آفتاب

پاسخ یک مقام وزارت خارجه به اتهامات یک نماینده

پاسخ یک مقام وزارت خارجه به اتهامات یک نماینده

دیروز نمایندگی ایران در سازمان ملل ادعای یک نماینده مجلس مبنی بر مکاتبه سفیر آمریکا در سازمان ملل با وزارت خارجه ایران برای ممانعت از سفر یک هیئت به تهران را رد کرد.

به گزارش ایسنا، الف در ادامه نوشت: علیرضا میریوسفی، سخنگوی سفارت ایران در سازمان ملل، عنوان کرده که بر اساس اطلاع این نمایندگی سفیر آمریکا در سازمان ملل نامه‌ای به مقامات ایران ننوشته و اصولا سفرای سازمان ملل هیچگاه مستقیماً با وزارتخانه‌های کشورها مکاتبه نمی‌کنند.

لازم به ذکر است که این اظهار نظر به این دلیل بوده که چند روز پیش حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از رویکرد دولت در سیاست داخلی و خارجی گفته بود: سیاست دولت در روابط خارجی کار را به جایی رسانده که سفیر آمریکا در سازمان ملل به وزارت خارجه نامه نوشته که هیات کره شمالی نباید به ایران وارد شود.

به گفته این نماینده مجلس: وزارت خارجه نیز دستور سفیر آمریکا در سازمان ملل را تمکین کرده و به نیروهای مسلح اعلام می‌کند که در مقطع کنونی صلاح نیست که هیات کره‌ای وارد ایران شود. این کار ذلتی است که آقای ظریف پذیرا می‌شود.

حاجی دلیگانی در ادامه اظهار داشته: اقدامات دولت در سیاست داخلی و خارجی موجب نگرانی ما شده است... پیش بینی می‌کردیم که طرف‌های غربی پس از مذاکرات ژنو تا اینجا جلو بیایند. پس از مذاکرات و انتشار متن اقدام مشترک طرف غربی گستاخ شده، به نحوی که سفیر آمریکا در سازمان ملل برای سفر هیات کره‌ای به ایران تعیین تکلیف می‌کند.

ااو همچنین به دولت نصیحت کرده بود:‌ «دست از این سازشکاری بردارید، ملت ایران اجازه نمی‌دهد ذره‌ای از عزت و اقتدار نظام خدشه‌دار شود و در مقابل زیاده خواهی های آمریکا خواهند ایستاد.»

حالا سوال این است که با توجه این که مکاتبات اداری و سفرهای هیئت‌های دیپلماتیک در چارچوب وظایف قوه مجریه است، این نماینده مجلس از کجا مطلع شده و بر اساس چه سند و مدرکی این اظهار نظر را عنوان کرده است. اگر ایشان در این زمینه اطلاعاتی دارند باید آن را منتشر نمایند و یا اینکه در اختیار مسئولان مربوطه قرار دهند.

همچنین زیبنده نیست به ظریف و مقامات بلندپایه وزارت خارجه که حافظ منافع ایران در روابط با کشورهای دیگر هستند، اتهام سازشکاری و معامله بر سر منافع ملی زده شود. بخصوص اینکه رهبر معظم انقلاب ۱۲ آبان، ضمن حمایت از مجموعه مسئولان و مذاکره کنندگان با ۱+۵، تأکید کرده بودند که اینها فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می باشند و «هیچ کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند».

نکته دیگر این است که اگر آمریکایی‌ها توانایی انصراف هیئت‌های خارجی از سفر به ایران را داشتند، هیئت‌های خارجی دیگر علی الخصوص هیئت صد نفره فرانسوی‌ها را از سفر به ایران باز می‌داشتند. سفری که خشم مقامات آمریکا را برانگیخت و اظهارنظر علنی آنها را نیز به دنبال داشت.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، چند روز پیش طی گفتگویی مشروح با سی ان ان در پاسخ به سوالی که در مورد سفر هیئت اقتصادی فرانسوی به ایران مطرح شد گفته بود: درهای ایران برای تجارت باز نیست و تحریم ها علیه ایران همچنان ادامه دارد. کری در ادامه در مورد نقض این تحریم ها از سوی کشورهای دیگر هشدار داده بود و عنوان کرده بود به ایران و دیگر کشورها یادآور شده ایم که تحریم ها به قوت خود باقی است. به گفته وی شرکت های فرانسوی که به ایران سفر کرده اند نیز باید بدانند که باید این تحریم ها را مراعات کنند و اگر این گونه نباشد خود آنها نیز تحریم خواهند شد.

در نهایت این که منافع ملی ایجاب می کند که اگر منتقدین نسبت به سیاست خارجی دولت ایراداتی دارند تلاش کنند تا اشکالات خود را در چارچوبی منصفانه و با در نظر گرفتن شرایط و مصالح ملی ارائه دهند و به گونه‌ای سخن گفته نشود که باعث تضعیف مقامات وزارت خارجه شود.

به خصوص اگر به این موضوع توجه کنیم که در حال حاضر کشور با مسائل مهم و پیچیده منطقه ای و بین المللی که بازیگران مختلفی در هر کدام از آن نفع دارند درگیر است و این مسئله باعث می شود که هر گفتار و رفتاری از طرف مسئولان با در نظر گرفتن این عوامل باشد تا با طراحی، تدوین و اجرای سیاست خارجی منسجم و حساب شده، شاهد تامین منافع ملی و ارتقای جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران باشیم.

انتهای پیام

کد N113826

وبگردی