آفتاب

وزیر خارجه سوئد: به بهبود وضعیت و مناسبات با ایران امیدواریم

وزیر خارجه سوئد: به بهبود وضعیت و مناسبات با ایران امیدواریم

تهران - ایرنا - ˈکارل بیلتˈ وزیر خارجه سوئد در مصاحبه با خبرنگار بی بی سی ضمن ابراز امیدواری از حل مساله هسته ای، نسبت به بهبود وضعیت داخلی و حقوق بشر در ایران ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایرنا، کارل بیلت وزیر امور خارجه سوئد، در پی سفر اخیرش به ایران، هشتم فوریه (19 بهمن) در مصاحبه با خبرنگار بی بی سی درباره فضای حاکم در ایران برای رسیدن به یک توافق جامع مناسب، مطالبی را عنوان کرد.

او افزود: فکر می کنم فضایی پر از انتظارات به وجود آمده، هم در زمینه ارتباط با کشورهای دیگر و هم در زمینه تحولات داخل خود ایران.

وی تاکید کرد: شکی در این نیست که با انتخاب روحانی جوی پر از امید به وجود آمده، ولی در عین حال نیروهایی هم هستند که در مقابل این تحولات مقاومت می کنند.

بیلت با اشاره به این که رسیدن به یک توافق هسته ای جامع در شش ماه شاید خیلی بلندپروازانه ای باشد، ولی شدنی است، اضافه کرد: این توافق به حسن نیت دو طرف احتیاج دارد، ولی این موضوع خیلی حیاتی است و باید از همه توانمان برای حل شدنش استفاده کنیم.

کارل بیلت، در باره بی اعتمادی طرفین نسبت به هم و نگرانی های ایران در این زمینه، گفت: بی اعتمادی گسترده ای وجود دارد. همان قدر که تهران به غرب بی اعتماد است، واشنگتن هم به ایران اعتماد ندارد.

ˈایرانی ها از این می ترسند که غرب صادق نباشد، تقلب بکند و زیر حرفش بزند. ایرانی ها برای این نگرانی به لیست بلندبالایی از مثال های تاریخی اشاره می کنند که غرب چنین رفتاری داشته است. شاید حق داشته باشند. همان طوری که سیاستمداران واشنگتن در مورد برخی نگرانی هایشان از ایران سخن می گویند، ولی تنها راه غلبه بر این مشکل این است که بنشینیم و با هم حرف بزنیم.ˈ

وزیر خارجه سوئد در پاسخ به این سوال که ˈپیش از سفر گفتید می خواهید ببینید ایران چه قدر به تغییر و تحول متعهد است، نتیجه چه بود؟ˈ، گفت: فکر می کنم روحانی و تیمش واقعا متعهد هستند که به یک توافق جامع هسته ای با غرب برسند. این خودش راه را برای مواردی دیگر باز می کند. بعد از این می رسیم به لغو تحریم ها و گسترش روابط اقتصادی و فکر می کنم این موضوع هم به تدریج به باز شدن تدریج عملی خواهد شد.

وی اضافه کرد: ایران کشوری است که به مدرنیزه شدن احتیاج دارد و فکر می کنم تمایل به مدرنیزه شدن در ایران وجود دارد و همین طور تمایل به روابط راحت تر با غرب. با وجود این، ایرانی ها به بخش علمی و پژوهشی برنامه هسته ای عمیقا افتخار می کنند و به همین خاطر فکر می کنم سازش آنها حد و مرزی دارد.

کارل بیلت ادامه می دهد: ما در مورد جنبه های مختلف حقوق بشر صحبت کردیم، درباره محدودیت ها روی شبکه های اجتماعی و بسیاری مایلند این محدودیت ها برطرف شود و فکر می کنم این خیلی اتفاق خوشایندی باشد.

وی اضافه کرد: مساله دیگر موضوع اعدام ها است. ما خیلی به این مساله اعتراض داریم. البته خیلی از این اعدام ها به معضل مواد مخدر مربوط می شود. ایران مسیر اصلی قاچاق هروئین و تریاک از افغانستان به اروپا است و باید به راه های مختلف کمک به دولت ایران فکر کنیم تا بتواند با معضل مواد مخدر برخورد بکند.

وزیر خارجه سوئد در پایان با بیان این که معتقدم بسیاری از مشکلات به روابط با غرب بستگی داشته باشد، افزود: البته مذاکرات دو طرف مشخصا درباره برنامه هسته ای است ولی اگر این مذاکرات جلو برود و به جایی برسد، فکر می کنم ما شاهد بهتر شدن فضا خواهیم بود.

ایرانم**7074**1144
کد N111866

وبگردی