آفتاب

ناظران ذبح شرعی بعنوان ضابط قضایی صلاحیت تعطیلی کشتارگاه ها را دارند

ناظران ذبح شرعی بعنوان ضابط قضایی صلاحیت تعطیلی کشتارگاه ها را دارند

ماهنشان، زنجان- ایرنا - مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی گفت: ناظران ذبح شرعی کشتارگاه ها به عنوان ضابط قضایی در صورت مشاهده عدم رعایت موازین شرعی صلاحیت تعطیلی کشتارگاه را دارند.

حجت الاسلام محمد باقر لیاقتی روز یکشنبه در همایش آبزی پروری شهرستان ماهنشان افزود: گوشت های وارداتی به کشور و محصولات کشتارگاه های دام و طیور توسط کارشناسان نظارت دقیقی می شود.

مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی گفت: تمامی گوشت های وارداتی به کشور از سلامت شرعی و بهداشتی برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین واردات کشور در بخش آبزیان را ماهی تیلاپیا تشکیل می دهد، اظهار کرد: این نوع ماهی اغلب از کشور چین وارد ایران می شود.

مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی بر لزوم رعایت مسایل شرعی صید آبزیان، شناسایی استعدادها و توانمندی های بالقوه شهرستان ماهنشان و همچنین استقرار صنایع تبدیلی در راستای ارزش افزایی تولیدات بخش کشاورزی به ویژه آبزیان تاکید کرد.

حجت الاسلام لیاقتی، اهمیت و تاثیرغذای حلال از منظر آیات و روایات را یادآور شد و افزود: مصرف آبزیان به ویژه ماهی در سلامت جسم و روان انسان بسیار موثر است.

مسوول نظارت بر ذبح شرعی و صید آبزیان سازمان دامپزشکی نیز گفت: رعایت اصول شرعی در صید و ذبح آبزیان و همچنین دام و طیور باید همواره مورد توجه جدی مردم و مسوولان قرار گیرد.

حجت الاسلام حمیدرضا علی جانزاده با اشاره به وجود قانون مصوب مجلس در ذبح اسلامی، افزود: نظارت بر ذبح اسلامی و حلیت فرآورده های دامی یکی از اهم وظایف سازمان دامپزشکی ایران است.

وی افزود: در راستای ذبح اسلامی دام، ناظرین شرعی در کشتارگاه های دام و طیور سطح کشور و حتی خارج از کشور مستقر هستند.

حجت الاسلام علی جانزاده ابراز کرد: روند نظارت های شرعی همگام با نظارت های بهداشتی دامپزشکی در تمامی مراکز تولید فرآورده های خام دامی در جریان است.

به گفته وی، آبزی پروران باید توجه داشته باشند که صید آنها از زمان صید از آب تا زمان حمل به مراکز فروش تلف نشده و حرام نشود.

/ 2563/522 1495/
کد N113653

وبگردی