آفتاب
محسن کوهکن در گردهمایی اصناف و بازاریان در مسجد امام (ره)،

پرسشگری در چارچوب دین و اخلاق اساس اصلی انتقاد است

پرسشگری در چارچوب دین و اخلاق اساس اصلی انتقاد است

گردهمایی اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران با حضور مهندس محسن کوهکن دبیر کل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وی ضمن گرامیداشت فرا رسیدن دهه مبارک فجر اظهار داشت: آنچه را که باید در این مقوله بدان پرداخت اشاره ای است که باید به گذران 35 ساله انقلاب داشته باشیم و آنچه را که در زمان کنونی با آن روبرو هستیم را بررسی نماییم.

در دنیا برای بررسی هر موضوعی از شکلها و روشهای مختلفی استفاده می شود؛ یکی از علمی‌ترین، عقلانی‌ترین و منطقی‌ترین روشها، روش مقایسه‌ای است برای اینکه بتوانیم به یک ضریب اطمینان در مورد یک پدیده اجتماعی برسیم استفاده از چنین روشی است.

وی افزود: در مورد انقلاب اسلامی ایران نیز استفاده از این روش بسیار منطقی است. یکی از مسائلی که می‌تواند مورد مقایسه قرار گیرد شرایط کشور 35 سال بعد از انقلاب و قبل از آن است و مسئله دیگر مقایسه جمهوری اسلامی در 35 سال گذشته با کشورهای همسایه است. البته در مقایسه نمودن باید دو مولفه اصلی مورد نظر باشد: اولا اطلاعات شخص مقایسه کننده تقریبا کامل و درست باشد و ثانیا معیارهای سنجنده هر مولفه از یک جنس باشد؛ بطور مثال میزان حقوق دریافتی در کشورهای اروپایی با میزان دخل و خرج همانجا مقایسه شود نه اینکه درآمد را بر اساس دلار و یورو محاسبه نماییم و میزان دخل و خرج را بر اساس ریال. بالاترین نعمت و دست آورد 35 ساله انقلاب اسلامی که هیچ ربطی هم به دین و مذهب ندارد بدست آوردن "آزادی فردی" است. اگر انسانی را در اتاقی حبس کنید و بهترین پذیرایی را هم از او بنمایید، بعد از یک هفته تمام آن پذیرایی برای او زهر خواهد شد زیرا آزادی ندارد.

کوهکن در ادامه گفت: خداوند متعال همانگونه که در قرآن کریم آورده است انسان را آزاد و صاحب اختیار آفریده تا در روز جزا در برابر کارهایی که انجام داده او را مور بازخواست قرار دهد. برخی افراد متاسفانه دچار اشتباهی بزرگ می شوند و برای اینکه حزب و گروهشان رای بیاورند و به قدرت برسند روی آزادی‌های فردی بیش از حد پافشاری می کند غافل از اینکه ممکن است وجود چنین فضایی برای این مقدار آزادی فردی دچار چالش باشد. وابستگی یک دولت و حکومت مانند وهابی‌های سلفی به قدرت‌های دیگر به معنای دیکته کردن آنچه آنها می‌خواهند بر کشور است و این گرفتن آزادی فردی از مردم آن کشور است.

شعار بسیار مهمی که مردم ابتدای انقلاب به عنوان شعار اصلی کشور انتخاب نمودند نشان از فهم و درک بیش از حد انقلابیون در کشور ما می‌داد. شعار "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" شعار بسیار مهمی است که سر داده شد. این شعار بدین معنی است که اگر استقلال یک کشور تامین شود در ادامه آن آزادی نیز تامین خواهد شد، استقلال و آزادی با نظامی مبتنی بر آرای مردم زیر چتر دین.

وی افزود: رسیدن به این شعار مهمترین دست آورد انقلاب اسلامی ایران بود . آزادی واقعی در هر کشوری زمانی تحقق می‌یابد که قبل از آن استقلال وجود داشته باشد. مشکل اصلی با رژیم طاغوت دو مقوله اصلی بود: 1- استبداد و 2- وابستگی . ما چنان وابسته بودیم که آمریکا به ما دستور داده بود بنزین هواپیماهای اسرائیلی را تامین نماییم و حتی در منطقه به ما برادران یهودی می‌گفتند. وقتی اخیرا در ترکیه آقای داود اوغلو عنوان می‌کند که در مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند یعنی با حکومت لائیک قبلی تفاوت خاصی ندارند و فقط دارای پسوند اسلامی هستند. هر تحلیل گری که رژیم گذشته را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد و استبداد و استعمارش را با هم نگوید درک صحیحی از شرایط نداشته است.

