آفتاب

ملاله یوسف‌زی نامزد دریافت جایزه نوبل کودکان

ملاله یوسف‌زی نامزد دریافت جایزه نوبل کودکان

دختر نوجوان پاکستانی که از سوء قصد طالبان جان سالم به در برده بود، به همراه دو نفر دیگر نامزد دریافت جایزه نوبل کودکان شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری پی تی آی، ملاله یوسف‌زی که هم‌اکنون 16 سال دارد، نامزد دریافت جایزه نوبل جهانی کودکان در سال 2014 شده و دو نفر دیگر جان وود از آمریکا به خاطر تلاش برای دسترسی کودکان 10 کشور به کتابخانه‌ها و آموزش و دیگری ایندرا راناماگار، فعال حقوق کودکان از نپال هستند.

هر ساله جایزه نوبل کودکان 15 تن را از سراسر جهان نامزد می‌کند که در نهایت سه تن از میان این افراد انتخاب می‌شوند و به بخش نهایی راه پیدا می‌کنند. این جایزه از سوی سازمانی مستقر در سوئد اعطا می‌شود.

وب‌ سایت مخصوص هیات اهدای این جایزه نوشت، ملاله که هم‌اکنون در کنار خانواده‌اش در لندن، انگلیس به سر می‌برد، به خاطر تشویق و مبارزه خطرناک برای حق آموزش دختران، نامزد دریافت این جایزه شده است. وی زمانی که 11 سال بیشتر نداشت، مبارزه خود را برای آموزش و تحصیل دختران در دره سوات واقع در شمال غرب پاکستان آغاز کرد.

در این وب‌ سایت آمده است: ملاله از حق دختران برای تحصیل دفاع کرد و به مدرسه رفت. زندگی او همواره در معرض تهدید بوده و بارها مجبور شده فرار کند و مخفی شود. اما در نهایت طالبان پاکستان او را در مسیر بازگشت از مدرسه به خانه هدف گلوله قرار داد اما ملاله جان سالم به در برد.

یوسف‌زی اعلام کرده که به تلاش خود برای دسترسی هر کودک به آموزش ادامه می‌دهد.

مراسم رای‌گیری میان این سه نامزد که به "روز جهانی رای‌گیری" معروف است، در 60 هزار مدرسه و با 29.3 میلیون دانش‌آموز در 109 کشور و بیش از 600 سازمان برگزار می‌شود و در این روند دموکراتیک، کودکان، قهرمان خود را انتخاب می‌کنند.

انتهای پیام

کد N113469

وبگردی