آفتاب

آصفری: آمریکا‌یی‌ها در اظهارنظرهایشان دقت کنند

آصفری: آمریکا‌یی‌ها در اظهارنظرهایشان دقت کنند

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت که گروه 1+5 به جای ایجاد چالش در مذاکرات آینده از سیاست نرمش قهرمانانه جمهوری اسلامی بهره گیرد چون این سیاست همیشگی نیست.

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت که گروه 1+5 به جای ایجاد چالش در مذاکرات آینده از سیاست نرمش قهرمانانه جمهوری اسلامی بهره گیرد چون این سیاست همیشگی نیست.

محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به در پیش بودن دور جدید مذاکرات ایران با 1+5 گفت: در شرایطی دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 پیش رو است که خانم وندی شرمن مباحثی در مورد مسائل موشک‌های ایران و یا گروه‌های جنبش‌های آزادی‌بخش مطرح کرده است.

وی افزود: آنها باید متوجه باشند که اولا کسی اجازه و اختیاری به تیم مذاکره‌کننده نداده است که در مورد این موشک‌ها مذاکره کند؛ پس بهتر است گروه 1+5 بیشتر از این پایش را از گلیمش دراز نکند، چون اجازه ندارد وارد موضوع صنایع دفاعی ما شود. ما به هیچ وجه اجازه بازرسی در مورد موشک‌هایمان را به آنها نمی‌دهیم.

آصفری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی اجازه تولید موشک‌هایی با برد و شعاع حفاظت از مرزهای کشور را دارد.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی همچنین گفت: جمهوری اسلامی وظیفه خود می‌داند که از جنبش‌های آزادی‌بخش و گروه‌های مقاومت حمایت کند؛ این موضوع نیز قابل مذاکره و مطرح کردن با 1+5 نیست.

آصفری تاکید کرد: توقع ما از گروه 1+5 این است که به جای به چالش کشیدن مذاکرات روش درستی را دنبال کرده و از سیاست نرمش قهرمانانه جمهوری اسلامی بهره گیرد چون نرمش قهرمانانه همیشگی نیست و مقطعی است. اگر غربی‌ها در آینده همین روند فعلی را دنبال کنند مانند ادبیات و گفت‌وگو‌ی خودشان با آنها رفتار می‌کنیم.

به گفته وی، گروه 1+5 اظهارنظرهایش را به گونه‌ای مطرح کند تا فضای بهبود یافته بین طرفین تخریب نشود همچنین طرف مقابل تنها در راستای مساله هسته‌ای ایران اظهارنظر کند چون مطرح کردن مسائل دیگر می‌تواند مذاکرات را به بن‌بست بکشناند.

آصفری با تاکید بر اینکه یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی غنی‌سازی است گفت: تعلیق غنی‌سازی به هیچ وجه قابل مذاکره نیست البته سطح غنی‌سازی قابل مذاکره است آن هم به شرطی که طرف مقابل وارد مسائلی مانند موضوع موشک‌های ایران و گروه‌های مقاومتی مثل حزب‌الله و غیره نشود.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه با تاکید بر اینکه اظهارنظرهای آمریکایی هیچ ارتباطی با اقناع جو داخلی کشورشان ندارد گفت: طبق نظرسنجی‌های انجام شده در دو ماه پیش در داخل آمریکا، 75 درصد از مردم آمریکا اعتقاد دارند که موضوع هسته‌ای ایران و آمریکا در قالب مذاکره و گفت‌وگو حل ‌شدنی است.

وی افزود: از طرف دیگر با توجه به آسیب‌هایی که آمریکا‌یی‌ها در جنگ با عراق دیدند امروز دیگر آمادگی برای هیچگونه عملیات نظامی ندارند بنابراین می‌توان گفت که مواضع آمریکا‌یی‌ها به خاطر خوش‌خدمتی به رژیم صهیونیستی است به جهت لابی‌ای که رژیم صهیونیستی در دولت و کنگره آمریکا دارد.

آصفری در پایان گفت: باید به آمریکایی‌ها در واکنش به مباحثی همچون روی میز بودن گزینه نظامی گفت که ما در مقابل گزنیه نظامی شما، گزینه شهادت‌طلبی را روی میز داریم و آماده هستیم که در مقابل شما بایستیم.

انتهای پیام

کد N112184

وبگردی