آفتاب

داوود اوغلو: روابط ترکیه - اسرائیل در شرف عادی شدن است

داوود اوغلو: روابط ترکیه - اسرائیل در شرف عادی شدن است

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، آنکارا و رژیم صهیونیستی در شرف عادی‌سازی روابط دوجانبه پس از حادثه حمله به کشتی مرمره آبی هستند.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت، آنکارا و رژیم صهیونیستی در شرف عادی‌سازی روابط دوجانبه پس از حادثه حمله به کشتی مرمره آبی هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: اخیرا جریان و رویکرد جدیدی در مذاکرات برای دریافت غرامت به وجود آمده است. می‌توانیم بگوییم که در این مذاکرات اکثر اختلافات حل شده‌ است.

وی بدون اعلام زمان دقیق نهایی شدن این روند گفت: تحولات مثبتی در این مذاکرات به وجود آمده و پیشرفت جدی حاصل شده است.

داوود اوغلو همچنین از اعلام مبلغ خسارتی که برای قربانیان رویداد کشتی مرمره آبی در سال 2010 میلادی تعیین شده، خودداری کرد اما گفت، نسبت به مذاکرات ماه مه 2013 میلادی اختلافات میان خواسته ترکیه و پیشنهاد رژیم صهیونیستی بسیار کم شده است.

وی ادامه داد: پس از مشخص شدن نتایج این مذاکرات، این مسائل با خانواده قربانیان کشتی مرمره ‌آبی نیز در میان گذاشته خواهد شد.

وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان یکی دیگر از پیش‌شرط‌های آنکارا برای عادی‌سازی روابط دوجانبه با رژیم صهیونیستی به تسهیل ارسال محموله به نوار غزه اشاره کرد و گفت که این مذاکرات و اقدامات متعاقبش برای این روند مهم هستند.

داوود اوغلو چارچوب زمانی را برای انتصاب متقابل سفیران اعلام نکرد اما گفت، نمایندگی ترکیه در سرزمین‌های اشغالی به منظور نظارت و هماهنگی کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه بسیار مهم و ضروری است.

اسرائیل و ترکیه زمانی روابط خوب و نزدیکی با یکدیگر داشتند اما این روابط در پی تیراندازی و حمله نیروهای اسرائیلی به سوی کشتی مرمره آبی که به سمت غزه می‌رفت و باعث کشته شدن 9 تبعه ترکیه شد، به سردی گرایید. این رویداد در مه 2010 رخ داد و باعث سردی روابط بین این دو شد.

در همین حال داوود اوغلو مساله خودروهای حامل تسلیحات ترکیه که ماه گذشته میلادی در حالی که به سمت سوریه می‌رفت در آدانا متوقف شد، گفت: توقف این محموله به طور غیرمستقیم به گروه "دولت اسلامی عراق و شام" (داعش) کمک کرده است.

انتهای پیام

کد N114450

وبگردی