آفتاب

سفر ولیعهد عربستان به پاکستان/ استعفای عضو تیم مذاکره کننده طالبان

سفر ولیعهد عربستان به پاکستان/ استعفای عضو تیم مذاکره کننده طالبان

سفر ولیعهد عربستان به پاکستان، برگزاری دور سوم رایزنی های پاکستان و انگلیس، استعفای عضو تیم مذاکره کننده طالبان و افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان از جمله خبرهای مرتبط با همسایگان شرقی کشورمان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، خبرگزاری فرانسه از سفر سلمان بن عبد العزیز ولیعهد عربستان به پاکستان در روزهای 15 تا 17 فوریه (26 تا 28 بهمن ماه) با هدف دیدار با مقامات ارشد این کشور از جمله نواز شریف نخست وزیر و ممنون حسین رئیس‌ جمهور پاکستان خبر داد و نوشت انتظار می رود چندین توافقنامه نظامی و دفاعی در این دیدارها به امضا برسد.

وزیر دفاع عربستان در این سفر که تحت تدابیر شدید امنیتی انجام می شود و دومین سفر یک مقام ارشد سعودی به پاکستان در یک ماه گذشته پس از سفر وزیر امور خارجه عربستان است، از تاسیسات نظامی پاکستان بازدید می کند.

روزنامه نیشن نیز از برگزاری دور سوم رایزنی های دو جانبه پاکستان و انگلیس در زمینه کنترل،‌ عدم اشاعه و خلع سلاح، حفظ ثبات منطقه و همکاریهای دوجانبه در شهر اسلام آباد خبر داد.

تسنیم اسلم معاون همکاری اقتصادی و سازمان ملل وزارت امور خارجه پاکستان ریاست تیم این کشور و سارا مکینتاش مدیر امنیت بین الملل و امور دفاع دولت انگلیس ریاست تیم انگلیسی را برعهده داشتند.

رسانه های پاکستانی همچنین از استعفای یکی دیگر از اعضای تیم مذاکره کننده طالبان از حضور در ادامه مذاکرات پس از برگزاری اولین نشست نمایندگان طالبان و دولت با هدف تعیین نقشه راه مذاکرات صلح این کشور در پنجشنبه گذشته در اسلام آباد خبر داد.

مولانا عبدالعزیز در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد در واکنش به درخواست نمایندگان دولت پاکستان برای برگزاری مذاکرات صلح در چارچوب قانون اساسی اعلام کرد که تنها در صورت حذف این پیشنهاد و گنجاندن یک بند درباره قانون شریعت در این توافقات پای میز مذاکرات حاضر می شود.

مولانا یوسف‌ شاه نیز از تشکیل جلسه تیم 9 نفره طالبان در وزیرستان شمالی با حضور مولانا سمیع‌ الحق، مولانا عبدالعزیز و محمد ابراهیم، قاری شکیل خان حقانی، عمر خالد خراسانی، قاری بشیر، اعظم طارق، شاهدالله شاهد، عصمت‌ الله معاویه با هدف بررسی نحوه ادامه مذاکرات صلح در چند روز آتی خبر داد.

رویترز نیز با اشاره به گزارش سازمان ملل از افزایش 14 درصدی تلفات غیرنظامیان در افغانستان در جریان درگیری و جنگ میان دولت و شبه نظامیان در سال 2013 خبر داد که 27 درصد تلفات 2013 ناشی از جنگ و درگیری‌ میان دولت و شبه نظامیان بوده است.

خبر دیگر اینکه سلمان خورشید وزیر خارجه هند هفته جاری در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و آغاز مبارزات انتخاباتی و افزایش تنش ها بر سر پیمان راهبردی به کابل سفر می کند.

این سفر درحالی انجام می شود که کرزای پیشتر پیش شرط امضای پیمان راهبردی با واشنگتن را پایان حملات به منازل مسکونی، برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، ایجاد صلح و ثباتی پایدار در افغانستان و سپردن زندانیان گوانتانامو به دولت عنوان کرده است.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز چنین اقدام آمریکا را در تضاد با تعهدات قبلی این کشور و با هدف تحت فشار قرار دادن کابل برای امضای پیمان راهبردی با واشنگتن عنوان کرده است که در صورت امضای آن نیروهای آمریکایی می توانند حتی پس از سال آتی در این کشور باقی بمانند.

کد N110970

وبگردی