آفتاب

کارشناس آذری:انقلاب اسلامی ایران سیمای سیاسی و اجتماعی قرن بیستم را تغییر داد

کارشناس آذری:انقلاب اسلامی ایران سیمای سیاسی و اجتماعی قرن بیستم را تغییر داد

باکو- ایرنا- ˈالشن مناف افˈکارشناس سیاسی و رییس حزب دموکراتیک چپ جمهوری آذربایجان، انقلاب اسلامی ایران را رویدادی توصیف کرد که توانست سیمای سیاسی و اجتماعی قرن بیستم را تغییر دهد.

این کارشناس آذری در گفت و گو با ایرنا با اشاره به شرایط سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی ایران در زمان رژیم پهلوی ، انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) یکی از برجسته ترین شخصیتهای دینی و سیاسی قرن بیستم را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ ملت ایران ذکرکرد.

وی گفت: ایران یکی از کشورهای مهم منطقه، عضو جامعه جهانی و همچنین یکی از اعضای پیشرو سازمان همکاری اسلامی و جنبش غیر متعهدها و کشوری است که همواره برای استقرار صلح در منطقه و جهان تلاش کرده است.

مناف اف در ادامه به فشارهای سیاسی و اقتصادی قدرتهای خارجی بر ایران اشاره کرد و افزود: تحریم های چندین ساله غرب علیه ایران نتوانست دولت و ملت ایران را از مسیر و اهداف انقلاب اسلامی منحرف کند و ایران اکنون در ردیف کشورهایی است که به توسعه دست یافته است.

وی با خاطر نشان کردن اینکه ایران در ردیف کشورهای صاحب فناوری نانو بوده و در حال حاضر در یک قدمی دستیابی به انرژی هسته ای است، شناسایی حق هسته ای ایران از سوی غرب پس از سالها اعمال تحریم علیه ایران را پیروزی دیپلماسی ایران ارزیابی کرد.

این کارشناس آذربایجانی با اشاره به اینکه پیشرفتهای پس از انقلاب اسلامی در ایران محدود به برنامه هسته ای نبوده و شامل دستاوردهای مهمی در زمینه فناوری نانو نیز می شود، سطح بالای علمی، آموزشی ، اطلاع رسانی و فناوری های ارتباطاتی را نیز از جمله دستاوردهای ایران در سایه انقلاب اسلامی برشمرد.

وی، دستیابی ایران به پیشرفتهای مهم ، ظرف مدتی اندک پس از پیروزی انقلاب اسلامی را نشانه حقانیت راهی دانست که امام خمینی ( ره) رهبر فقید انقلاب و همفکران و همسنگران ایشان از جمله حضرت آیت الله خامنه ای ، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران پیش قراولان آن بوده اند.

رییس حزب دموکراتیک چپ جمهوری آذربایجان در ادامه به مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت :ˈایران کشوری است که علاقه مند به پیشرفت جمهوری آذربایجان به عنوان یکی از کشورهای منطقه استˈ.

وی گفت :ˈبا کسب استقلال جمهوری آذربایجان، توسعه تاریخی مناسبات ایران و جمهوری آذربایجان در مسیر منحصر به فردی قرار گرفت و با توجه به احترام، علائق و تفاهم موجود بین دو کشور، به جرات می توان گفت که منحنی توسعه مناسبات دو کشور همچنان سیر صعودی خواهد داشتˈ.

رییس حزب دموکراتیک چپ جمهوری آذربایجان با اشاره به حساسیت شدید مقامات اتحاد جماهیر شوروی به روند انقلاب اسلامی ایران و به ویژه تاثیرات اجتناب ناپذیر آن بر مردم مسلمان جمهوری های شوروی ، خاطر نشان کرد که سرویس های امنیتی شوروی در آن زمان نگران بودند که مبادا انقلاب اسلامی ایران بر جمهوری های مسلمان نشین شوروی از جمله آذربایجان نیز تاثیر بگذارد.

وی در ادامه اظهارات خود با یادآوری شور و شوق قشر دانشگاهی و شیعیان آذربایجانی در رابطه با نامه مشهور امام خمینی ( ره) خطاب به ˈمیخاییل گورباچفˈ رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی، تاکید کرد:ˈانقلاب اسلامی ایران تنها منحصر به مردم ایران و منطقه نبوده و رویداد مهمی است که سیمای سیاسی و اجتماعی قرن بیستم را بکلی تغییر دادˈ.

خاورم*1206*1446
کد N114957

وبگردی