آفتاب
رییس مرکز پژوهش های مجلس:

امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی، احیاگر دین شد

امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی، احیاگر دین شد

تهران-ایرنا-رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه امام خمینی (ره) با ادبیاتی دینی احیاگر دین شد، افزود: امام خمینی (ره) نشان داد که با محوریت دین هم می توان انقلابی را پیروز کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، کاظم جلالی در مراسم سی و پنجمین سال پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران پدیده بزرگی در عصر حاضر بود.

نماینده مردم شاهرود و میامی درمجلس با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، انقلابی به معنای واقعی کلمه بود، افزود: وقتی انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب های بزرگ دنیا مانند انقلاب فرانسه یا انقلاب اکتبر روسیه یا انقلاب نیکاراگوئه مقایسه کرده و آن را با معیارهای و نظریات و تئوری های سیاسی انقلاب بررسی می کنیم مشاهده می کنیم که انقلاب اسلامی ایران، انقلابی دینی، سترگ با حضور همه اقشار مردم است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از امتیاز دینی بودن برخوردار است، تصریح کرد: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران نمونه ای از انقلاب دینی به چشم نمی خورد و حتی نظریات سیاسی مطرح می کردند که دین قادر به انقلاب نیست.

وی افزود: براین اساس انقلاب اکتبر روسیه به عنوان انقلاب مارکسیستی درنظر گرفته می شود که براساس این تفکر دین به عنوان افیون توده ها به حساب می آید و حتی طرفداران این تفکر دین را به عنوان عنصری ضد انقلاب بیان می کنند.

جلالی در تشریح رویکرد روشنفکران در قبل از انقلاب تاکید کرد: اگر به ادبیات دهه 30 و 40 روشنفکری ایران نگاهی بیندازیم، بخشی از روشنفکران برای آنکه خود را انقلابی معرفی کنند کاملا با ادبیات مارکسیسی مبارزات خود را شروع کردند و دسته ای دیگر که کمی هم درد دین داشتند تمام توجه و تلاش خود را به کار گرفته بودند تا تئوری های مارکسیستی را با قرآن و دین هم نوا کنند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی بود که امام بزرگوار آمد و با ادبیات کاملا دینی وارد عرصه مبارزه شد و برای اولین بار امام مجدد و احیاگر دین شد.

جلالی با بیان اینکه قبل پیروزی انقلاب اسلامی ایران دین دو ضربه خورده بود، گفت: ضربه اول در انقلاب فرانسه بود که اساسا دین بعد از رنسانس به کنجی رفت و عنصری خصوصی شد و آمدن دین در عرصه اجتماعی آفت زا خوانده شد و در برابر آن دانش به مرور جای دین را تنگ تر کرد چراکه آنها دین را مجموعه ای از ناشناخته هایی می دانستند که برای اش پاسخ های غیرعلمی می یافتند و ضربه دوم دین در جریان انقلاب اکتبر روسیه بود که نظریه مارکسیسم دین را به عنوان افیون توده ها معرفی کرد.

وی ادامه داد: در عصر و شرایطی که بسیاری برای تشییع جنازه دین آماده بودند و حتی کسانی که مسلمان بودند مشی و مرام خود را سوسیالیسم درنظر گرفتند و ناسیونالیسم را عامل انقلاب خود می دانستند، امام به عنوان رهبر دینی فریاد دین را سرداد و انقلابی با جامعیت و محوریت دین و مرجعیت دین و روحانیت شکل داد.

جلالی تاکید کرد: امام خمینی (ره) نشان داد که با محوریت دین هم می توان انقلابی را پیروز کرد و برهمین اساس در بسیاری نظریه های انقلاب تجدیدنظر شد و تئوری انقلاب دینی در کنار سایر نظریات معرفی شد.

وی با با بیان اینکه راه اندازان و حامیان اسلام طالبانی به دنبال ضربه زدن به اسلام و شیعه بوده اند، تصریح کرد: امروز هم حامیان رفتار داعش در سوریه و منطقه می خواهند مفاهیم عجیبی و غریب و شرم آوری را به دین نسبت دهند.

جلالی با بیان اینکه اساس دین بر عقلانیت است، یادآور شد: اساس دین برفطرت انسان استوار است و رفتاری که برفطرت انسان استوار نباشد باید در دینی بودن آن تردید کرد.

رییس مرکز پژوهش های مجلس تاکید کرد: امروز از یک طرف با قرائت های تاسف بار از اسلام در قالب عمل روبرو هستیم و از سوی دیگر به عنوان مدعیان حکومت دینی باید عرصه حکمرانی خوب را فراهم آوریم از همین رو رسالتی عظیم برعهده ما قرار دارد و آن این است که همه این موارد زمینه آزمایشی برای ما به حساب می آید و براین اساس باید بتوانیم براساس دید وسیع خود کارهایی بزرگ انجام دهیم.

سیام**9121 ** 1418
کد N114678

وبگردی