آفتاب

طرح مخالفان بحرینی برای از سرگیری مذاکرات ملی

طرح مخالفان بحرینی برای از سرگیری مذاکرات ملی

در آستانه سومین سالگرد اعتراضات در بحرین، گروه‌های مخالف این کشور نقشه راهی را با هدف خروج بحرین از بحران سیاسی ارائه کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در آستانه سومین سالگرد آغاز اعتراضات علیه رژیم آل خلیفه، مخالفان بحرینی به ریاست جمعیت "الوفاق"، بزرگترین گروه شیعه مخالف دولت نقشه راهی را جهت از سرگیری مذاکرات ملی که هم اکنون به حالت تعلیق درآمده ارائه کردند.

مخالفان بحرینی همچنین در طرح خود آزادی زندانیان سیاسی، توقف روند محاکمه فعالان و همچنین توقف سیاست‌های طایفه‌گرایانه را خواستار شدند و اعلام کردند برای حضور در جلسات هفتگی جهت تسریع در روند مذاکرات آماده هستند.

در نقشه راهی که مخالفان آن را تدوین و به خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر امور دفتر پادشاهی بحرین ارائه کردند برگزاری انتخابات عادلانه و شفاف و تعیین حوزه‌های انتخاباتی که ضامن برقراری عدالت و مساوات میان شهروندان است را خواستار شدند.

مخالفان بحرینی تشکیل یک پارلمان با اختیارات کامل قانونی و تشکیل دولتی منتخب را نیز خواستار شدند.

علاوه بر این در طرح پیشنهادی مخالفان بحرینی آمده که رژیم آل خلیفه باید به تبعیض‌های سیاسی علیه شیعیان این کشور پایان دهد.

مخالفان همچنین اعلام کردند که حاضر به همکاری و توافق با گروه‌های سیاسی دیگر برای خروج از بحران هستند.

از سوی دیگر شیخ عیسی احمد قاسم، عالم شیعه بحرینی طی سخنانی اعلام کرد: تنها راه پایان دادن به بحرانی که مردم بحرین از آن رنج می‌برند انجام اصلاحات کامل و ریشه‌ای است.

وی همچنین از رژیم آل خلیفه به دلیل توسل به زور و خشونت برای سرکوب مردم به شدت انتقاد کرد.

این عالم بحرینی افزود: هم اکنون مردم بحرین از صحنه سیاسی به حاشیه رانده شده‌اند و وضعیت اقتصادی کشور در وضعیت نامطلوبی قرار دارد تا جایی که زیرساخت‌های اقتصادی در معرض تهدید هستند و آزادی از مردم سلب و ارزش‌های اخلاقی به فراموشی سپرده شده و هزاران تن از شهروندان و افراد با کفایت در زندان‌ها محبوس هستند. این وضعیت کنونی بحرین است و هیچ راهی جز انجام اصلاحات کامل برای رهایی از این شرایط وجود ندارد.

انتهای پیام

کد N112394

وبگردی