آفتاب

چه کسی توهین "ویکتوریا نولاند" را ضبط و پخش کرد؟

چه کسی توهین "ویکتوریا نولاند" را ضبط و پخش کرد؟

انتشار مکالمه تلفنی ویکتوریا نولاند و ناسزای او در مورد اتحادیه اروپا واکنش‌های شدید و از جمله انتقاد آنگلا مرکل را در پی داشته است. در همین حال آمریکا دستگاه اطلاعاتی روسیه را پشت پرده افشای مکالمه دیپلمات ارشد خود می‌داند.

انتشار مکالمه تلفنی ویکتوریا نولاند و ناسزای او در مورد اتحادیه اروپا واکنش‌های شدید و از جمله انتقاد آنگلا مرکل را در پی داشته است. در همین حال آمریکا دستگاه اطلاعاتی روسیه را پشت پرده افشای مکالمه دیپلمات ارشد خود می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) کاخ سفید بر این باور است که دستگاه اطلاعاتی روسیه پشت جریان ضبط و انتشار مکالمه تلفنی ویکتوریا نولاند، دستیار وزیر خارجه آمریکا با جفری پیات، سفیر این کشور در اوکراین قرار دارد؛ همان مکالمه‌ای که نولاند را به عذرخواهی واداشت.

در این مکالمه ویکتوریا نولاند، دستیار جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که باید از ظرفیت سازمان ملل و بان‌کی‌مون در مورد بحران اوکراین استفاده کرد و ناسزای عامیانه و حقارت‌آمیز "F**k the EU" را برای اتحادیه اروپا به کار می‌برد که احتمالا نشان می‌دهد، آمریکا از عملکرد اتحادیه اروپا در اوکراین رضایت ندارد.

به نوشته وب‌سایت آلمانی "اشپیگل آنلاین"، سخنگوی کاخ سفید با لحنی گلایه‌آمیز گفته است، این نازل‌ترین تاکتیک جاسوسی روس‌ها است.

مکالمه خبرساز نولاند که در وب‌سایت یوتیوب با زیرنویس روسی منتشر شد تنها ۴ دقیقه طول کشید. اما همین ۴ دقیقه گفت‌وگو نه تنها این دیپلمات زن آمریکایی را به سرعت مشهور ساخت بلکه حساب کاربری Re Post در یوتیوب را نیز بر سر زبان‌ها انداخت.

در همین حال دیمیتری لاسکوتف، از مشاوران دیمیتری روگوزین، معاون نخست ویر روسیه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: روسیه هیچ دخالتی در افشای این مکالمه نداشته است.

صاحب این اکانت کیست؟

چه کسی صاحب این حساب کاربری است؟ این سؤالی است که اینک بسیاری می‌خواهند پاسخ آن را بدانند. ویدئوی خبرساز یوتیوب تا کنون صدها‌هزار بار کلیک خورده و دیده شده است. باید توجه داشت که صاحب این حساب هر که باشد تا به‌حال نتوانسته بود در بیش از یک ماهی که فعالیت خود را آغاز کرده به چنین موفقیتی دست یابد.

در این حساب به اعتراضات ضد دولتی اخیر اوکراین پرداخته شده و تقریبا به صورت روزانه ویدئوها و کلیپ‌هایی از اخبار اوکراین قرار داده شده است. اما هیچ کدام از ۲۵۷ ویدئوی این کاربر بی‌نام و نشان تا به‌حال اقبال ویدئوی مکالمه خانم نولاند را حاصل نکرده است. بعضی از ویدئوهای این حساب حد اکثر ۱۰ کیلک داشته‌اند.

گمانه‌زنی‌ها

به نوشته "اشپیگل آنلاین"، تنها بعضی از جزئیات روشن است. این اکانت باید متعلق به مردی باشد که به زبان روسی تسلط کامل دارد و آن طور که معلوم است او نباید از هواداران پر و پا قرص ویتالی کلیچکو، از رهبران مخالفان در اوکراین باشد.

بار دیگر نیز وی چند ویدئوی موزیکال بر ضد مردان هم‌جنس‌گرا منتشر کرد که با این ترجیع‌بند پایان می‌یافت: «اگر کلیچکو و اتحادیه اروپا را انتخاب کنید به اتحادیه هم‌جنس‌گرایان مرد ختم می‌شوید!» همزمان در ویدئو تصاویری از بالاتنه برهنه کلیچکو، قهرمان سابق بوکس جهان مشاهده می‌شود که در مجله‌ای به چاپ رسیده است.

Re Post همچنین با انتشار پست‌هایی نسبت به نفوذ اتحادیه اروپا هشدار داده است. "اشپیگل‌آنلاین" می‌نویسد، ویدئویی که در مورد مکالمه خانم نولاند در این اکانت منتشر شده با نشان دادن تصاویری از کلیچکو و دیمیتری بولاتف، فعال سیاسی اوکراین که ربوده و شکنجه شد و همچنین تظاهرکنندگان اوکراین می‌خواهد بگوید، سرنوشت اوکراینی‌ها تنها به دست خودشان نیست بلکه اتحادیه اروپا و آمریکا هم می‌خواهند آینده این کشور را تعیین کنند.

به گزارش دویچه وله، اینک گمانه‌زنی بر سر تشخیص هویت افشاکننده مکالمه نولاند شدت یافته و تصور بسیاری بر این است که ضبط و شنود بخش‌های مختلف این مکالمه تنها در توان همکاران سازمان‌های اطلاعاتی است.

روزنامه سوئیسی "توانتی مینتس" حتی معتقد است که نام صاحب حساب کاربری خبرساز یوتیوب را نیز می‌داند. به نوشته این روزنامه، او کسی نیست بجز پرنس میشکین؛ قهرمان کتاب ابله، نوشته لئو داستایوفسکی، نویسنده پرآوازه روسیه.

و با این انتساب، این روزنامه احتمالا قصد دارد که از ابهام‌آمیز بودن صاحب حساب کاربری Re Post چیزی کاسته نشود.

انتقاد آنگلا مرکل

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از اظهارات توهین‌آمیز ویکتوریا نولاند در مورد تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حل و فصل بحران اوکراین به شدت انتقاد کرده است. او اظهارات نولاند را "کاملا غیر قابل قبول" خواند.

سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد، صدر اعظم بر این باور است که عملکرد کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه "فوق‌العاده" است و اتحادیه اروپا برای آرام شدن اوضاع اوکراین همچنان به کوشش‌های خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

کد N112226

وبگردی