آفتاب

نشست غیرعلنی سازمان انهدام تسلیحات شیمیایی درمورد سوریه

نشست غیرعلنی سازمان انهدام تسلیحات شیمیایی درمورد سوریه

تهران-ایرنا- نمایندگان کشورهای غربی و روسیه روز گذشته (یکشنبه) درنشستی پشت درهای بسته در سازمان انهدام تسلیحات شیمیایی، سوریه را به تعلل در پیش نرفتن توافق بر اساس برنامه زمان بندی متهم کردند.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری رویترز از لاهه، نمایندگان کشورهای غربی در محل سازمان انهدام تسلیحات شیمیایی، دمشق را به نقض رعایت ضرب الاجل متهم کردند اما نماینده روسیه دیدگاه متفاوتی داشت.

درهمین حال روسیه از موضع ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری سوریه دفاع کرد و گفت دمشق به زمان بیشتری برای انتقال ذخایر تسلیحات شیمیایی از مناطقی نیاز دارد که مخالفان در آن در حال نبرد هستند.

سوریه نتوانسته است به تعهدات خود در انتقال خطرناک ترین مواد شیمیایی در ضرب الاجل تعیین شده اول یعنی31 دسامبر (10 دی) عمل کند و ضرب الاجل دوم نیز برای 6 فوریه (16 بهمن) تعیین شده بود که باید تا آن تاریخ همه مواد شیمیایی باقی مانده را به خارج از کشور منتقل می کرد.

همچنین انتظار می رود سوریه نتواند به طور کامل همه تسلیحات شیمیایی خود را تا زمان ضرب الاجل نهایی یعنی 30 ژوئن سال جاری میلادی (9 تیر1393) منهدم کند.

ضرب الاجل بعدی31 مارس (11فرودین 1393) است که سوریه باید تا آن زمان بیشتر ذخایر شیمیایی خود را در خارج از کشور منهدم کرده باشد.

این ذخایر باید با کشتی مخصوص آمریکایی موسوم به ˈکیپ ریˈ منتقل شود که این کشتی از سواحل ˈویرجینیاˈ حرکت به سوی سوریه را آغاز کرده است.

ˈامی اسمیتسونˈ کارشناس تسلیحات شیمیایی در اندیشکده ˈمانیتری آمریکا/ U.S. Monterey Instituteˈمعتقد است اگر واشنگتن و مسکو یک صدا سخن بگویند سوریه بهتر به تعهدات خود عمل می کند اما این امر در حال حاضر روی نمی دهد.

وی افزود: این دو کشور برای موفقیت خلع سلاح شیمیایی سوریه، بسیار کلیدی هستند و در حل بحران نیز می توانند نقش مهمی ایفا کنند بنابر این باید امیدوار بود به سرعت راهی برای حل این بن بست بیابند.

قدرت های غربی از این بابت هراس دارند که برنامه انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه از روی عمد با تاخیر انجام می شود تا مسکو زمان بیشتری برای ارسال تجهیزات نظامی به دمشق داشته باشد و سوریه نیز با حفظ این تسلیحات در مذاکرات ژنو2 با قدرت بیشتری ظاهر شود.

یک دیپلمات غربی با اشاره به اظهارات هفته گذشته ˈگنادی گاتیلوف/ Gennady Gatilovˈ معاون وزیر امور خارجه روسیه مبنی بر خاتمه روند انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه تا آخر ماه فوریه (اسفند) گفت: بعضی علایم نشان می دهد روس ها بر سوریه فشار می آورند تا این روند زودتر پایان یابد و اگر این روند تا ابتدای ماه مارس (10 اسفند) خاتمه یابد عالی خواهد بود.

یک دیپلمات غربی گفت دولت سوریه با کارهای تاخیری به انجام تعهدات آسیب شدید می رساند در حالی که همزمان هم اجازه نمی دهد به عنوان ناقض اصلی تعهدات به شمار آید.

وی افزود: احساس ما این است که دولت اسد همزمان با برگزاری نشست ها در ژنو موضوع انهدام تسلیحات شیمیایی را مدیریت و به ما یادآوری می کند که هنوز همه قدرت را در دست دارد.

ˈرابرت میکولاک/ Robert Mikulakˈ نماینده آمریکا در سازمان انهدام تسلیحات شیمیایی در نشست پشت درهای بسته از وی خواست برای حل این مساله سریع اقدام کند.

ˈسیگیرد کاگ/ Sigrid Kaagˈ رییس سازمان انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه یک روز بعد از گذشت ضرب الاجل 6 فوریه به شورای امنیت سازمان ملل متحد در این مورد گزارش داد.

وی با آنکه اعتقادی به تاخیر تعمدی سوریه برای عمل به تعهداتش نداشت، گفت: اگر بخواهیم به ضرب الاجل 30 ژوئن عمل کنیم باید روند انهدام تسلیحات شیمیایی را تسریع بخشیم. یک دیپلمات غربی دیگر نیز گفت قدرت های غربی نفوذ روسیه بر سوریه را بیش از حد تصور کرده اند.

ˈگئورگی میرسکی/ Georgy Mirskyˈ کارشناس مسائل خاورمیانه در موسسه روابط بین الملل و اقتصاد جهانی در مسکو گفت: یقینا به نفع روسیه است که توافق برای انهدام تسلیحات شیمیایی اجرایی شود، ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه در زمانی بسیار حساس ˈ باراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا را نجات داد.

آمریکا و روسیه سرمایه سیاسی فراوانی برای انهدام یکهزار و 300 تن ذخیره تسلیحات شیمیایی سوریه گذاشته اند که از این میزان تاکنون 4.1 درصد منهدم شده است.

میرسکی گفت: اگر اکنون به نظر برسد همه این تلاش ها بیهوده بوده است و تسلیحات شیمیایی در سوریه باقی می ماند شرایط برای پوتین واقعا بدتر می شود.

اروپام**9157 ** 1064
کد N115296

وبگردی