آفتاب
تکمیلی

همایش بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در لندن برگزار شد

همایش بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در لندن برگزار شد

لندن – ایرنا – همایش بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران عصر یکشنبه با حضور اقشار مختلف مردم و بویژه مسلمانان و ایرانیان مقیم لندن در مرکز اسلامی انگلیس برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این همایش که با عنوان ˈانقلاب همه جانبهˈ برگزار شد، سخنرانان از جمله دو تن از اعضای پارلمان انگلیس درباره اهمیت و تاثیرات انقلاب اسلامی ایران و ابعاد مختلف آن برای حاضران سخنرانی کردند.

حجت الاسلام و المسلمین معزی رییس مرکز اسلامی انگلیس نخستین سخنران این مراسم بود که با تبریک سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به همه آزادی خواهان و مستضعفان جهان و به ویژه مردم ایران، درباره پیام انقلاب اسلامی و شاخصه های حکومت اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) مطالبی بیان کرد.

وی گفت: همانگونه که امام خمینی (ره) تاکید کرده اند انقلاب اسلامی ادامه راه پیامبران و به ویژه ادامه راه پیامبر اسلام (ص) است... قرآن کریم نیز هدف از بعثت پیامبران را پایه گذاری عدالت در همه زمینه ها اعلام کرده است.

رییس مرکز اسلامی انگلیس توضیح داد که اجرای عدالت در سطح جامعه بدون حکومت ممکن نبوده و تنها یک حکومت عادل است که می تواند عدالت را برقرار کند. امام خمینی(ره) چنین حکومتی را به عنوان حکومت مردم سالاری دینی توصیف و معرفی کرد که مصداق آن در ولایت فقیه متبلور شده است.

حجت الاسلام و المسلمین معزی شاخصه های حکومت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره) را به صورت فهرست وار چنین برشمرد: 1- برخورداری عموم و همه اقشار مردم از حقوق برابر 2- عمل بر اساس قانون 3- تساوی همه در برابر قانون 4- برخورداری همه اقشار مردم از رفاه نسبی و زندگی آبرومند 5- از میان برداشته شدن شکاف های طبقاتی 6- توزیع عادلانه ثروت و امکانات 7- محو هرگونه ظلم و بی عدالتی 8- لغو امتیازات ویژه مقامات 9- مردمی بودن مسوولان 10- انتقاد آزاد از حکومت ومسئولان.

به گفته رییس مرکز اسلامی انگلیس این 10 محور عصاره مفهوم عدالت از دیدگاه امام خمینی است که برگرفته از تجربه سالها مبارزه و رهبری ایشان می باشد.

وی با تاکید بر نقش عدالت در رسالت انبیاء، هدف نهایی از برقراری عدالت را آماده کردن زمینه برای رشد و تعالی انسانها خواند و گفت: اگر دقت کنیم هدف تعالی انسان در ترویج عدالت مندرج و مستتر است.

ˈدیدگاه اسلام در مورد پایان جهان نیز برگرفته از اهمیت عدالت است. به این ترتیب که پایان کار دنیا با برقراری کامل عدالت و رسیدن به تعالی واقعی انسانها رقم خواهد خورد، همانطور که پیامبر اسلام بشارت داده اند فرزندی از فرزندان ایشان قیام کرده و جهان را از عدل و داد لبریز خواهد نمود.ˈ

وی افزود: سی و پنج سال است که برای تحقق این اهداف تلاش شده و مسیری سخت طی شده است. امروز نیز شاهد هستیم که دیکتاتوری جهانی بدنبال متوقف کردن این حرکت است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.

وی هدف همه مسئولان ایرانی و از جمله رهبر معظم انقلاب را ایجاد زندگی سالم و آبرومند برای همه مردم ایران توصیف کرد و افزود: امام خمینی جهت تحقق آرمان انقلاب اسلامی، مردم سالاری دینی را در قالب نظام جمهوری اسلامی ارائه کرد که مردم نیز با رای قاطع خود آن را پذیرا شدند. وی هنر امام را قطع دست های استکبار و ایادی آن در ایران توصیف نمود که به سقوط همیشگی نظام شاهنشاهی انجامید.

سخنران دیگر این مراسم ˈروشن محمد صالحˈ خبرنگار مسلمان مقیم لندن بود که در مورد وضعیت ژئوپولیتیک ایران 35 سال بعد از انقلاب اسلامی سخن گفت.

وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف ایران و چالشهای پیش روی آن، گفت: انقلاب اسلامی ایران همه مردم جهان حتی غیرمذهبی ها را تحت تاثیر خود قرار داد و اکنون بعد از 35 سال و مشاهده سرنوشت انقلاب های عربی می توان به صراحت گفت که انقلاب اسلامی ایران، انقلابی موفق بوده است.