کوهکن همچنین گفت: در دهه اول و دوم انقلاب معیار مقایسه بر این اساس بود که عنوان می شد این تعداد روستا در رژیم گذشته دارای آب و برق بودند و در حال حاضر این تعداد. معنا و مفهوم این جملات این بود که در واقع در رژیم گذشته ما چیزی نداشتیم. در دهه سوم و بخصوص 10 سال گذشته شیوه گفتار تغییر کرد و وارد فضایی شدیم که متاثر از استقلال کشور توانستیم از لحاظ علمی و بدست آوردن فناوری های گوناگون تنه به تنه قدرت‌های خارجی بزنیم. البته در این میان مشکلاتی هم وجود داشته که رسیدگی به آنها بسیار مهم است اما قبل از رسیدگی ،نحوه مطرح نمودن مشکلات بسیار مهم است،که دشمن نتواند از آن سوء استفاده نماید.

وی ادامه داد: ما باید در بیان مشکلات و انتقادات خود تجدید نظر کنیم . اخیرا در فرمایشات گوهر بار رهبری نیز این مسئله به ظرافت و شکل خاصی مورد توجه قرار گرفت. ایشان بر اساس اصل 8 قانون اساسی و بر اساس امر به معروف و نهی از منکر، مفاهیم پرسشگری اندیشمندانه را مطرح نمودند. یکی از محسنات دشمنان ما در این است که بر اساس تجربه‌ای که دارند تلخ‌ترین مسائل را با شیرین‌ترین اصطلاحات به مردم جهان دیکته می‌کنند. وقتی قبل از مذاکرت هسته ای اعلام می‌کنیم خزانه ما خالی است چنین می شود که مقامات مذاکره کننده به صراحت می گویند 500 میلیون دلار جهت تامین غذا برای مردم ایران به حساب کشور واریز نموده اند. بنا بر فرمایشات رهبری، پرسشگری باید در چارچوب اصول دین باشد، گاهی اوقات انتقادی مطرح می شود که ناظر بر امری است که هیچگاه در یک زمان مشخص مثلا شش ماه تحقق نخواهد یافت. دولت کنونی شش ماه است که فعالیت خود را آغاز نموده و هیچ عقل سلیمی در این شش ماه انتظار معجزه در مسائل اقتصادی را نباید داشته باشد. انتظار باید مطابق با توان باشد و بعد انتقادات بر اساس همان انتظارات باشد.

کوهکن گفت: انتقاد به توزیع سبد کالا به این دلیل است که انتظار ما از دولت تدبیر و امید که از افراد با تجربه استفاده نموده این است که چرا باید کاری کنند که سوژه خارجی‌ها گردند؟ البته پس از انتقاد و قبول اشتباه از سوی رئیس جمهور و عذرخواهی رسمی ایشان باید از این مسئله رد شد نه اینکه مکررا به آن دامن زد.

بنده قبلا نیز عرض کردم که شش ماه اول هر دولت به واقع ماه عسل آن دولت است و بعد از این دوران است که دولتمردان ما باید ظرفیت انتقاد پذیری خود را بالا ببرند و جوابگو باشند. البته باید توجه داشت منتقدین چه کسانی هستند و به فراخور آنها پاسخ‌ها آماده شود. یکی از اصلی‌ترین منتقدین دشمنان ما هستند که هدفشان فقط تخریب است و نباید روی چنین موجی سوار شد، چنین سوار شدنی انسان را در سراشیبی سقوط قرار خواهد داد. منتقدین بعدی کسانی هستند که از سر خیرخواهی و برای رسیدن به هدف مطلوب دست به انتقاد می‌زنند. بر اساس تحقیقات بنده اعلام می‌کنم روسای جمهور گذشته در اداره کشور دارای 50 تا 60 درصد مشترکات بودند و هستند.منتقدین باید 2 نکته اصلی را در هنگام انتقاد مورد توجه قرار دهند: اولا در قرآن آمده است آنچیزی را که به آن علم نداری نگو،باید با سوال نمودن اطلاعاتمان را کامل کنیم و بعد از تفکر شروع به انتقاد کنیم و ثانیا الفاظ و اصطلاحات در هنگام انتقاد باید منطقی ،معقول و اخلاقی باشد.

خدا رحمت کند مرحوم عسگر اولادی را که اواخر عمر دو مناظره برگزار نمود که در آن بحثها بسیار محکم بیان شد ولی در چارچوب اخلاق و منطق.

حتی وقتی از یکی از روسای جمهور گذشته سوال شد که بیشترین انتقاد را چه کسی داشته است، گفتند جناب آقای عسگراولادی اما با بهترین شیوه .

شیوه بیان انتقاد بسیار مهم است از طرف دیگر مسئولین ما باید بدانند عقل کل نیستند و علم غیب ندارد پس در کارهایش هم ممکن است مسائلی برای انتقاد باشد و باید از نظر جمع نیز استفاده نمایند. کم سواد خواندن افراد ناصحیح است و بجای آن میتوان اینگونه اظهار داشت که همه میتوانند نظر دهند اما انتظار ما از افراد فرهیخته بیشتر است.

انتهای پیام

کد N115493

وبگردی