدار دریایی فیلیپین در جریان حمله به مقر گروه افراط گرای ابوسیاف در نزدیکی شهر تالیپائو در استان سولو خبر داد که یکی از استان های جنوبی فیلیپین و بخشی از جزیره میندانائو است.

کد N115711

وبگردی