آقای روشن صالح افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب هدف اصلی غرب محو جمهوری اسلامی بوده و در این مسیر به هر کاری متوسل شده است. وی از جمله این اقدامات را حمایت از صدام در جنگ با ایران، تحمیل تحریم های ناعادلانه، محاصره ایران با نیروها و پایگاه های نظامی، تحریک اسراییل علیه ایران و تلاش برای حذف متحدان ایران مانند سوریه و حزب الله لبنان، برشمرد.

به گفته وی در سال 2009 ایران در موضع استراتژیک بسیار برتری قرار گرفت. آمریکا در افغانستان و عراق زمین گیر شده بود، متحد ایران یعنی حزب الله، اسراییل را شکست داده بود و محبوبیت ایران در جهان اسلام افزایش یافت.

وی اظهارداشت: پس از این موفقیت های ایران، غرب مجبور شد از آخرین راه باقی مانده یعنی ˈدکترین سامسونˈ استفاده کند و به اصطلاح سقف را بر سر خودش و دیگران باهم خراب کند. اینگونه بود که انقلاب های عربی اتفاق افتاد.

وی افزود: بر خلاف اظهارنظرهایی که در ابتدای شروع انقلاب های عربی مطرح می شد، این انقلاب ها پایان هژمونی آمریکا نبود. با این حال و به رغم همه این چالش ها ایران از این تحولات سالم بیرون آمد و برخلاف همسایه هایش که اغلب دچار تلاطم و ضعف شده بودند، همچنان قوی و مستقل باقی ماند.

وی گفت: بر خلاف آنچه که ˈبی بی سیˈ و سایر رسانه های غربی ادعا می کنند، اکثر مردم ایران از نظام اسلامی حمایت می کنند، مردم ایران ممکن است دیدگاه ها و نظرات متفاوتی داشته باشند اما در کلیات و بر سر اصول با هم متحد هستند.

این خبرنگار مسلمان تاکید کرد: نظام ایران به هیچ وجه یک نظام دیکتاتوری نیست و گروه های سیاسی دائما در حال رقابت با هم هستند. علاوه بر این ایران به رغم توطئه های دشمنان هرگز منزوی نشده است.

ˈبه عنوان مثال ایران توانست فاجعه شکل گرفته در افغانستان را بخوبی به نفع خود مدیریت کند. ایران در این سال ها همچنین موفقیت های زیادی در زمینه آموزش و بهداشت همگانی، زیرساخت ها، پیشرفتهای فنی و علمی و خودکفایی نظامی داشته است که می تواند به آنها افتخار کند.ˈ

وی در عین حال گفت: روابط عمومی و عرصه رسانه ها جایی است که ایران به وضوح در آن ضربه پذیر است. اگرچه در سالهای اخیر در این عرصه ها هم پیشرفت هایی داشته است ولی هنوز نسبت به کشورهای غربی در این بخش عقب تر است.

وی دیگر چالش های ایران را حضور نظامی آمریکا در نزدیکی مرزها، حمایت آمریکا، اسراییل و عربستان سعودی از دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی در داخل ایران، تکثیر تکفیری ها، فرار مغزها، بیکاری و برخی مشکلات اقتصادی دیگر برشمرد.

آقای روشن محمد صالح با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به هر حال باقی خواهد ماند و نابود شدنی نیست، افزود: جنگ سوریه یک جنگ استعماری با هدف شکستن محور مقاومت و ضربه زدن به یکی از متحدان ایران است و کسانی که نمی توانند این را ببینند، احتمالا کور هستند.

وی با تقدیر از تاکید ایران بر ضرورت اتحاد میان مسلمانان اعم از شیعه و سنی، تاکید کرد: ایران باید تلاش بیشتری را برای نزدیک شدن به اهل تسنن انجام دهد، چرا که تکفیری ها بسیار منسجم بوده و به شدت در حال گسترش هستند.

وی یکی از راه های نزدیک شدن ایران به جهان اهل تسنن را نزدیک شدن به الازهر مصر به عنوان مرکز سنتی اسلام سنی خواند که می تواند جلوی تبدیل شدن تفکر وهابی و سعودی به نسخه غالب اسلام سنی را بگیرد.

وی در پایان باردیگر تصریح کرد که هدف اصلی و نهایی غرب محو جمهوری اسلامی بوده و خواهد بود و به همین دلیل نباید فریب ظاهر دوستانه آن را خورد.

