آفتاب

جمع‌آوری گارانتی‌های نامعتبر از بازار کامپیوتر/آمار میزان استفاده ایرانی‌ها از سایت‌های غیراخلاقی

جمع‌آوری گارانتی‌های نامعتبر از بازار کامپیوتر/آمار میزان استفاده ایرانی‌ها از سایت‌های غیراخلاقی

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ایران در شامگاه شنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۳۹۲

مجوز مجلس به وزارت ارتباطات برای کسب سهم مناسب از بازار پهنای باند خاورمیانه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به بخش‌های هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۳۹۳ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه دادند در جهت کسب سهم مناسب از بازار پهنای باند منطقه اقدام کند.

به گزارش ایسنا، با تصویب مجلس وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات اجازه یافت از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فیبر نوری و بین‌المللی و کسب سهم مناسب از بازار پهنای باند منطقه اقدام کند.

 

مجوز مجلس به وزارت ارتباطات برای اشتغال‌زایی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دستگاه‌های وابسته به این وزارتخانه اجازه دادند تا مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای و هزینه‌های سرمایه‌ای خود را برای کمک و حمایت از پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین به صورت تسهیلات در اختیار بخش‌های خصوصی و تعاونی قرار دهند.

به گزارش ایسنا، با تصویب مجلس به منظور توسعه و ارتقا بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و سطح فناوری و کیفیت تولیدات زیربخش ارتباطات و تولید برنامه‌های نرم‌افزاری و ایجاد صدور زمینه‌های فنی و مهندسی در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات به دستگاه‌های وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود با تایید وزیر تا مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی و جاری خود را به صورت وجوه اداره شده و سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای کمک و حمایت از پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای اشتغال آفرین و یا صادرات کالا و خدمات در این بخش توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی به صورت تسهیلات براساس آئین‌نامه‌ای اجرایی که به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد اختصاص دهند و مابه‌التفاوت نرخ سود را از محل آن تهیه نمایند.

 

بانک مرکزی شناسه شیء گرفت

بانک مرکزی به عنوان نخستین نهاد دولتی،‌ شناسه شیء (OID) که امکان شناسایی در فضای مجازی را فراهم می کند،‌ دریافت کرد.

به گزارش تسنیم، فروزنده دوست سرپرست معاونت سیاست‌گذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این شناسه به منظور شناسایی منحصر به فرد نهادها و موسسات دولتی و غیردولتی، طرح‌ها وپروژه‌ها، محصولات و خدمات در فضای مجازی استفاده می‌شود. وی با بیان این مطلب که تمایز اشیاء در شبکه ملی اطلاعات و سایر شبکه‌های خصوصی از دیگر کاربردهای این شناسه است تصریح کرد: همچنین از دیگر مزایای استفاده از این شناسه می‌توان به کاربرد در نظام سلامت، کاربرد در اعتباربخشی گواهینامه، پروانه یا تائید نمونه، اشاره کرد.
او افزود: بانک مرکزی به عنوان نخستین نهاد دولتی صاحب شناسه شیء شده است.
فروزنده دوست گفت: با بررسی درخواست‌های مطرح شده از سوی شرکت‌های خصوصی فعال متقاضی دریافت این شناسه،‌ سه شرکت توانستند با احراز شرایط لازم،‌ موفق به دریافت این شناسه شوند.
وی افزود: شناسه‌های تخصیصی ضمن ثبت در سامانه ملی ثبت شناسه شی، در سامانه اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) نیز ثبت خواهد شد.
سرپرست معاونت سیاست‌گذاری و اعتبار بخشی با اشاره به بررسی سایر درخواست‌های ارسالی از سوی متقاضیان و انجام کارهای مربوط به تخصیص OID خاطر نشان کرد: سایر متقاضیان جهت درخواست شناسه شی می‌توانند ضمن مراجعه به آدرس www.oid-info.ir درخواست خود را به صورت برخط (online) ارائه کنند.

