آفتاب

بررسی بحران اوکراین دستور نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا

بررسی بحران اوکراین دستور نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا

تهران- ایرنا- وزرای امورخارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز(دوشنبه) برای بررسی بحران سیاسی اوکراین در بروکسل نشست خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری ˈد پ آˈ از بروکسل بررسی وضعیت سیاسی اوکراین مهم ترین دستور جلسه بعدازظهر امروز وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل است.

پس از اینکه ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری اوکراین از پذیرش قرارداد تجارت آزاد با اتحادیه اروپا در ماه نوامبر2013(آبان/آذر) سر باز زد، بروکسل فعالیت های دیپلماتیک خود را با توجه به بحران سیاسی کی یف افزایش داده است.

با وجود ادامه درگیری ها و اعتراضات سیاسی در اوکراین احتمال دارد وزرای امور خارجه عضو اتحادیه اروپا موضوع تحریم دولت کی یف را نیز بررسی کنند که شامل محدودیت های سفر و توقیف اموال و دارایی های افراد حقیقی مهم در این کشور می شود.

یک دیپلمات اروپایی با تایید احتمال تحریم اوکراین گفت : به نظر ما اعمال تحریم ابزار خوبی برای اتحادیه اروپا نیست، تمرکز بیشتر بر گفت و گو و رایزنی است.

ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته به کی یف سفر و با یانوکوویچ و سران مخالفان اوکراین دیدار و گفت و گو کرد.

وی در این سفر که دومین دیدار وی از اوکراین از آغاز بحران بود، پیشنهاد کمک برای اجرای اصلاحات در ساختار سیاسی این کشور را داد و گفت: عدالت باید در مورد عاملان ارتکاب خشونت اعمال شود.

اشتون همچنین با تاکید بر ارایه کمک های مالی به اوکراین بر اساس شروط درست گفت : آمریکا و اتحادیه اروپا در حال بررسی در حال تدوین طرحی برای کمک مالی به اوکراین هستند.

براساس این گزارش، اوکراین یکی از شش کشور استقلال یافته از اتحادیه جماهیر شوروی سابق است که اتحادیه اروپا برای روابط نزدیک تر با آنها تلاش می کند. غیر از موضوع اوکراین حمایت از گرجستان و مولداوی نیز دستور جلسه امروز است.

هر دو این کشورها خود را برای امضای توافق نامه با اتحادیه اروپا اواخر سال جاری آماده می کنند. بعد از حوادث اوکراین بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می خواهند روند تدوین و امضای توافق نامه ها با گرجستان و مولداوی سریع تر انجام شود.

غیر از این بررسی اعزام نیرو به جمهوری آفریقا مرکزی که درگیری های داخلی بین مسلمانان و مسیحی ها در 13ماه قبل هزاران کشته بر جا گذاشته و یک میلیون نفر را آواره کرده است از دیگر موضوعات جلسه امروز است.

گفته می شود 500 سرباز از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای کمک به ماموریت حافظ صلح اتحادیه آفریقا باید عازم جمهوری آفریقا مرکزی شوند.

بررسی روابط نزدیک تر با کوبا که با روی کارامدن ˈفیدل کاستروˈ در سال 2008 در این کشور اصلاحات تدریجی را آغاز کرده است موضوع دیگر جلسه وزرای خارجه است. اتحادیه اروپا با هدف حمایت از روند اصلاحات قصد ارتقای روابط دیپلماتیک با کوبا را دارد.

اروپام**9157 ** 1064
کد N114980

وبگردی