آفتاب
در دو نامه به شورای امنیت و سازمان ملل؛

سوریه به اتهام‌ها درخصوص امحای سلاح‌های شیمیایی خود پاسخ داد

سوریه به اتهام‌ها درخصوص امحای سلاح‌های شیمیایی خود پاسخ داد

وزارت خارجه سوریه در دو نامه‌ به شورای امنیت و سازمان ملل، برخی از کشورها را به تبلیغات ظالمانه علیه سوریه در هنگام بررسی پرونده شیمیایی در شورای امنیت متهم کرده و خواهان توقف سیاسی کردن پرونده شیمیایی در سوریه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، وزارت خارجه سوریه در دو نامه‌ مشابه به رئیس دوره‌ای شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: در هنگام بررسی پرونده سلاح‌های شیمیایی سوریه در نشست شورای امنیت در روز شش فوریه کشور ما در آماج تبلیغات ظالمانه برخی از کشورهای عضو شورای امنیت و در راس آن آمریکا و هم‌پیمانانش قرار گرفت.

در این دو نامه آمده است: آمریکا و حامیانش این واقعیت را در سوریه نادیده می‌گیرند که کشور ما در شرایط طبیعی قرار ندارد بلکه در حمله تروریستی پی در پی واقع شده است که طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از آن حمایت می‌کنند.

شورای امنیت روز پنجشنبه از دمشق خواست تا به تعهدات خود برای انتقال تمام سلاح‌های شیمیایی به لاذقیه و با سرعت کافی عمل کند.

این در حالی بود که سیگرید کاگ، رئیس هیات مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اظهار کرد که دولت سوریه در خروج سلاح‌های شیمیایی خود تعللی نورزیده و به تعهدات خود برای خلع سلاح‌های شیمیایی پایبند است.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد: این تبلیغات که با برگزاری ژنو 2 همزمان شده است نشانگر تشدید شرایط علیه سوریه است تا اعمال فشارهای بیشتری بر سوریه صورت گرفته و بر مذاکرات در ژنو 2 نیز تاثیر بگذارد.

وزارت سوریه تاکید کرد: در بیانیه‌ای که از سوی شورای امنیت صادر شد به هیچ نکته مثبتی که سوریه در این زمینه انجام داد اشاره نشد و تمام دستاوردهایی که در دوره اخیر صورت گرفت و همکاری مداوم دمشق با هیات مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نادیده گرفته شد.

در این دو نامه آمده است: کشورهایی که سوریه را به عدم اجرای تعهدات خود متهم می‌کنند خودشان تاکنون و با وجود گذشت 10 سال از زمان‌های تعیین شده، زرادخانه شیمیایی خود را نابود نکرده‌اند و آنها در شرایط امنیتی که سوریه در آن به سر می‌برد قرار ندارند.

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد: سوریه تلاش‌های بسیاری را برای مقدمه‌چینی‌ها جهت انتقال بخش بسیاری از سلاح‌های شیمیایی خود انجام می‌دهد.

وزارت خارجه سوریه همچنین اعلام کرد: باید پرونده سلاح‌های شیمیایی سوریه سیاسی نشود و شرایط امنیتی دشوار و پیچیده در کشور مد نظر قرار بگیرد و جامعه بین‌الملل به مسئولیت‌های خود جهت ارائه کمک‌ها به سوریه جهت پشت سر گذاشتن چالش‌های موجود عمل کند.

انتهای پیام

کد N112209

وبگردی