لرد ˈنظیر احمدˈ عضو مسلمان مجلس اعیان انگلیس نیز در سخنان خود با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از فعالیت های مرکز اسلامی انگلیس و حجت الاسلام والمسلمین معزی رییس این مرکز تقدیر کرد.

وی با اشاره به اصول و شاخصه هایی که حجت الاسلام والمسلمین معزی درباره حکومت اسلامی و عدالت اجتماعی بر شمرده بود، گفت: این 10 اصل همان اصولی هستند که ما و دوستان مان در حزب کارگر انگلیس نیز سال هاست به دنبالش هستیم و جای خوشبختی دارد که اینها ارزش های اسلامی نیز هستند.

وی برای درک بهتر پیام و دستاوردهای انقلاب مقایسه زندگی شاه با زندگی ساده امام خمینی را کافی دانست و گفت: دیدن همین تفاوت کافی است تا فرد، پیام واقعی انقلاب که همان عدالت و برابری است را درک کند.

وی با اشاره به دیدارهای متعدد خود از ایران بویژه در دوران پس از انقلاب اسلامی، اظهارداشت: تحریم های 35 ساله نه تنها مانع پیشرفت ایران نشده بلکه این کشور در بسیاری زمینه ها از جمله آموزش، توسعه اجتماعی و ایفای نقش فعال در عرصه های بین المللی از همسایه های تحریم نشده خود نیز جلوتر است.

لرد نظیر احمد که ماه گذشته در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در تهران شرکت کرده بود، به مشاهدات خود از فعالیت های گسترده عمرانی و سازندگی در ایران اشاره کرد و افزود: مردم ایران، مردمی بسیار تحصیل کرده هستند و این کشور از نظر دانش و فناوری از همه کشورهای منطقه پیشرفته تر است.

وی گفت: با توجه به تاریخ ایران می توان نتیجه گرفت که ایرانی ها هرگز به دنبال تحمیل خود به هیچ کشور دیگری نبوده اند و در مقابل زورگویی و سلطه گری را نیز از هیچ کشوری نمی پذیرند و حق خود می دانند که با آنها با احترام رفتار شود.

وی همچنین از حمایت جمهوری اسلامی ایران از حقوق مردم مظلوم فلسطین که تحت ظالمانه ترین فشارها از طرف رژیم صهیونیستی قرار دارند، تمجید کرد.

لرد احمد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را حق همه کشورها دانست و خواستار خلع سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی، هند و پاکستان شد.

وی در زمینه حقوق بشر نیز آمریکا را یکی از ناقضان عمده حقوق بشر در جهان خواند و پرسید: چرا سازمانهای حقوق بشری گزارشی از وضعیت عراق و افغانستان ارائه نمی دهند و چرا تونی بلر و جرج بوش به اتهام جنایت جنگی محاکمه نمی شوند؟

وی در ادامه از وجود اختلاف بین مسلمانان ابراز تاسف کرد و گفت: به نظر من ایران و عربستان سعودی باید بنشینند و مشکل سوریه را حل کنند. مسلمانان همچنین باید همکاری های اقتصادی خود را تقویت کنند چرا که با ایجاد رابطه اقتصادی همه اختلافات و تمایزها کمرنگ می شود.

سخنران دیگر این همایش دکتر سید ˈحسن الصدرˈ مدیر روابط بین الملل موسسه شهید صدر در لندن بود که درباره امام موسی صدر و ارتباط او با انقلاب اسلامی سخنرانی کرد.

وی رابطه امام موسی صدر با انقلاب اسلامی را در چهار محورˈرابطه امام موسی صدر با امام خمینیˈ، ˈرابطه امام موسی صدر با روح انقلاب اسلامیˈ، ˈرابطه امام موسی صدر با آرمان های مردم فلسطینˈ و ˈنقش امام موسی صدر در ادامه تحولات در خاورمیانهˈ، مورد بررسی قرارداد.

وی با اشاره تاریخچه زندگی امام موسی صدر در ایران و سپس مهاجرت به لبنان، وی را یکی از شاگردان برجسته امام خمینی معرفی نمود و گفت: امام موسی صدر رابطه نزدیکی را با رهبران سیاسی و مذهبی دنیا داشت. به عنوان مثال هنگامی که جان امام خمینی در معرض تهدید بود؛ او که آن زمان در ایتالیا اقامت داشت توانست از طریق نفوذ خود در بین سیاستمداران و حتی داخل واتیکان رژیم شاه را تحت فشار قرار دهد.

وی حرکت امام موسی صدر را یک حرکت عدالت طلبانه توصیف کرد که با بنیان گذاری ˈحرکت المحرومینˈ و جنبش ˈاملˈ موفق شد لبنان را از یک کشور حاشیه ای و نیازمند به کشوری تعیین کننده تبدیل کند.

