آفتاب

تلاش غرب برای بی ثبات کردن سریلانکا

تلاش غرب برای بی ثبات کردن سریلانکا

دهلی نو - ایرنا - وزیر امور خارجه سریلانکا طی اظهارتی گفت که کشورهای غربی تلاش می کنند که کشورش را بی ثبات کنند.

به گزارش ایرنا، این اظهارات ˈ جی ال پریس ˈ روز یکشنبه در رسانه های جنوب آسیا بازتاب یافت.

وی افزود:اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر درجریان جنگ علیه ببرهای آزادی بخش تامیل همانند آنچه در عراق و لیبی اتفاق افتاد، با هدف ایجاد بی ثباتی در سریلانکا وارد می شود.

وی گفت: کشورهای غربی می دانند که ˈراجاپاکسه ˈ رییس جمهور سریلانکا را نمی توان با انتخابات و از مسیر دمکراسی شکست داد زیرا او موفق به کسب اعتماد مردم شده و بنابراین غرب جهت رسیدن به اهداف خود سناریوهای دیگری استفاده می کند.

این مقام سریلانکایی افزود: آنها از ابزار نقض حقوق بشر برای ایجاد مشکل در سریلانکا استفاده می کنند.

وزیر امور خارجه سریلانکا بدون ذکر نام کشوری تصریح کرد، تعدادی از کشورها مانند آنچه در عراق و لیبی اتفاق افتاد برای ایجاد ناآرامی در سریلانکا تلاش می کنند. هدف از حمله به عراق و لیبی به تاراج بردن منابع طبیعی آنان بود.

سخنان وزیر امور خارجه سریلانکا درحالی منتشر می شود که دولت این کشور به شدت مشغول انجام لابی با مجمع حقوق بشر سازمان ملل است. سریلانکا ماه آینده برای سومین قطعنامه در مورد نقض حقوق بشر در طی جنگ های داخلی این کشور در سازمان ملل حضور خواهد یافت.

انتظار می رود که قطعنامه جدید مجمع حقوق بشر سازمان ملل خواستار برداشتن قدم های استوار برای رسیدن به آشتی ملی با اقلیت های تامیل و همچنین پاسخگویی دولت سریلانکا در مورد نقض حقوق بشر شود.

رییس جمهور سریلانکا نیز هفته گذشته و همزمان با دیدار یک مقام آمریکایی از کشورش گفت که کلمبو در مقابل فشارهای خارجی هرگز تسلیم نخواهد شد.

جنگ داخلی سریلانکا که در سال 1983 میلادی آغاز شد شورشی علیه دولت توسط گروه ببرهای تامیل بود. این گروه یک سازمان شبه نظامی مستقل بودکه با هدف ایجاد یک کشور مستقل به نام تامیل در قسمت های شمالی و شرق جزیره سریلانکا فعالیت داشت.

پس از 26 سال جنگ داخلی، ارتش سریلانکا توانست این گروه شبه نظامی را در سال 2009 میلادی شکست دهد و به این ترتیب به جنگ داخلی این کشور نیز پایان دهد.

آساق 2163 ** 275 **
کد N113336

وبگردی