آفتاب

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای 7 اقدام عملی دیگر توافق کردند

ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای 7 اقدام عملی دیگر توافق کردند

نمایندگان ایران و آژانس بین المللی انرژی پس از سه دور مذاکرات فشرده و فنی با یکدیگر، امروز (یکشنبه) با انتشار بیانیه مشترکی برای هفت اقدام عملی دیگر توافق کردند که ایران تا 25اردیبهشت ماه 93 آنها را اجرا خواهد کرد.

نمایندگان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز گذشته تاکنون سه دور در چارچوب بیانیه 20 آبان ماه مذاکره کردند که این مذاکرات لحظاتی پیش با انتشار بیانیه ای مشترک پایان یافت.

در این بیانیه مشترک آمده است: در تاریخ های 8 و 9 فوریه (19 و 20 بهمن ماه جاری) جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، جلسات فنی سازنده ای را در قالب چارچوب برای همکاری که بین طرفین در نوامبر گذشته توافق شد، برگزار کردند.

در این بیانیه آمده است: در طول این جلسات، دو طرف پیشرفت در اجرای اقدام عملی اولیه را که سه ماه پیش توافق شد، مرور کردند. ایران گام های عملی اولیه را که پیش بینی شده بود، اجرا کرده است.

بر اساس این بیانیه مشترک «جمهوری اسلامی ایران و آژانس در خصوص 7 اقدام عملی که توسط ایران تا 25 اردیبهشت 93 اجرا خواهد شد، توافق کردند. جزییات اقداماتی که توافق شده به وسیله مدیر کل به شورای حکام (آژانس) گزارش خواهد شد.»

این بیانیه مشترک را رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی و رییس هیات مذاکره کننده ایرانی و «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان های آژانس و ریاست هیات مذاکره کننده آژانس در جمع خبرنگاران ایرانی قرائت کردند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی شب گذشته پس از پایان دومین دور مذاکرات ایران و آژانس این مذاکرات را «خوب، سازنده و رو به پیشرفت» توصیف کرده بود.

بر اساس توافق ایران و آژانس به نام چارچوب همکاری به همراه ضمیمه 6 صفحه ای آن که در 20 آبان سال جاری به امضای علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی رسید، ایران تا سه ماه بعد از این تاریخ دسترسی و اطلاعات لازم را به آژانس ارایه کرده است. آژانس نیز در زمینه پیشرفت در اجرای این اقدامات به شورای حکام گزارش خواهد داد.

بر همین اساس، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی 16 آذر وارد تهران شدند و این گروه دو نفره 17 آذر از تاسیسات آب سنگین اراک بازدید کردند. این سومین بازدید، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات آب سنگین اراک بود. همچنین بازرسان آ‍ژانس 9 بهمن (29 ‍ژانویه) از معدن اورانیوم گچین بندرعباس بازدید کردند.

کمالوندی: انتظار داریم گزارش مدیرکل آژانس به شورای حکام مثبت باشد/ 7 اقدام عملی اعلام می شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: با توجه به اطلاعات ارائه شده انتظار داریم بر اساس فضای همکاری و اطلاعات ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، شاهد گزارش مثبت مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام باشیم.
کمالوندی: انتظار داریم گزارش مدیرکل آژانس به شورای حکام مثبت باشد/ 7 اقدام عملی اعلام می شود
به گزارش ایرنا بهروزکمالوندی عصر یکشنبه پس از پایان مذاکرات فشرده و فنی جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران در جمع خبرنگاران افزود: ما از واژه هایی استفاده کرده ایم که معنی خاص خود را دارد که از جمله آن ها دسترسی مدیریت شده است بنابر این قرار نیست بازرسان آژانس هیچ گونه دیداری با دانشمندان ما داشته باشند.

وی با بیان این که رسانه ها از تکرار برخی مطالب نشریات خارجی و نقل قول افراد غیر معتبر پرهیز کنند، ادامه داد: تاکید ما همچنان بر دسترسی مدیریت شده است و از ابتدا نیز چنین بوده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات انجام شده طی امروز و دیروز اظهار داشت: همان طور که در بیانیه آمده، ایران تعهدات خود را انجام داده و در مذاکرات از همکاری های گسترده ایران قدردانی شده است.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که آژانس در گذشته بعد از انجام هر اقدام جداگانه ایران نامه هایی در مورد روند اجرایی این اقدامات منتشر می کرد، آیا اکنون نیز اینگونه است یا خیر، گفت: روش های رفع ابهام متفاوت است. می تواند از طریق گزارش مدیر کل یا ارائه نامه انجام شود؛ اما بر اساس آنچه توافق شد منتظر گزارش مدیرکل خواهیم بود.

وی با رد اینکه بازرسی از پارچین جزء موارد توافقات ایران و آژانس است، درباره هفت اقدام عملی و بعدی ایران که تا پایان اردیبهشت 93 باید انجام شود، گفت: به زودی فهرست این موارد را به رسانه ها اعلام خواهیم کرد.

کمالوندی در پاسخ به این سوال که آژانس در گذشته بعد از انجام هر اقدام جداگانه ایران، نامه هایی در مورد روند اجرایی این اقدامات منتشر می کرد، آیا اکنون نیز اینگونه است یا خیر؟ گفت: روش های رفع ابهام متفاوت است. می تواند از طریق گزارش مدیر کل یا ارائه نامه انجام شود اما بر اساس آنچه توافق شد منتظر گزارش مدیرکل خواهیم بود.

وی با رد اینکه بازرسی از پارچین جزو موارد توافقات ایران و آژانس است، درباره هفت اقدام عملی بعدی ایران که تا پایان اردیبهشت ماه 93 باید انجام شود، گفت: به زودی فهرست این موارد را به رسانه ها اعلام خواهیم کرد.

/2727

کد N113744

وبگردی