آفتاب

العرب مدعی شد: شرایط مسکو برای توقف حمایت از اسد

العرب مدعی شد: شرایط مسکو برای توقف حمایت از اسد

منابع نزدیک به ائتلاف مخالفان سوریه به روزنامه العرب، چاپ لندن، گفته اند که مقام های روسی شرایط خود را برای حمایت از شورای انتقالی در مرحله دوم مذاکرات ژنو 2 به اعضای این شورا ابلاغ کرده اند.

] --] [![endif]--][!--[if gte mso 10]] [mce:style][! /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:'Table Normal'; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:''; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:'Calibri','sans-serif'; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} --] [!--[endif] --]

منابع نزدیک به ائتلاف مخالفان سوریه به روزنامه العرب، چاپ لندن، گفته اند که مقام های روسی شرایط خود را برای حمایت از شورای انتقالی در مرحله دوم مذاکرات ژنو 2 به اعضای این شورا ابلاغ کرده اند.

بنا به این گزارش روس ها در جریان دیدار هیئت مخالفان سوری به ریاست احمد الجربا، فرد مورد اعتماد عربستانی ها از مسکو به آنها گفته اند که به هیچ وجه شرطشان بقای اسد در قدرت نیست اما به دنبال ضمانت های جدی هستند که تضمین کند مصالحشان در سوریه تامین خواهد شد. آنها همچنین نگرانی خود را از به قدرت رسیدن اسلام گرایان تندرو در رسیدن به قدرت در انتخابات احتمالی پس از تشکیل حکومت انتقالی نیز ابراز داشته اند. آنها همچنین گفته اند که نسبت به موفقیت حکومت انتقالی در سایه وجود اسلام گرایان تندرو تردید دارند و بعید می دانند این حکومت در صورت تشکیل توان اداره کشور را داشته باشد.

احمد الجربا، رئیس شورای ائتلاف مخالفان سوری روز سه شنبه گذشته در مسکو با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیداره کرده بود. وی در این دیدار تلاش کرد تا طرف روسی را قانع کند که باید به بشار اسد، هم پیمانش فشار بیاورد تا تشکیل حکومت انتقالی را بپذیرد و بر خلاف دور نخست مذاکرات ژنو 2 که به شکست انجامید در دور دوم در جهت موفقیت مذاکرات تلاش کند.

دور اول مذاکرات ژنو 2 میان ائتلاف مخالفان سوری با نمایندگان حکومت سوریه که سازمان ملل، ایالات متحده امریکا و روسیه برگزارکنندگان آن بودند بعد از 10 روز مذاکره بدون رسیدن به هیچ گونه نتیجه ای به کار خود پایان داد. در این مذاکرات نه بر سر آتش بس توافقی به دست آمد و نه بر سر تشکیل حکومت انتقالی و نه حتی بر سر چگونگی کمک رسانی به مناطق پیرامونی حمص. اگر چه تحت فشار سازمان ملل حکومت سوریه پذیرفت به نوعی برای کمک رسانی به آورگان و ساکنان حمص تسهیلاتی را در نظر بگیرد.

ناظران می گویند روسیه حاضر است همانند کاری که با صدام حسین، رئیس جمهوری مخلوع عراق و سرهنگ معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی انجام داد و در لحظه آخر حمایت خود را از آنها قطع کرد این بار نیز حمایت خود را از بشار متوقف کند به شرطی که ضمانت های بین المللی و منطقه ای مبنی بر حفظ مصالحش در سوریه به دست آورد.

مخالفان سوری مدعی اند که روسیه این بار بر خلاف گذشته با آغوش باز از نمایندگان هیئت مخالفان سوری استقبال کرد و به وجود آنها به عنوان یک جریان سیاسی موثر در سوریه اعتراف کرد.

به گفته افراد نزدیک به مخالفان سوری رهبران این هیئت به روس ها اطمینان دادند که در مرحله انتقالی مصالح آنها از جمله پایگاه دریایی شان در بندر طرطوس محفوظ خواهد بود و سوریه در مرحله پیش رو دشمنی ای با مسکو نخواهد داشت.

افراد نزدیک به رهبران روسی می گویند که آنها به حکومت سوریه فشار آورده بودند تا شرکت در کنفرانس ژنو 2 را بدون هیچ پیش شرطی بپذیرد و از اظهارات تنش آمیز که فضای مذاکرات را متشنج کند نیز پرهیز کند.

پیش از این احمد الجربا گفته بود که مسکو به مخالفان سوری گفته است که به هیچ وجه مسکو مصالح خود را با بشار اسد پیونده نزده است و آینده سوریه را خود سوری ها تعیین می کنند.

این در حالی است که منابع عربستانی به العرب گفته اند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری سوریه در مکالمه تلفنی خود با ملک عبدالله، پادشاه عربستان گفته است که مسکو حاضر به قبول کنار رفتن بشار اسد از قدرت است به شرط این که مخالفان سوری فردی را به جانشینی او برگزینند که از مصالح روسیه و اقلیت ها محافظت کند.

منابع آگاه می گویند که مسکو اصرار دارد فردی که جانشین بشار اسد می شود، شخصیتی علوی باشد که از یک سو مورد حمایت مخالفان باشد و از سوی دیگر بتواند علوی ها را مطمئن کند که سرنوشتشان در سوریه تامین خواهد شد.

[span lang='FA']52262

 

کد N111691

وبگردی