آفتاب

ارتش انگلیس در تنگنای کاهش بودجه

ارتش انگلیس در تنگنای کاهش بودجه

تهران-ایرنا-خبرگزاری رویترز روز یکشنبه گزارشی از وضعیت ارتش انگلیس منتشر کرد و نوشت: کاهش بودجه دفاعی،نیروی نظامی لندن را با ناهماهنگی درحوزه نیروی انسانی متخصص و تجهیزات مواجه کرده است.

به گزارش این خبرگزاری از لندن، در حالی که سربازان انگلیسی تجهیزات خود را برای ترک عراق جمع آوری می کنند، اعتماد نظامی در انگلیس به شدت نسبت به زمان تهاجم به افغانستان کاهش یافته است. اما زمانیکه انگلیس حضور خود را در استان هلمند در سال 2006 افزایش داد، وضعیت به کلی متفاوت بود.

فرماندهان فعلی و سابق انگلیس می گویند حمله به افغانستان به منزله حضور در جنگی پیروز دیده می شد که می تواند قدرت و اعتبار نظامی لندن را بازیابی کند در حالی که آمریکا به شدت درگیر حضور درگیر نظامی در عراق بود.

اما در داخل نیروهای مسلح و گروه های دیگر، حمله به افغانستان و سال های بعد از آن به مانند اشتباهی فاجعه بار دیده می شود که انگیزه انگلیس را برای توسل به نیروی نظامی همزمان با کاهش بودجه نیروهای مسلح این کشور کاهش داد.

غیر از انگلیس دیگر متحدان غربی آمریکا نیز در حال کاهش بودجه خود هستند، اما به گفته تحلیلگران ماحصل وضعیت موجود برای انگلیس کاهش شدید نیروهای نظامی یا نداشتن انگیزه کافی برای انجام عملیات مانند گذشته است.

ˈرابرت گیتسˈ وزیر دفاع پیشین آمریکا ماه گذشته از اینکه ارتش انگلیس دیگر نمی تواند طیف کاملی از توانایی های نظامی را به نمایش گذارد و به عنوان متحد کامل آمریکا در درگیری ها یا رویارویی های آینده فعال باشد، شکایت کرد.

این اظهارات واکنش عصبانی ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر انگلیس و اشاره به خرید تجهیزات جدید را در بر داشت. انگلیس دو ناو هواپیمابر جدید را اواخر سال جاری به آب می اندازد بعد از اینکه چند سال هیچ ناو هواپیمابری نداشت. مقامات مطلع وزارت دفاع گفتند اولین سفارش جت های جنگنده اف 35 نیز در چند هفته آینده تحویل می شود. با وجود این حتی بین مقامات دولتی در انگلیس نیز بحث هایی در مورد تمرکز نیروی نظامی وجود دارد.

‍ژنرال ˈنیکولاس هوتونˈ رییس ستاد مشترک ارتش انگلیس درسخنانی درماه دسامبر (آذر/دی) در موسسه ˈیونایتد سرویسˈ گفت: تمرکز زیاد بر تجهیزات پبشرفته باعث می شود همه بودجه خود را برای خرید این تجهیزات به کار گیریم و کارکنان کارامد برای راه اندازی و استفاده از این تجهیزات را نداشته باشیم. ادامه این روند نیروی ارتش انگلیس را به ساختاری ناهماهنگ از نظر راهبردی تبدیل می کند.

وی افزود: در حالیکه در 40 سال خدمت نظامی هرگز ارتش به این اندازه مورد توجه نبوده است؛ هرگز اهداف مشخص شده برای ارتش به این اندازه ای مورد بررسی و تحقیق قرار نگرفته است.

جنگ های اخیر باعث شده تمایل برای استفاده از نیروی نظامی کاهش یابد که این مساله به خودی خود دردسر ساز است. در حمله به افغانستان 447 سرباز انگلیسی جان خود را از دست دادند که این رقم در برابر تلفات انسانی این کشور در عراق یا جنگ ˈفالکلندˈ در 1982 دو برابر است.

زمانیکه پارلمان انگلیس در ماه سپتامبر (شهریور) مشارکت انگلیس در حمله به سوریه را وتو کرد، بسیاری از مقامات لندن این اقدام را به مثابه آغازی برای محدودسازی عملیات آینده دیدند.

موسسه بین المللی مطالعات راهبردی لندن برآورد می کند هشت درصد از کاهش بودجه برنامه ریزی شده در هزینه های دفاعی از سال 2010 توانایی جنگی انگلیس را 20 تا 30 درصد کاهش می دهد.

