آفتاب

هشدا وزیر خارجه ترکیه نسبت به پیامدهای "جواب منفی" به توافق اتحاد قبرس

هشدا وزیر خارجه ترکیه نسبت به پیامدهای "جواب منفی" به توافق اتحاد قبرس

ترکیه از پیش‌نویس بیانیه‌ای برای آغاز مذاکرات "اتحاد قبرس" استقبال کرده و خواستار جمع‌بندی سریع این گفتگوها شده اما در عین حال نسبت به پیامدهای ناکامی این اقدام نیز هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، مقامات ترک تاکید کردند که این دور مذاکرات برای اتحاد قبرس، آخرین فرصت برای رسیدن به نتیجه خواهد بود زیرا در صورت عدم پذیرش توافق نهایی همانند آنچه در سال 2004 رخ داد، ‌هر دو طرف مسیر جداگانه خود را در پیش خواهند گرفت.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای در این خصوص گفت: جواب منفی دادن به توافق نهایی این بار پیامدهایی خواهد داشت. ما فکر می‌کنیم که این مشکل می‌تواند با همکاری اتحادیه اروپا حل شود. مذاکرات نمی‌تواند برای همیشه ادامه داشته باشد.

پس از ماه‌ها تلاش، دو طرف با پیش‌نویس بیانیه‌ای با موضوعیت اتحاد قبرس ترک‌نشین و قبرس یونانی‌نشین موافقت کرده و انتظار می‌رود که تحت نظارت الکساندر دونر، نماینده ویژه سازمان ملل برای قبرس، با یکدیگر مذاکره کنند.

بر اساس این بیانیه مشترک جدید که چارچوب اصلی مذاکرات است، "قبرس متحد" بر اساس برابری سیاسی بخش ترک و بخش یونانی آن بنا خواهد شد. قبرس متحد به عنوان عضو سازمان ملل و اتحادیه اروپا،‌ تنها یک هویت قانونی بین‌المللی و یک حاکمیت خواهد داشت.

همچنین تنها یک شهروندی در این کشور وجود خواهد داشت که بر اساس قانون فدرال تنظیم خواهد شد. همه شهروندان قبرس متحد، در عین حال شهروند قبرس یونانی‌نشین یا قبرس ترک‌نشین نیز هستند. این بیانیه مشترک، اولویت‌ها و خواسته‌های دو طرف را مد نظر قرار داده است.

در همین راستا، داوود اوغلو با اعلام رضایت ترکیه از این بیانیه گفت: حمایت جامعه جهانی، آمریکا، انگلیس، یونان و اتحادیه اروپا در دستیابی به این توافق تاثیرگذار بود.

وی با تاکید بر تاثیر مثبت مصالحه قبرس یونانی‌نشین و قبرس ترک‌نشین اعلام کرد که این اقدام به گسترش روابط آنکارا و آتن نیز کمک خواهد کرد.

نمایندگان قبرس ترک‌نشین و قبرس یونانی‌نشین به ترتیب به ‌آتن و آنکارا سفر خواهند کرد تا در این خصوص گفتگو کنند.

انتهای پیام

کد N114834

وبگردی