آفتاب

اسنودن، انگلیس را به شیوه‌های کثیف جاسوسی متهم کرد

اسنودن، انگلیس را به شیوه‌های کثیف جاسوسی متهم کرد

ایسنا نوشت:

در شرایطی که دیوید کامرون مدعی است مردم انگلیس از کار نهادهای اطلاعاتی راضی‌اند، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا عنوان داشت که انگلیس در مقایسه با آمریکا از "شیوه‌های کثیف" و تبلیغات سیاسی برای جاسوسی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ادوارد اسنودن، افشاگر آمریکایی در آخرین اسنادی که منتشر کرده است، انگلیس را متهم کرد که "شیوه‌های کثیف" برای جاسوسی در امور شهروندان استفاده می‌کند.

این اسناد تازه‌ افشاشده که مربوط به یک نهاد امنیتی انگلیسی به نام "گروه مشترک امنیتی تحقیقاتی ترور" است، نشان می‌دهد که مظنونین به اقدام تروریستی، روزنامه‌نگاران، هکرها، دیپلمات‌ها و تاجران اسلحه برخی از افرادی‌اند که تلفن‌ها و مکاتبات اینترنتی‌شان در سطحی وسیع مورد جاسوسی انگلیس قرار گرفته است.

بنا به این اسناد، هدف مشخص و نهایی این نهاد امنیتی "تخریب، بی‌آبرو کردن و متهم کردن" دشمنان امنیت کشور انگلیس با استفاده از نقشه‌های مختلف برای بی‌اعتبار کردن و ارائه اطلاعات غلط به آن‌ها است.

اسناد نشان می‌دهد که این نهاد ویژه‌ی امنیتی برنامه‌های متعددی با هدف ایجاد و دامن زدن به تبلیغات سیاسی در مورد "سوژه‌"های تحت‌نظر خود دنبال می‌کرده است. حملات سازمان‌یافته سایبری علیه ابزار ارتباطی افراد تحت نظر، یکی دیگر از شیوه‌های جاسوسی بوده است.

اسنادی که اسنودن منتشر کرده است، حاکی از آن است که نهادهای امنیتی انگلیس با قرار دادن جاسوس‌های خوش‌چهره و جذاب بر سر راه سوژه‌های خود و ایجاد رابطه عاطفی یا جنسی میان آن دو به کسب خبر و جاسوسی دست زدند.

به گزارش پایگاه خبری دویچه وله، بخشی از افشاگری تازه نشان می‌دهد که این نهاد امنیتی انگلیسی که همتای "آژانس امنیت ملی آمریکا" محسوب می‌شود، از حملات سایبری برای از کار انداختن اتاق‌های گفتگوی هکرهای مدافع آزادی اینترنت استفاده کردند. آن‌ها درست از همان شیوه‌هایی علیه هکرها استفاده کردند که خود هکرها برای از کار انداختن سایت‌های دولتی استفاده می‌کنند.

بررسی اسناد افشاشده‌ی تازه نشان می‌دهد، نهادی با عنوان "سازمان نظارت بر سیگنال" در انگلیس تشکیل شده که به جای "ام‌آی ۶" و"ام‌آی ۵" مسئول انجام بسیاری از ماموریت‌های جاسوسی است.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به افشاگری‌های ادوارد اسنودن گفت که او فکر می‌کند واکنش مردم انگلیس به این دست افشاگری‌ها، یک شانه بالا انداختن است.

کامرون افزود، به نظر می‌رسد مردم از این‌ که سازمان‌های امنیتی و جاسوسی کشور کار خود را به درستی انجام می‌دهند، خشنودند. وی گفت:« مردم نمی‌گویند اوه شوک‌آور است. غیرقابل قبول است. واکنش مردم این است که چه خوب، نهادهای امنیتی کار خود را خوب انجام می‌دهند!»

روزنامه‌ انگلیسی گاردین یکی از اصلی‌ترین رسانه‌ها در کمک به اسنودن برای افشاگری بود. با این‌ حال با این‌ که در آمریکا افشاگری‌ها واکنش بسیاری از نمایندگان کنگره و احضار روسای نهادهای اطلاعاتی به پارلمان را داشت، در انگلیس تا به حال هیچ مسئولی مورد بازخواست قرار نگرفته است.

5252

کد N111695

وبگردی