آفتاب
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام:

برای تمامی اقدامات مجرمانه نباید مجازات حبس تعیین کرد

برای تمامی اقدامات مجرمانه نباید مجازات حبس تعیین کرد

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری ایلام گفت: اصلی‌ترین مقوله‌ مهم و تأثیرگذار در پیشگیری از وقوع جرم، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌افزایی بوده و خیلی از مجرمین در حین محاکمه به عدم اطلاع از جرم بودن عمل ارتکابی اشاره می‌کنند.

جعفر دارابخانی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه ایلام، اظهار کرد: دادگستری استان در انجام سیاست‌های دستگاه قضایی مبنی بر کاهش اطاله دادرسی، حفظ حقوق شهروندی، ترویج فرهنگ صلح و سازش، استفاده از ریش سفیدان و بزرگان قبایل در حل و فصل مسائل و مشکلات، حل اختلافات خانوادگی، تعامل سازنده با حفظ اقتدار دستگاه قضایی با سایر دستگاه‌ها و پیشگیری از وقوع جرم از استان‌های موفق کشور در سنوات گذشته بوده است.

وی با تاکید بر اینکه سیاست فعلی دستگاه قضایی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم است، افزود: در راستای پیشگیری از وقوع جرم در استان حوزه‌های برخورد و مقابله نیز با عنایت به قوانین مصوب و آئین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی به شکل منظم و تعریف شده در حال انجام است.

دارابخانی ادامه داد: با عنایت به سیاست‌های ابلاغی دستگاه قضایی از سوی مقام معظم رهبری و ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه در سنوات گذشته قوه قضائیه برای پررنگ شدن بند 5 اصل 156 قانون اساسی مبادرت به تأسیس معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در مرکز استان‌ها کرده و یکی از مأموریت‌های اصلی این معاونت ترویج و توسعه فرهنگ پیشگیری از جرم در جامعه است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان اینکه در قوانین و مقررات پراکنده برای همه دستگاه‌های اجرایی چه در قانون تاسیس آن و چه در قوانین برنامه اول تا پنجم و همچنین در اصولی از قانون اساسی وظایف پیشگیرانه در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و حقوقی تعریف و تبیین شده است، خاطرنشان کرد: سیاست دستگاه قضایی در حال حاضر مدیریت پیشگیری از وقوع جرم است.

دارابخانی با اشاره به اینکه با عنایت به اینکه علمای علم حقوق، جرم شناسی و جامعه شناسی همگی به اتفاق معتقدند که بیشترین ظرفیت پیشگیری مربوط به مرحله اول یعنی پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی است، بیان کرد: دادگستری استان توانسته با استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و انعقاد بیش از 150 بند تفاهم‌نامه حائز رتبه ممتاز کشوری شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مقوله‌های مهم و تأثیرگذار در پیشگیری از وقوع جرم، اطلاع‌رسانی و آگاهی افزایی است، ادامه داد: غالباً مردم اطلاعات حقوقی زیادی ندارند و خیلی از مجرمین در حین محاکمه به عدم اطلاعاتشان از عمل ارتکابی اشاره می‌کنند.

دارابخانی با بیان اینکه برنامه‌ریزی در راستای آموزش و اطلاع‌رسانی برای پیشگیری از وقع جرم در استان در دستور کار است افزود: البته در حوزه برخورد، مقابله و مجازات نیز قانونگذار در تصویب قانون مجازات اسلامی به بحث‌های پیشگیری از وقوع جرم نگاه ممتازی داشته است، به شکلی که تقویت یا تأسیس برخی از تأسیسات جدید در این قانون کاملاً با رویکرد پیشگیری است.

داربخانی با بیان اینکه نباید توقع داشت برای همه رفتارهای مجرمانه مجازات حبس تعیین شود، تصریح کرد: مجازات حبس برخی مواقع هم برای زندانی هم برای خانواده آنان آثار و تبعات منفی درپی دارد. گاهی مواقع اشخاص بدون سابقه به دلیل مجاورتشان با افراد شرور، باسابقه و بزهکاران حرفه‌ای منحرف می‌شوند.

معاون پیشگری از وقوع جرم دادگستری استان ایلام، گفت: در قانون انواع مجازات‌ها برای مجرمین مشخص شده که قاضی بر اساس نوع عمل ارتکابی، میزان تاثیر متهم در تحقق بزه و شخصیت وی و تاثیر نوع عمل ارتکابی تعیین مجازات می‌شود.

انتهای پیام

کد N113478

وبگردی