آفتاب
پایگاه خبری رأی الیوم :

در غیاب بندر بن سلطان وزیر کشورعربستان قدرت بیشتری می یابد

در غیاب بندر بن سلطان وزیر کشورعربستان قدرت بیشتری می یابد

تهران - ایرنا - پایگاه خبری ˈرأی الیومˈ در گزارشی درباره شاهزاده های قدرتمند عربستان نوشت: با غیبت طولانی مدت ˈبندر بن سلطانˈ رییس دستگاه اطلاعاتی این کشور از صحنه حوادث سیاسی ، ˈمحمد بن نایفˈ وزیر کشور عربستان قدرت بیشتری می یابد .

رأی الیوم افزود: در ماههای اخیر و انجام اصلاحاتی در قوانین مربوط به پیگرد متهمان پرونده های تروریستی، سهم محمد بن نایف وزیر کشور عربستان در مراکز تصمیم گیری افزایش یافته است .

این تغییرات در وزارت کشور عربستان برنامه ریزی شده است و این وزارتخانه جزئیات تغییراتی که می خواهد انجام شود، به اطلاع شورای عالی امنیت ملی این کشور رسانده است. بر اساس این تغییرات ، اختیارات این وزارتخانه برای تعقیب ، پیگرد ، بازداشت و بازجویی متهمان افزایش می یابد .

این کار در زمان غیبت بندر بن سلطان رییس شورای عالی امنیت ملی عربستان انجام شده که از سه ماه پیش تاکنون از صحنه سیاسی عربستان حضور نیافته است .

بر اساس تغییرات جدید ، وزارت کشور عربستان که یکی از قویترین وزارتخانه ها در این کشور است، در مراحل بعدی نقش بیشتری در کشور و حتی در زمینه امنیت خارجی عربستان ایفا خواهد کرد و در مقابل نقش ˈسلمان بن سلطانˈ معاون وزیر دفاع که مسوول پرونده تسلیحات بود ، کاهش می یابد و این باعث می شود برخی شبکه های امنیتی فعال عربستان در برخی کشورهای همسایه و از جمله لبنان ، اردن و شمال سوریه ضعیف یا نابود شود .

ماموریت های جدید سلمان تا حدود زیادی وی را از پرونده سوریه دور می کند، زیرا وی مهم ترین مقام عربستانی در دو سال گذشته در خصوص کمک مالی و دیگر کمک ها به معارضان سوری بوده است .

در چارچوب تغییرات اخیر ، ماموریت هایی در کشورهای خارج منطقه به سلمان داده شده است. وی از پاکستان ، اندونزی و مالزی دیدار کرده و با مقام های این کشورها در خصوص تسلیحات و تجهیزات نظامی مذاکره کرده است .

محمد بن نایف فرزند ˈنایف بن عبدالعزیزˈ وزیر کشور متوفی سعودی است و تاکنون معاون وزیر کشور عربستان بود.

وی در جده به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان خود را در شهر ریاض گذراند و در آمریکا لیسانس علوم سیاسی گرفت و سپس چندین دوره نظامی پیشرفته را در داخل و خارج از عربستان در ارتباط با مبارزه با تروریسم گذراند.

محمد بن نایف از سال 1999 میلادی سمت معاون وزیر کشور در امور امنیتی را برعهده داشت، تا اینکه سال گذشته شاه عربستان، وی را به عنوان وزیر کشور معرفی کرد .

خاورم **2041**1651
کد N112306

وبگردی