وی در ادامه به اهمیت توجه به نسل جوان در رویکرد امام موسی صدر اشاره کرد و گفت: به خاطر همین رویکرد حتی امروز و بعد از سالها همچنان امام موسی صدر و افکار و اندیشه های وی در لبنان زنده است.

آقای ˈجرمی کوربینˈ نماینده حزب کارگر در مجلس عوام انگلیس که ماه گذشته در قالب هیات دوستی پارلمانی به ایران سفر کرده بود نیز در سخنان خود بر اهمیت شناخت فرهنگ و تاریخ ایران و پیشینه مناسبات و دخالت های استعماری انگلیس در منطقه و ایران تاکید کرد.

وی که از بینانگذاران اصلی ائتلاف ضد جنگ انگلیس به شمار می رود، تاکید کرد که همیشه مخالف دخالت کشورش در عراق و افغانستان بوده و از اینکه انگلیس وارد جنگ سوریه نشد، خرسند است.

آقای کوربین افزود: سال گذشته که بحثی درباره ایران در پارلمان انگلیس جریان داشت، من درباره تاریخ روابط ایران و انگلیس صحبت کردم و تاریخچه دخالت های استعماری و مشارکت انگلیس در کودتای 28 مرداد را به نمایندگان دیگر یادآور شدم. اما برخی از آنها با این بهانه که این مسائل مربوط به گذشته است از اهمیت دادن به آن طفره می رفتند.

وی تاکید کرد: تاریخ روابط ایران و انگلیس در اوضاع فعلی بسیار تاثیرگذار بوده و توجه به آن بسیار مهم است.

وی که در سفر اخیر خود به تهران از ساختمان سفارت انگلیس بازدیده کرده بود، اذعان کرد که این مجموعه بسیار وسیع بسیار فراتر از یک سفارتخانه و در واقع مرکز اداره مستعمرات بوده است.

وی یکی از دلایل دخالت های انگلیس در ایران را حفظ مسیر دسترسی به هند و تسلط بر چاه های نفت خواند و گفت که رابطه انگلیس با مردم ایران هیچ وقت خوب نبوده است.

این نماینده شهر لندن در پارلمان انگلیس گفت: من جزو اولین نمایندگانی بودم که در جریان جنگ ایران و عراق در مورد استفاده صدام از سلاح های شیمیایی در پارلمان انگلیس سوالی را مطرح کردم.

وی گفت: من با اینکه شخصاً حتی با استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای نیز به دلایل زیست محیطی مخالف هستم اما معتقدم که ایران از نظر قانونی و مقررات بین المللی کاملاً حق دارد که از انرژی هسته ای صلح آمیز استفاده کند.

وی با اشاره به معاهده عدم اشاعه هسته ای (ان پی تی)، افزود: این معاهده دو فصل مهم دارد که معمولا برخی عمدا فصل دوم آن را فراموش می کنند. در فصل اول کشورهای فاقد سلاح اتمی تعهد می دهند که به دنبال این نوع سلاح ها نروند و این بخش را همه می دانند اما در فصل بعدی کشورهای دارای سلاح هسته ای تعهد می دهند که اولا زرادخانه های اتمی خود را کاهش داده و از بین ببرند و ثانیاً به کشورهای دیگر برای دستیابی به سلاح اتمی کمک نکنند.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که بحران سوریه با حضور ایران در کنفرانس صلح از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود و در این زمینه از نقش سازنده ایران در انهدام سلاح های شیمیایی سوریه نیز تمجید کرد.

آقای کوربین نسبت به آینده مذاکرات ایران و گروه 1+5 ابراز خوشبینی کرد و گفت: امیدوارم این مذاکرات در شش ماه آینده به نتیجه مطلوب برسد.

وی سفر اخیر خود به ایران را سازنده توصیف کرد و افزود: هدف ما در این سفر این بود که روابط خوب و دوستانه با ایران احیا شود.

سخنران پایانی این همایش حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی شمالی پژوهشگر علوم دینی بود که درباره ˈیوم الله از دیدگاه قرآنˈ سخنرانی کرد.

وی گفت با اینکه همه روزها، روزهای خدا هستند اما خداوند متعال در قرآن کریم روزهای ویژه ای را به نام یوم الله نامیده است.

وی در این زمینه به سوره ابراهیم اشاره کرد که در آن خداوند از حضرت موسی (ع) می خواهد که روزهای خدا را به قوم خود یادآوری کند. در همین سوره نقش پیامبر اسلام و نقش حضرت موسی خارج کردن مردم از تاریکی و هدایت آنان به سوی روشنایی عنوان شده است.

اروپام**345
کد N114235

وبگردی