آفتاب

بسته کمکی 300 میلیون دلاری آمریکا به افغانستان

بسته کمکی 300 میلیون دلاری آمریکا به افغانستان

ایسنا نوشت:

دولت آمریکا یک بسته کمکی به افغانستانی که با وجود سال‌ها کمک بین‌المللی همچنان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است،‌ ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این بسته کمکی که توسط آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا تهیه شده و شامل سه طرح برای توسعه افغانستان است، برابر با 300 میلیون دلار بوده و بخشی از تلاش کاخ سفید برای ایجاد ثبات در زمینه‌های بهداشتی، آموزشی، اقتصادی و دیگر موارد است.

اما از آنجایی که همچنان حضور یا خروج نیروهای ناتو در پایان 2014 در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که این کشور در سال‌های آتی چقدر کمک خارجی دریافت خواهد کرد.

کنگره آمریکا ماه گذشته میلادی بی‌میلی خود به ادامه کمک به افغانستان در سطوح فعلی را نشان داده که در اثر آن میزان این کمک‌های غیرنظامی به نیم کاهش یافت.

دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا مدت‌هاست که به همتای افغان اوباما، حامد کرزای فشار وارد می‌آورد تا قرارداد همکاری امنیتی دوجانبه را امضا کرده و ادامه حضور نیروهای این کشور در افغانستان را تضمین کند.

طبق این بسته جدید، 125 میلیون دلار به بازار غذا و بخش کشاورزی افغانستان که از گذشته پایه اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهند، اختصاص داده خواهد شد. همچنین 77 میلیون دلار دیگر نیز برای تبدیل شدن افغانستان به کشوری برای حضور تجار و سرمایه‌گذاری بیشتر اختصاص داده خواهد شد. با اجرای این طرح امکان دارد افغانستان تا اواخر 2014 و اوایل 2015 توانایی پیوستن به سازمان تجارت جهانی را پیدا کند.

سومین بخش این بسته کمکی نیز شامل مبلغ 100 میلیون دلار است که به منظور کمک به 10 دانشگاه افغانستان برای آموزش افراد مستعد جهت فعالیت در بخش‌های عمومی و خصوصی افغانستان، در نظر گرفته شده است.

52261

کد N113310

وبگردی