 

سیم‌کارت‌های مخابرات ایرانی شد

رئیس هیات مدیره مخابرات گفت: واحد تولیدی و تازه تأسیس تولید کارت‌های اعتباری و سیم‌کارت در کشور جوابگوی تمامی نیازهای اپراتوری ما در بخش کارت شارژ و سیم‌کارت است و کلیه خریدهای ما از آن خواهد بود.

سید مصطفی سید هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره نحوه تعامل با واحد تولیدی و تازه تأسیس تولید کارت‌های اعتباری و سیم‌کارت در کشور اظهار کرد: با افتتاح این واحد تولیدی از این پس کل خریدهای خود را از آن خواهیم داشت زیرا این واحد در راستای حمایت از تولید داخلی شکل گرفته و ما هم ترجیح می‌دهیم تا به جای واردات، نیازهای خود را از داخل تأمین کنیم.
وی افزود: کلا این واحد را در راستای حمایت از این شعار و جایگزینی تولیدات داخل با واردات راه انداختیم.
او با تأکید بر اینکه این واحد تولیدی همه نیازهای اپراتوری ما را در بخش‌هایی چون سیم‌کارت جواب می‌دهد، گفت: در زمینه کارت‌های شارژ، اعتباری و سیم‌کارت دیگر وابسته به خارج نیستیم و با سرمایه‌گذاری خوبی که این واحد تولیدی انجام داده، تمامی نیازهای ما در داخل قابل پاسخگویی است.

 * صرفه‌جویی ۵۰ میلیون دلاری تولید داخل
پیش از این مدیرعامل پردازش تصویر رایان (تولیدکننده داخلی سیم کارت در کشور) گفته بود که این مجموعه با سرمایه‌گذاری 10 میلیون دلاری راه‌اندازی شده و با تولید کارت‌های اعتباری در کشور پیش‌بینی می‌شود سالانه 50 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به ارمغان آید.
وی همچنین با اشاره به شرایط تحریمی گفته بود: تولید سیم‌کارت و کارت هوشمند در کشور به طور قطع با قیمت پایین‌تری نسبت به خارج انجام و پیش‌بینی می‌شود تا ۳۰ درصد کاهش قیمت به همراه داشته باشد.

 

جمع‌آوری گارانتی‌های نامعتبر از بازار کامپیوتر/ تصویب آیین‌نامه جدید برای خدمات پس از فروش

رئیس اتحادیه صنف رایانه از تصویب آیین‌نامه خدمات پس از فروش و ضمانت‌نامه کالا و ارسال آن به سازمان حمایت از مصرف‌کننده خبر داد که براساس آن بزودی طرح جمع‌آوری گارانتی‌های نامعتبر از سطح بازار کامپیوتر اجرایی می‌شود.

