آفتاب
معاون وزیر خارجه سوریه در گفت و گو با ایرنا:

سازمان ملل باید اشتباه خود را در دعوت نکردن ایران به ژنو 2 جبران کند

سازمان ملل باید اشتباه خود را در دعوت نکردن ایران به ژنو 2 جبران کند

تهران- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه سوریه با تاکید بر اهمیت نقش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مهم منطقه ای گفت: سازمان ملل متحد با پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه مرتکب اشتباه شد و این اشتباه باید جبران شود.

«حسام آلا» که سه شنبه گذشته در نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، سوییس و سوریه برای تسهیل ارسال کمک های انسان دوستانه برای مردم سوریه، در تهران حضور داشت،در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا این مطلب را در پاسخ به این سوال که حاضر نبودن ایران در کنفرانس ژنو 2 تا چه میزان بر شکست این کنفرانس موثر بوده است؟، بیان کرد.

معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: همه می دانیم ایران در اینگونه کنفرانس ها شرکت کند یا غایب باشد، از اهمیت نقش این کشور در منطقه به عنوان یک بازیگر مهم منطقه ای کاسته نمی شود.

حسام آلا گفت: ما بر اساس دعوت جمهوری اسلامی ایران برای بررسی وضعیت مردم داخل سوریه و کمک های انسان دوستانه نشست سه جانبه ای بین ایران- سوییس و سوریه برگزار کردیم.

به گفته وی، در این نشست راه های بهبود رسیدگی به نیازهای انسانی در سوریه نیز بررسی شد.

معاون وزیر خارجه سوریه، نشست سه جانبه در تهران را اقدامی بسیار مهم خواند و اضافه کرد: به طور شفاف اعلام کردیم همزمان با تلاش های جدی دولت سوریه برای رفع نیازهای انسانی مردم داخل این کشور، لازم است ریشه های اصلی وخامت وضعیت انسانی که حمایت خارجی از تروریسم است قطع شود.

معاون وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: زمانیکه حمایت های خارجی از تروریسم در داخل سوریه متوقف شود، وضعیت انسانی بهبود می یابد و دیگر نیازی به کمک های انسان دوستانه نیست.

حسام آلا در پاسخ به سوالی درباره دلایل شکست کنفرانس ژنو 2 و اینکه چرا این کنفرانس نتوانست راه حلی برای بحران سوریه ارایه کند؟، اظهار داشت: کنفرانس ژنو 2 بخشی از روندی است که بر آن توافق شده بود؛ اما برای موفقیت این کنفرانس، نیاز به رعایت برخی موارد اساسی بود.

وی اظهار داشت: اشتباهاتی در زمان آماده سازی برای برگزاری این نشست روی داد که شامل محدودسازی دعوت نامه ها بود.

معاون وزیر امور خارجه سوریه ادامه داد: دعوت نامه به برخی کشورهای مشخص برای شرکت در این کنفرانس ارسال شد که به طور صریح مواضع مشخصی علیه سوریه دارند اما به برخی کشورها مانند ایران ارسال نشد.

حسام آلا یادآور شد: اشکال دوم این حقیقت بود که بحث و بررسی برای تعیین نیازهای آینده سوریه مستلزم حضور طیف گسترده ای از صاحب نظران از جمله مخالفان داخل این کشور است؛ در حالیکه سازمان ملل متحد دعوت از گروه های مشخص مخالف در سوریه را محدود به مخالفان سوریه در خارج از این کشور کرد.

نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، سوییس و سوریه با حضور حسین امیرعبداللهیان معاون عربی – آفریقای وزیر امور خارجه ایران، مانوئل بسلر رییس سازمان کمک های انسان دوستانه سوییس و حسام آلا معاون وزیر امور خارجه سوریه برای تسریع و تسهیل ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم سوریه سه شنبه گذشته در تهران برگزار شد.

سیام ** 9012** 9157
کد N111479

وبگردی