آفتاب

دیاربکر ترکیه، مرکز رسانه ای کردها

دیاربکر ترکیه، مرکز رسانه ای کردها

آنکارا – ایرنا – یک روزنامه چاپ ترکیه روز یکشنبه نوشت: هشت شبکه تلویزیونی با مرکزیت اربیل با تاسیس دفاتری در شهر کردنشین دیاربکر ترکیه، پخش برنامه به زبان کردی را شروع کردند.

روزنامه رادیکال در گزارشی نوشت: افزایش تعداد کانال های کرد زبان، سیاستمداران کرد ترکیه را که به سخن گفتن در مجامع عمومی به زبان ترکی خو گرفته اند، تحت فشار گذاشته است.

سیاستمداران کرد که به سخنرانی با زبان کردی عادت ندارند، اینک به همراه خود لغت نامه کردی – ترکی حمل می کنند. برخی نیز به کلاسهای کردی می روند.

این روزنامه افزود: در حالیکه در چند سال اخیر حتی یک کانال تلویزیونی کردزبان در ترکیه فعالیت نداشت، در دوره اخیر با انفجار کانالهای تلویزیونی کردزبان روبه رو هستیم.

روزنامه رادیکال در این گزارش آورده است:شمار زیادی از کانال های تلویزیونی در منطقه اقلیم کردستان عراق، دفاتر مرکزی خودرا در دیاربکر تاسیس کرده اند.

همزمان، بسیاری از روزنامه های محلی در دیاربکر که تاکنون به علت ممنوع بودن انتشار روزنامه به زبان کردی نمی توانستند، به زبان مادری روزنامه منتشر کنند، بخشی از صفحات خودرا به زبان کردی اختصاص داده اند.

رادیکال به نقل از محمد ارن نماینده شبکه تلویزیون رسمی اقلیم کردستان عراق در دیاربکر نوشته است: همسو با توسعه روابط ترکیه با اقلیم کردستان عراق، همکاری رسانه ای نیز روز به روز در حال توسعه بوده و طبیعی است که رسانه های اقلیم کردستان عراق در مناطق کردنشین ترکیه اقدام به تاسیس دفاتر مرکزی کنند.

ˈصدار باسوتˈ نماینده تلویزیون گالی کردستان نیز به خبرنگار رادیکال گفت: روند روبه رشد مناسبات ترکیه با اقلیم کردستان عراق، زمینه ادغام گسترده مناطق کردنشین ترکیه با اقلیم کردستان عراق را فراهم کرده است. بزرگترین شریک اقتصادی اقلیم کردستان عراق ترکیه است. صادرات ترکیه به این منطقه در سال گذشته به بیش از 11 میلیارد دلار رسید. لذا مردم شمال عراق مایلند جزییات هرتحول در ترکیه را بدانند و علاقه زیادی برای تعقیب تحولات ترکیه در شمال عراق است و برعکس در ترکیه به ویژه در مناطق کردنشین نیز این علاقه دیده می شود.

دولت آنکارا در جهت اصلاحات سیاسی در ترکیه و فرایند حل مساله کرد، ضمن لغو محدودیت های قانونی استفاده از زبان کردی در محیط اداری، راه اندازی شبکه کردزبان در سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه، آموزش به زبان کردی در مدارس خصوصی را نیز آزاد کرده است. همسو با این اصلاحات در زمینه رسانه های کرد زبان نیز افزایش دیده می شود.

خاورم/2011**230 **1010
کد N113755

وبگردی