سید مهدی میرمهدی در گفتگو با مهر اظهار داشت: در ارتباط با خدمات پس از فروش و ضمانت نامه کالا، اتحادیه صنف رایانه، آیین نامه‌ای را مصوب و هفته گذشته به سازمان حمایت از مصرف کننده ارسال کرده که در صورت موافقت این سازمان، مسئولیت جمع‌آوری گارانتی‌های نامعتبر از سطح بازار کامپیوتر به این اتحادیه سپرده شود.
وی پیش‌بینی کرد که تا پایان سال جاری تمامی گارانتی‌هایی که با قیمت‌های ۱۰، ۵ و ۳ هزار تومان برای یک کالای سرمایه‌ای فروخته می‌شود و هیچ پشتوانه‌ای ندارد جمع‌آوری شود. براین اساس اتحادیه صنف رایانه از شرکت‌های واردکننده گوشی و نمایندگی‌های برندهای مختلف برای ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش، ضمانت‌نامه مالی خواهد گرفت تا شرکت مدنظر به تعهداتش نسبت به مصرف‌کننده پای‌بند باشد.
رئیس اتحادیه صنف رایانه بر احقاق حقوق مصرف کننده تاکید کرد و گفت: اسامی گارانتی‌های معتبر کالاهای دیجیتال بزودی در پرتال اتحادیه صنف رایانه قرار داده می‌شود تا خریداران، کالاها را با گارانتی‌های معتبر خریداری کنند و چنانچه با مشکلی مواجه شدند می‌توانند کل خسارتشان را از اتحادیه دریافت کنند.
وی با بیان اینکه خریداران تبلت، لپ‌تاپ و pc در صورت هرگونه شکایت از خدمات پس از فروش کالای خود می‌توانند به اتحادیه صنف رایانه مراجعه کنند، تصریح کرد: تمامی کالاهای سطح بازار رایانه باید دارای گارانتی و برگه ضمانت باشند و چنانچه فروشنده‌ای به نداشتن گارانتی اظهار کند مرتکب تخلف شده است. در این راستا از خریداران می‌خواهیم در صورت مشاهده این موارد به اتحادیه مراجعه کنند.
میرمهدی با تاکید براینکه قید نداشتن گارانتی در فاکتور خرید محصول، جریمه‌ای ۴ برابر مبلغ کالا به دنبال دارد ادامه داد: چنانچه فروشنده در فاکتور قید کند که این کالا گارانتی ندارد در صورت شکایت خریدار، این فاکتور مستقیما برای تعزیرات ارسال می‌شود و فروشنده مجبور خواهد شد ۴ برابر مبلغ کالا را به دولت برگرداند و پول خریدار را نیز بازگرداند.
وی همچنین از شناسایی گارانتی‌های بی‌نام و نشان در بازار رایانه خبر داد و گفت: این شرکت‌ها شناسایی و به آن‌ها اخطار داده شده است.
رئیس اتحادیه رایانه با تاکید براینکه گارانتی غیر رسمی و رسمی باید برای ثبت نام و عضویت به این اتحادیه مراجعه کنند و تعهدنامه فعالیت امضا کنند گفت: با اجرای این آیین‌نامه بزودی گارانتی‌های نامعتبرها از رده تعمیرات و کارت گارانتی خارج می‌شوند. تنها گارانتی‌های رسمی مورد تایید ما هستند و مابقی شرکت‌ها می‌توانند با این شرکت‌ها قرارداد بنندند.

 

میزان استفاده ایرانی‌ها از سایت‌های غیراخلاقی

جانشین فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: استفاده ۲۷درصد کاربران ایرانی از اینترنت غیراخلاقی و ۳۵ درصد بی هدف است.سرهنگ حسین حسین زاده در جمع مدیران، مشاوران، معلمان و سایر فرهنگیان سمیرم در مدرسه شهدای ماندگار این شهر افزود: توزیع استفاده کاربران ایرانی از اینترنت هفت درصد نیز بخش پژوهش و 31 درصد دوستی های اینترنتی را شامل می شود.وی اظهار کرد: ایران در منطقه خاورمیانه بیشترین تعداد کاربران اینترنت را دارد.وی داشتن سواد رسانه ای را ضرورت زندگی امروز خواند و افزود: مسخ شدن در خوراکهای تبلیغاتی رسانه ها مشکلات و مسائل اجتماعی زیادی ایجاد خواهد کرد. این مقام انتظامی اضافه کرد: 25 هزار شبکه ماهواره ای در زمان حاضر در جهان با 203فرستنده وجود دارد که 100 فرستنده از این تعداد روی کشور ما متمرکز است.

