آفتاب

تخصیص 50 میلیارد تومان اعتبار به 274 طرح عمرانی

تخصیص 50 میلیارد تومان اعتبار به 274 طرح عمرانی

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد مهرداد لاهوتی مبنی بر بازگشت جدول شماره 20 به لایحه دولت موافقت کردند و بر این اساس به 274 طرح عمرانی، 50 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد «مهرداد لاهوتی» مبنی بر بازگشت جدول شماره 20 به لایحه دولت موافقت کردند و از مجموع 216 نماینده حاضر 141 نماینده به آن رای موافق دادند، 43 نماینده با آن مخالفت کردند و نظر 13 نماینده نیز ممتنع بود.

«مهرداد لاهوتی» در دفاع از پیشنهاد خود اظهارداشت: جدول شماره 20 پروژه هایی را دربرمی گیرد که عینا در جدول پیوست بودجه سال 92 هم آمده است.

وی ادامه داد: به پروژه های مندرج در این جدول که بخشی از آنها در حال مطالعه و بخشی در حال اجرا است 50 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: نمایندگانی که این پروژه ها در حوزه های انتخابیه شان قرار دارد سال ها تلاش کرده اند تا مجوز 215 را برای پروژه ها اخذ کنند و اکنون اگر این پروژه ها و جدول شماره 20 حذف شود پروژه های مذکور برای همیشه فراموش شده و در پیوست 1 لایحه نیز قرار نخواهد گرفت.

به گفته وی در حالی که دولت با وجود همه مشکلات مالی، اعتباری برای این پروژه ها در نظر گرفته چرا مجلس آن را حذف می کند؟

«احمد توکلی» طی تذکری با اشاره به اظهارات معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی اظهارداشت: شرایط ماده 215 در اکثر این پروژه ها رعایت نشده و باید برای آنها رای موافق دو سوم نمایندگان اخذ شود که این شرایط برای جدول 19 لایحه بودجه نیز باید رعایت می شد.

توکلی ادامه داد: بودجه ریزی به معنای تخصیص منابع محدود به مصارف معین است و در حالی که 274 طرح در یک جدول قرارداده شده و برای آن 50 میلیارد تومان در نظر گرفته شده اولویت ها مشخص نیست و در شرایط فعلی این منابع برای دو طرح نیز کفایت نمی کند بنابراین ، این جدول نه با منطق بودجه و نه اصل 55 قانون اساسی سازگار نیست.

به گفته وی تصویب بازگشت به لایحه جدول شماره 20 منجر به بی انضباطی و بی نظمی می شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: دو هزار و 906 طرح نیمه کاره در کشور وجود دارد و حدود 40 درصد از منابع عمرانی به خاطر کلنگ زنی های بی مورد از بین می رود.

«حسینعلی حاجی دلیگانی» نماینده شاهین شهر در موافقت با بازگشت جدول شماره 20 به لایحه دولت اظهارداشت: کارشناسان سازمان مدیریت همان کارشناسان معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری هستند و اگر یکی از پروژه های عمرانی که به تایید رسیده شرایط ماده 215 برنامه پنج ساله پنجم توسعه را نداشت من اظهارنظر نمی کنم.

به گفته وی دولت این جدول را در لایحه چاپ کرده و حدود 45 روز تا دو ماه است که لایحه در مجلس است و حالا می گویند که اشتباه کرده ایم و این جای تعجب دارد.

حاجی دلیگانی ادامه داد: دولت می خواهد حذف این جدول را برعهده مجلس قرار دهد و نمایندگان مجلس نهم در صورت عدم موافقت و بازگشت به لایحه خودزنی کرده اند.

وی خواستار حفظ جدول شماره 20 در لایحه بودجه شد و گفت: دولت سال آینده بررسی کند و هر کدام از پروژه ها که به اتمام نمی رسد را حذف کند.

وی در پایان گفت: بعضی از نمایندگان مراجعه کننده عمومی ندارند در حالی که آبروی نمایندگان در حوزه های مناطق محروم در خطر است.

وی از نمایندگان خواست سرنوشت جدول شماره 20 هم مانند جداول شماره 17 و 19 تصمیم گیری شود.

«محمدباقر نوبخت» در جریان بررسی این پیشنهاد اظهارداشت: بسیاری از پروژه هایی که در این جدول ذکر شده شامل راه آهن و بزرگراه است در حالی که اعتبار تخصیص داده شده به کل جدول 50 میلیارد تومان است و این یعنی برای یک طرح بزرگراهی در یک سال 184 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است و این رقم حتی برای یکی از طرح ها هم کفایت ندارد.

نوبخت ادامه داد: این ها پروژه هایی است که در سال های گذشته شروع شده و دولت یازدهم یک گام برای اصلاح آن برداشت که نمایندگان آن قدر ناراحت شدند که تقاضای استعفا کردند و اگر دولت این جدول را در لایحه قید نمی کرد باید انتخابات مجدد برگزار می کردیم.

معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: تعدادی از طرح ها که امکان دارد طی چند سال آینده به پایان برسد آنها را اجرایی کنیم و در شرایط فعلی حذف جدول شماره 20 ممکن است برای نمایندگان آثار اجتماعی داشته باشد که دولت علاقه مند به این وضعیت نیست بنابراین با بازگشت این جدول به لایحه بودجه مخالف نیستیم.

«غلامرضا کاتب» سخنگوی کمیسیون تلفیق هم اظهارداشت: به دلیل این که میزان اعتبار اختصاص یافته به 274 طرح عمرانی قابل توجه نیست بنابراین اعضای کمیسیون تلفیق رای به حذف این جدول دادند اما در نهایت این نمایندگان هستند که در این مورد تصمیم می گیرند.

سیام(3)**2021**9132 *1449
کد N113673

وبگردی