گزارش سالانه برآورد توازن نظامی موسسه مطالعات راهبردی بین المللی چهارشنبه گذشته نشان داد انگلیس مقام خود را به عنوان بهترین فروشنده تجهیزات دفاعی به عربستان سعودی از دست داده است؛ با آنکه در اروپا بدون در نظرگرفتن روسیه هنوز بزرگ ترین فروشنده به شمار می آید.

بودجه دفاعی فرانسه در مجموع کمی از انگلیس کمتر و 52 میلیارد دلار در سال 2013 در برابر بودجه دفاعی57 میلیارد دلاری انگلیس بوده است؛ اما به طور کلی تصور می شود پاریس انگیزه دفاعی و نظامی بیشتری از انگلیس دارد.

گزارش موسسه ˈرندˈ که با حمایت مالی وزارت دفاع آمریکا تهیه شده حاکی از آن است که فرانسه تجهیزات نظامی منعطف تری ساخته است که قابلیت بالایی برای استفاده در درگیری هایی مانند لیبی و مالی دارند، اما تمرکز انگلیس در جنگ افغانستان باعث شده ارتش این کشور برای دیگر درگیری ها تجهیزات مناسب را در اختیار نداشته باشد.

به عبارت دیگر اکنون انگلیس به بهترین نحو می تواند از آمریکا در جنگ هایی حمایت کند که واشنگتن دیگر تمایلی برای حضور در آنها ندارد.

ˈنیکولاس گوسدوفˈصاحب کرسی امنیت ملی در دانشکده جنگ نیروی دریایی آمریکا گفت: رای وتو برای جنگ سوریه مساله بسیار مهمی بود، آمریکا همواره تصور می کرد انگلیس در حمله به سوریه خواهد بود اما به طرز ناگهانی این اتفاق روی داد.

قرار است گزارش بازبینی مجدد نیروی دفاعی انگلیس در سال 2015 منتشر شود که سال انتخابات سراسری در انگلیس هم هست. عده ای می گویند رقابت میان رسته ای از مدت ها قبل برنامه ریزی های نیروهای انگلیسی را به خود مشغول کرده، همانطور که تمرکز سیاسی بر حفظ فرصت های شغلی در صنایع دفاعی بر این امر موثر بوده است.

غیر از این اسکاتلند نیز که محل نگهداری زیر دریایی های هسته ای انگلیس است در سال جاری همه پرسی برای جدایی از لندن و استقلال برگزار می کند که می تواند در وضعیت نظامی انگلیس تاثیر گذارد.

وعده کامرون برای رای گیری درمورد عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا نیز می تواند روابط انگلیس با قدرت های اروپایی به وی‍ژه فرانسه را تحت الشعاع قرار دهد.

در حالی که بسیاری از پادگان های نظامی در آلمان در حال تعطیلی است، اکثریت تجهیزات انگلیس در داخل کشور باید نگهداری شود که از قرن هجدهم به بعد بیشترین میزان نگهداری این تجهیزات داخل کشور است.

ارتش انگلیس در گزارشی پیش بینی کرد تا آخر دهه جاری باید بتواند یک عملیات تثبیت سازی مستمر را با حدود شش هزار و 500 نظامی، ناو و هواپیما و عملیات کم حجم تر را با حدود یک تا دو هزار نیروی نظامی انجام دهد.

بر اساس این گزارش، ارتش اکنون می تواند با 30 هزار نیرو در عملیاتی شرکت کند که دو سوم از شمار نیروهای این کشور در حمله به عراق است.

حتی نیروی دریایی سلطنتی نیز ممکن است از کاهش بودجه ها در امان نباشد و هوتون در مورد کاهش کارکنان این نیرو اخیرا هشدار داد. بر اساس آخرین گزارش فصلی وزارت دفاع انگلیس روند استخدام نیروهای جدید همچنان کند است و تعداد نیروهای پاره وقت نیز کاهش یافته است.

منتقدان می گویند انگلیس با ورود به عملیات جنگی در سال 2006 در ولایت هلمند شرایط خود را در افغانستان دشوارتر کرد. عملیات زمانی آغاز شد که ‍ژنرال ˈدیوید ریچاردˈ فرماندهی نیروهای سازمان پیمان آتلانیتک شمالی (ناتو) را برعهده داشت.

یکی از مقامات وزارت دفاع انگلیس که خواست نامش فاش نشود، گفت: مساله اینجاست که حمله به افغانستان با هدف توجیه پذیری وجود ارتش انجام شد اما به اضمحلال ارتش منجر شد.

اروپام**9157 ** 1064
کد N112971

وبگردی