 

2500 بازی خارجی وارد کشور شده است

معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش با اشاره به بازار تولید بازی های رایانه ای در جهان، گفت: تاکنون بیش از دو هزار و 500 بازی رایانه ای خارجی فقط وارد ایران شده است.به گزارش ایرنا،حجت الاسلام و المسلمین ˈ سیدمحمدرضا واحدی ˈ روز شنبه در مراسم رونمایی از نسخه جدید بازی یارانه ای مدار 10 درجه افزود: این بازی های رایانه ای سودآوری بسیاربالایی برای تولید کنندگان آن داشته است.واحدی با بیان این که درآمد تولید این بازیها بیش از 87 میلیارد دلار برای تولید کنندگان آن به دنبال داشته است، اظهارداشت: سازندگان آنها عمدتا عوامل صهیونیستی هستند.وی اظهارداشت: آنان در راستای جهانی سازی و گسترش روند مصرف گرایی و تغییر سبک زندگی ملت های دنیا به سبک زندگی آمریکایی و غربی تلاش می کنند.معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش با بیان این که بازی رایانه ای بر خلاف سینما و تلویزیون حالت فعل پذیری دارد ، ادامه داد: روزانه 215 میلیون ساعت در آمریکا صرف بازی های رایانه ای می شود و این رقم در آلمان حدود 45 میلیون ساعت در روز است.واحدی اضافه کرد: در ایران بین 10 تا 50 درصد از افراد کشور با بازی های رایانه ای آشنا و 20 میلیون نفر نیز بازیگر حرفه ای این بازی ها هستند.

 

 

جزییات هزینه 90 میلیاردتومان از بودجه وزارت ICT

نمایندگان مجلس در لایحه بودجه ۹۳ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه دادند از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فیبرنوری و بین‌المللی و کسب سهم مناسب از بازار پهنای باند منطقه اقدام کند.به گزارش فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) پارلمان و در ادامه بررسی بودجه 93، تبصره 12 این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند.به موجب مصوبه مجلس، به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده شد با تصویب دولت، درآمد حاصل از تکالیف مقرر در پروانه اپراتورها را برای تحقق اهداف و برنامه‌های خدمات عمومی اجباری و پایه با اولویت روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر جمعیت و کمک به تقویت دفاتر موجود و ایجاد دفاتر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات (ICT) روستایی از محل ردیف 34-530000 جدول شماره 9 این قانون به صورت جمعی- خرجی و با استفاده از مشارکت اپراتورها به مصرف برساند.همچنین به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده شد از طریق شرکت ارتباطات زیرساخت نسبت به مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فیبرنوری و بین‌المللی و کسب سهم مناسب از بازار پهنای باند منطقه اقدام کند.نمایندگان مصوب کردند به منظور توسعه و ارتقای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و سطح فناوری و کیفیت تولیدات زیربخش ارتباطات و تولید برنامه‌های نرم‌افزاری و ایجاد زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به دستگاه‌های وابسته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود با تایید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مبلغ 900 میلیارد ریال از اعتبارات تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای و هزینه‌های سرمایه‌ای خود را به صورت وجوه اداره شده و سرمایه‌گذاری خطرپذیر برای کمک و حمایت از پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین و یا صادرات کالا و یا خدمات در این بخش توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی به صورت تسهیلات براساس آیین‌نامه اجرایی‌ای که به پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، اختصاص دهند و مابه‌التفاوت نرخ سود را از محل آن پرداخت کنند.

 

 

روابط عمومی شورای مجازی منصوب شد

طی حکمی از سوی رئیس مرکز ملی فضای مجازی، سیدمحمد حسین پور به سمت مدیر کل ارتباطات و روابط عمومی این مرکز منصوب شد.به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی محمد حسن انتظاری، دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در حکمی سید محمد حسین پور را به سمت مدیر کل ارتباطات و روابط عمومی این مرکز منصوب کرد.در این حکم ابراز امیدواری شده است که مدیر‌کل ارتباطات در برقراری تعاملات و ارتباطات موثر با روابط عمومی قوای سه گانه، وزارتخانه ها، دستگاه ها، نهادها و سازمان ها و نیز رسانه های داخلی در انعکاس صحیح اخبار مرتبط با شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی، موفق عمل کند.

 

 

56503

کد N111268

وبگردی