آفتاب

مخالفت مجلس با حذف بودجه عمرانی استان‌ها

مخالفت مجلس با حذف بودجه عمرانی استان‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بحث و بررسی فراوان در خصوص حذف جدول نوزده لایحه بودجه 93، به این جمع‌بندی رسیدند که بودجه 370 میلیارد تومانی اختصاص یافته به 65 طرح عمرانی استان‌ها با وجودی که کافی نیست، ولی بهتر است از لایحه حذف نشود. به همین دلیل با حذف این بودجه از لایحه مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بحث و بررسی فراوان در خصوص حذف جدول نوزده لایحه بودجه 93، به این جمع‌بندی رسیدند که بودجه 370 میلیارد تومانی اختصاص یافته به 65 طرح عمرانی استان‌ها با وجودی که کافی نیست، ولی بهتر است از لایحه حذف نشود. به همین دلیل با حذف این بودجه از لایحه مخالفت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، موسی‌الرضا ثروتی در پیشنهادی خواستار بازگشت مجلس به جدول شماره 19 لایحه بودجه سال 1393 شد.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه 93 گفت: پروژه‌های مندرج در جدول شماره 19، 9 سال قبل در قالب جدول شماره 12 منتشر می‌شد ولی در سال 90 تحت عنوان جدول 110 قرار گرفت. در سال 91 تبدیل به جداول 19 و 20 شد که از یکدیگر جدا شدند.

وی افزود: برخی از پروژه‌ها در جدول شماره 19 که مربوط به پروژه‌های استانی است بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

نماینده مردم بجنورد تصریح کرد: جدول شماره 19 به پیشنهاد یک نماینده در جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق حذف شد در حالیکه مصوبه ماده 215 و ماده 32 برنامه پنجم توسعه را دارد.

ثروتی اعتبار جدول شماره 19 لایحه بودجه سال 1393 را 370 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:‌این بودجه به وزارتخانه‌های راه، بهداشت و نیرو اختصاص یافته است که معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی این بودجه را بین این وزارتخانه‌ها تقسیم خواهد کرد تا از طریق این وزارتخانه‌ها حقوق استان‌ها پرداخت شود.

شکرخدا موسوی در مخالفت با این پیشنهاد گفت: طرح‌های مندرج در جدول شماره 19 به آینده اقتصاد کشور مرتبط است. با توجه به اهمیت حق جدول که مصوبه مواد 32 و 215 برنامه پنجم توسعه را دارد به حذف آنها رای دهید تا در سال آینده به صورت کامل‌تر پیشنهاد شود چرا که این جدول در حال حاضر کامل نیست.

محمدقسیم عثمانی در موافقت با بازگشت به لایحه بودجه مجلس، گفت: جدول شماره 19 مربوط به پروژه‌هایی است که مصوبه ماده 32 و ماده 215 قانون برنامه بودجه را دارد البته آقای ثروتی در جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق، پیشنهاد حذف جداول 19 و 20 را مطرح کرد ولی حالا پیشنهاد بازگشت به لایحه را داده است این چه کاری است؟

نماینده مردم بوکان در مجلس تصریح کرد: هیچ یک از مصوبات جداول 19 و 20 لایحه بودجه با لابیگری در جداول قرار نگرفته است.

محمدباقر نوبخت نیز در توضیحاتی گفت: دولت 264 طرح را در قالب لایحه بودجه سال 93 تنظیم کرد که این اقدام ما با استقبال مجلس روبرو نشد، هر چند که بدنه کارشناسی کشور و مردم با این اقدام موافق بودند.

وی افزود: بر اساس گزارش کمیسیون تلفیق، 65 طرح که غالبا طرح‌های بزرگی هستند در جدول شماره 19 گنجانده شده است که اعتبار آن 370 میلیارد تومان است. به صراحت اعلام می‌کنم برخی از این 65 طرح بیش از 370 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا به بهره‌برداری برسد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور تصمیم کمیسیون تلفیق مبنی بر حذف جدول شماره 19 را تصمیمی سنجیده و کارشناسی دانست و افزود: اگرچه برخی از 65 طرح مندرج در جدول شماره 19 شرایط شش‌گانه برای اجرا را دارا هستند ولی بسیاری از این طرح‌ها فاقد توجیه مالی، زیست محیطی و اعتباری هستند.

وی متذکر شد: اینکه فکر کنیم این طرح‌ها با 370 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد، واقعیت ندارد. نام برخی از طرح‌ها صرفا اثر روانی بر مردم دارد ولی این طرح‌ها طرح‌هایی نیستند که تا پایان برنامه پنجم توسعه به بهره‌برداری برسند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت نظرش را در خصوص دو هزار و 906 طرح ناتمام به مجلس اعلام کرده است، گفت: تصمیم ما اتمام 264 طرح در سال آینده است. اگر مجلس اجازه دهد تعدادی از این طرح‌ها را انتخاب و در سال آینده به اتمام می‌رسانیم.

الیاس نادران نیز در توضیحاتی گفت: تجربه سی و چند سال بودجه‌نویسی کشور نشان داد آسیب‌های بسیاری جدی در مسیر رسیدگی در مجلس و کمیسیون تلفیق وجود دارد.

وی با بیان اینکه تحقق عدالت از طریق توجه به ردیف‌ها و جداول بودجه امکان‌پذیر است نه از طریق تبصره‌ها و بندهای لایحه بودجه، گفت: نه کمیسیون تلفیق و نه صحن علنی مجلس فرصت رسیدگی به جداول و ردیف‌های لایحه بودجه را پیدا نکردند اما امیدوارم فرصتی به وجود بیاید که بتوانیم جداول و ردیف‌های بودجه را در سال‌های آینده مورد رسیدگی قرار دهیم.

نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه 1393 با تاکید بر اینکه اعتبارات بودجه سال آینده تکاپوی اتمام 65 طرح مندرج در جدول شماره 19 لایحه بودجه را نمی‌کند، خاطرنشان کرد: ای کاش دولت به جای اینکه لایحه را 15 آذرماه تقدیم مجلس می‌کرد، پانزدهم دی به مجلس تقدیم می‌کرد ولی بررسی‌ها و پالایش‌های لازم برای حذف طرح‌های عمرانی را انجام می‌داد.

وی افزود: اگر طرحی مصوبه ماده 215 و ماده 32 را نداشت باید با عرض معذرت حذف می‌شد.

نماینده مردم تهران در مجلس از مخالفت هیات رییسه کمیسیون تلفیق با حذف جدول شماره 19 لایحه بودجه سخن گفت.

لاریجانی پس از سخنان موافق، مخالف و پیشنهاد‌دهنده و نایب رییس کمیسیون تلفیق بودجه، گفت: دولت با همه مضایقی که دارد برخی از طرح‌های عمرانی را در لایحه بودجه قرار داده است. چرا مجلس این فرصت را از دولت سلب کند؟

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درست است که ایراد به جدول شماره 19 وارد است اما نباید این بودجه را از لایحه حذف کنیم.

پس از مجموعه مذاکرات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان وارد رای‌گیری شدند و از مجموع 222 نماینده حاضر در جلسه، 128 رای موافق، 57 رای مخالف و 18 رای ممتنع داده شد.

انتهای پیام

کد N113508

وبگردی