آفتاب

کارشناس روس در مورد احتمال وقوع مجدد جنگ در قره باغ هشدار داد

کارشناس روس در مورد احتمال وقوع مجدد جنگ در قره باغ هشدار داد

باکو- ایرنا - ˈولادیمیر یوسی افˈ کارشناس سیاسی و مناقشه شناس روسیه با اشاره به نقض آتش بس در خطوط تماس نیروهای آذربایجانی و ارمنی، نسبت به بالا بودن احتمال وقوع جنگ مجدد در قره باغ هشدار داد.

به گزارش ایرنا ، وی در گفت وگو با خبرگزاری آذری ˈآپاˈ، خودداری جمهوری آذربایجان و ارمنستان از مصالحه و بی نتیجه بودن فعالیت 20 ساله گروه مینسک برای حل مناقشه قره باغ و شکست تلاش های اوکراین به عنوان رییس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا در سال گذشته را عامل افزایش تشنج ونقض مکرر آتش بس در خطوط تماس نیروهای دو کشور دانست.

این کارشناس سیاسی و نظامی روسیه ، لازمه حل و فصل مناقشه قره باغ را در وهله نخست ایجاد یک ˈسیستم امنیتیˈ در قفقاز جنوبی دانست و افزود: ˈاین سیستم امنیتی باید به صورت بلوک بندی کشورها شکل بگیرد و در این چارچوب بلوک ˈروسیه ـ ترکیه و ایرانˈ تشکیل شود و این کشورها راهکارهایی را برای پایان دادن به جنگ به کشورهای منطقه پیشنهاد بکنندˈ.

وی تشکیل چنین بلوکی را از نظر اصولی امکان پذیر دانست و تصریح کرد این کشورها می توانند به رغم داشتن اختلاف نظرهایی در رابطه با برخی مسایل از جمله اختلاف در مورد مساله سوریه بین ایران و ترکیه، مانع شروع جنگ قره باغ شوند و در غیر این صورت آغاز این جنگ اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه تشنج اصلی در خط تماس نیروهای آذربایجان و ارمنستان ناشی از فعالیت و عملکرد تک تیراندازان است، برچیدن پست تک تیراندازان در خطوط جبهه را اولویت اصلی فعالیت میانجیگران خواند.

به گزارش ˈآپاˈ ، این کارشناس روس علت تخطی نیروهای ارمنی از وعده های روسای گروه مینسک که نقض آتش بس در مدت برگزاری المپیک زمستانی سوچی را مورد تاکید قرار داده بودند، ناشی از عدم تابعیت نیروهای ارمنی مستقر در منطقه قره باغ از ˈسرژ سرکیسیانˈ رییس جمهور ارمنستان و وضعیت اسفبار حاکم بر این واحدها دانسته است.

به گفته وی، تا زمانی که خودسری نیروهای ارمنی ادامه داشته باشد، حفظ آتش بس چه در مدت برگزاری المپیک زمستانی سوچی و چه پس از آن دشوار خواهد بود.

وی همچنین با استناد به حس خصومت و انتقام گیری بین طرفهای درگیر ، اجابت درخواست وزیر خارجه روسیه به رعایت آتش بس از سوی نیروهای آذربایجانی و ارمنی در مدت برگزاری بازی های المپیک سوچی را بعید دانست.

به گفته این کارشناس روس، محدود شدن تلاشها به دعوت طرفین برای پایان دادن به نقض آتش بس نتیجه ای در پی نخواهد داشت و باید برای نیل به این هدف با طرفهای مناقشه تماسهای فعالی صورت بگیرد.

خاورم*1206* 1552
کد N114119

وبگردی